Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cokin filters?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cokin filters?

    Ik heb van lang geleden de ganse reeks COKIN filters met een (ring)houder van 52mm.

    Kan ik via een andere houder (67 mm), deze oudere COKIN filters nog gebruiken? Of moeten de filters dan van een ander formaat zijn?

    Zou spijtig zijn:-((((
    Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

  • #2
    Re: Cokin filters?

    Als die filters van de P reeks zijn is dit geen enkel probleem!

    bram de greve photography | gallery | myspace
    Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

    Comment


    • #3
      Re: Cokin filters?

      Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
      Als die filters van de P reeks zijn is dit geen enkel probleem!

      http://www.cokin.com/ico15/ico15-haut.html?=#p
      Neen geen P, maar allen een A format:-(((

      Misschien kan ik ze nog gebruiken als ik een Nikkor 50mm 1.8/1.4 aankoop.
      Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

      Comment


      • #4
        Re: Cokin filters?

        Hi,
        Beetje laat met mijn reactie maar dat komt omdat ook ik mijn Cokin filters weer vanonder het stof heb gehaald. En door de zoekfunctie ben ik dus hier beland.

        Om te antwoorden op uw vraag, vanaf 67mm moet je de P serie gebruiken.

        Maar ik vraag me af of het gebruik van Cokin filters nog nuttig is in het digitale tijdperk?
        Grtz, RF
        Last edited by Red Falcon; 26 april 2008, 16:45.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Cokin filters?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Maar ik vraag me af of het gebruik van Cokin filters nog nuttig is in het digitale tijdperk?
          ND, ND grad en pola.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Cokin filters?

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Hi,
            Beetje laat met mijn reactie maar dat komt dat ook ik mijn Cokin filters weer vanonder het stof heb gehaald. En door de zoekfunctie ben ik dus hier beland.

            Om te antwoorden op uw vraag, vanaf 67mm moet je de P serie gebruiken.

            Maar ik vraag me af of het gebruik van Cokin filters nog nuttig is in het digitale tijdperk?
            Grtz, RF
            Hangt natuurlijk af van wat je ermee wil doen. Daar zijn heel creative filters bij, dat je zelfs niet kan verwezenlijken met PS.

            Ik heb de ganse reeks, maar niet de P serie:-(((
            Een 50mm f/1.4 of 1.8 zou de opslossing zijn, om ze terug kunnen te gebruiken.
            Ik experimenteer graag, daarom!
            Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

            Comment


            • #7
              Re: Cokin filters?

              Zeg wel, je kunt er heel creatief mee bezig zijn. Ik heb mijn eerste Cokin filters gekocht vanaf hun prille bestaan, nu zowat veertig jaar terug. Dat was natuurlijk nog het analoge tijdperk. Maar ik vroeg me dus af of het nog lonend zou zijn in het digitale tijdperk gezien de doka nu de PC geworden is. Is er ergens software die de Cokin filters vervangt? Liefst geen software van honderden euro's Ik heb dus ook het standaard A systeem:
              Type filter: Gebruik bij:
              A021 Blue 80B: Sneeuwlandschappen
              A057 Star 4: Creatief (beter de Star 8)
              A063 Centerspot Grey 2: Portret
              A087 Pastel 2: Portret, bloemen,tuinen, landschap
              A121 Gradual Grey G2: Wolkenhemel, creatief
              A123 Gradual Blue B2: Blauwe lucht
              A124 Gradual Tabacco T2: Strand, lucht
              A131 Gradual Green: Landschap
              A150 Gradual Fog 1: Landschap
              A185 Radial Zoom: Creatief
              A197 Sunset 1: Creatief, landschap
              Verder nog ook veel 'geprutst' met vasline op de UV filter samen met verschillende lensopeningen
              Meestal werkte ik met meerdere filters in de houder.
              Ondertussen zijn er Fluo graduals te krijgen en dus zou ik eventueel een P systeem willen opstarten (als er geen softwarematige oplossing is) met volgende filters:
              Pastel 1
              Pastel 2
              Fluo Bleu 1
              Fluo Red 2
              ND Grad kit G250
              En later verder aanvullen met wat ik dan nog nodig acht natuurlijk.
              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Cokin filters?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Zeg wel, je kunt er heel creatief mee bezig zijn. Ik heb mijn eerste Cokin filters gekocht vanaf hun prille bestaan, nu zowat veertig jaar terug. Dat was natuurlijk nog het analoge tijdperk. Maar ik vroeg me dus af of het nog lonend zou zijn in het digitale tijdperk gezien de doka nu de PC geworden is. Is er ergens software die de Cokin filters vervangt? Liefst geen software van honderden euro's Ik heb dus ook het standaard A systeem:
                Type filter: Gebruik bij:
                A021 Blue 80B: Sneeuwlandschappen
                A057 Star 4: Creatief (beter de Star 8)
                A063 Centerspot Grey 2: Portret
                A087 Pastel 2: Portret, bloemen,tuinen, landschap
                A121 Gradual Grey G2: Wolkenhemel, creatief
                A123 Gradual Blue B2: Blauwe lucht
                A124 Gradual Tabacco T2: Strand, lucht
                A131 Gradual Green: Landschap
                A150 Gradual Fog 1: Landschap
                A185 Radial Zoom: Creatief
                A197 Sunset 1: Creatief, landschap
                Verder nog ook veel 'geprutst' met vasline op de UV filter samen met verschillende lensopeningen
                Meestal werkte ik met meerdere filters in de houder.
                Ondertussen zijn er Fluo graduals te krijgen en dus zou ik eventueel een P systeem willen opstarten (als er geen softwarematige oplossing is) met volgende filters:
                Pastel 1
                Pastel 2
                Fluo Bleu 1
                Fluo Red 2
                ND Grad kit G250
                En later verder aanvullen met wat ik dan nog nodig acht natuurlijk.
                Grtz, RF
                Ik zou zeggen doen!

                Ik heb een pak ervaring met PS (+- 20 JAAR), maar zie niet hoe ik sommige Cokin effecten softwarematig zou kunnen bereiken, al heb ik een pak plug-ins staan.
                Ik vraag me ook af of het niet goekoper zou zijn een 50mmf1.8 te kopen ipv de complete P serie?

                Die complete A serie heb ik gekregen van De Beukelaar toen ik lang geleden hun publiciteit verzorgde en heb me er toen erg mee geamuseerd.

                Allesziens, ik krijg er terug goesting in de Cokin filters terug te gebruiken en het zou verassend anders en creatief kunnen zijn, in combinatie met PS.

                mvg
                Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                Comment


                • #9
                  Re: Cokin filters?

                  ik zit zelfs nog met een aantal tegenhangers van Cokin: de Ambicofilters die ongeveer de grote hebben van de P reeks van Cokin denk ik...omdat die Ambico's na verloop van tijd niet meer te krijgen waren, ben ik dus ook overstapt naar Cokin.
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cokin filters?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                    Ik zou zeggen doen!

                    Ik heb een pak ervaring met PS (+- 20 JAAR), maar zie niet hoe ik sommige Cokin effecten softwarematig zou kunnen bereiken, al heb ik een pak plug-ins staan.
                    Ik vraag me ook af of het niet goekoper zou zijn een 50mmf1.8 te kopen ipv de complete P serie?

                    Die complete A serie heb ik gekregen van De Beukelaar toen ik lang geleden hun publiciteit verzorgde en heb me er toen erg mee geamuseerd.

                    Allesziens, ik krijg er terug goesting in de Cokin filters terug te gebruiken en het zou verassend anders en creatief kunnen zijn, in combinatie met PS.

                    mvg
                    Amaai, de complete serie ? Dat zijn er nogal een pak zeg.
                    Wel als ik die vernoemde P serie zou kopen kost me dat al 95 euro. Dus niet zover meer af van die Nikkor 50mm hé in jou geval. Aangezien ik een Canon heb zou een 50mm nog iets minder kosten (die filters kosten me dan al meer dan het Canon objectief ), maar ik zou Cokin filters graag gebruiken op een groothoek ook. Vandaar dat ik dus een P serie overweeg. In uw geval, zou ik ZEKER een 50mm of een 28mm (in het geval je met een crop van 1:5 werkt) kopen.

                    Oeps, schiet me iets te binnen, een f/1.4 zou beter zijn, zo kunt ge meer spelen met de intensiteit (effect) van de filters hé.

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                    ik zit zelfs nog met een aantal tegenhangers van Cokin: de Ambicofilters die ongeveer de grote hebben van de P reeks van Cokin denk ik...omdat die Ambico's na verloop van tijd niet meer te krijgen waren, ben ik dus ook overstapt naar Cokin.
                    Hier de afmetingen van de Cokin filters:
                    A systeem= 67mm
                    P systeem= 84mm
                    Z-Pro systeem= 100mm
                    X-Pro systeem= 130mm
                    Deze laatste zijn al fameus groot hé
                    Bij winderig weer ga je goed vast moeten staan of anders...........

                    Grtz, RF
                    Last edited by Red Falcon; 26 april 2008, 16:52.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cokin filters?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      ND, ND grad en pola.
                      Die combinatie heb ik nooit gebruikt
                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X