Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Carbon of titanium statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Carbon of titanium statief

    Hoi,
    Ik weet dat ik een enorme discussie ga starten maar ik ga het toch doen.
    In september ga ik een 3-daagse workshop straatfotografie doen en daar gaat natuurlijk wat afgewandeld worden.
    Daarom ben ik op zoek naar een klein en draagbaar statief, ik heb er eentje op het oog de Rollei C5i. Deze wordt in 2 versies aangeboden een carbon en een titanium versie, voor het prijsverschil moet ik het niet doen want dat is ongeveer 20 euro. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 2, ik dacht dat carbon steviger was en titanium lichter, klopt dit of is het andersom?
    Ik ben geneigd om voor de carbon versie te gaan, want die lijkt mij ook krasbestendiger.
    Wie kan mij uit dit moeras trekken?

  • #2
    Re: Carbon of titanium statief

    de titanium is gewoon aluminium met titanium kleur accenten. carbon is carbon. de carbon versie is +- 500gr lichter
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Carbon of titanium statief

      carbon is een vezelstructuur (zoals iedereen wel weet) de andere is een metaal (of het echt titanium is ? blijkbaar hebben anderen daar ervaring mee). Waar ik naar toe wil is het volgende : Wanneer men overbelast (blijft achter een trede steken tijdens het verplaatsen, e.d.), dan zal metaal in de eerste plaats plooien, terwijl carbonvezels gewoon verbrijzelen (je houdt afzonderlijke draden in je hand achteraf) en dus total loss is.
      NB : er zijn wandelstokken waar bijgeleverd een stuk zit dat in het handvat kan gevezen worden en waar een camera kan op gevezen worden. Het blijft een monopod natuurlijk, maar is dit niet voldoende voor straatfotografie ?
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: Carbon of titanium statief

        Ik ben geneigd om voor de carbon versie te gaan, want die lijkt mij ook krasbestendiger.
        dat vind ik nu echt een drogredenen om op basis daarvan een keuze te maken tussen een C of T

        Carbon: licht / stevig / "kwetsbaar" -/+
        Titanium: zwaar / stevig / "kwetsbaar" +

        principieel komt het er op neer dat gewicht / stevigheid evenredig is aan elkaar.
        levensduur van beide zal uitkomen op evenredig bij gebruik en onderhoud

        Een statief keuze maak je op basis van:
        - doel
        - draagvermogen
        - beschikbare accessories / vervangende onderdelen
        - max / min hoogte
        - aantal poot secties
        - lengte ingeklapt
        - midden kolom nee / ja (mijn mening is dat je aan een midden kolom niets hebt -> verminderd stabiliteit als je deze gebruikt om hoogte te winnen)
        - gewicht
        - levensduur
        - materiaal (C/T/A) (let op het ene C/T/A hoeft het andere C/T/A niet te zijn)
        - prijs

        en ja sommige zaken hangen aan elkaar vast.

        Comment


        • #5
          Re: Carbon of titanium statief

          Zonder twijfel de Carbon versie
          Er wordt hierboven wel geschreven dat carbon kwetsbaar zou zijn, dat het zou verbrijzelen ??
          Ik heb al vele jaren ervaring met carbon statieven en moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met een statief
          En ik gebruik een statief, dus ik bedoel ik ben er zeker niet zacht mee, tegendeel zelfs ... vallen, wringen, gooien
          Moet er wel bijzeggen dat ik statieven gebruik van Gitzo, kosten redelijk wat meer maar dan heb je ook iets degelijk
          Bespaar niet op een statief want vroeg of laat zal je er spijt van krijgen, ga ook niet voor het lichtste model want ook daar krijg je spijt van

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Carbon of titanium statief

            "kwetsbaar" staat gquote, wat je dan als een korreltje zout moet nemen, je slaat eerder een carbon aan diggelen dan een A/T en ja dat moet je ook relatief lezen, dus niet als een feit.

            Bespaar niet op een statief want vroeg of laat zal je er spijt van krijgen, ga ook niet voor het lichtste model want ook daar krijg je spijt van
            daar ga ik volledig in mee...

            Comment


            • #7
              Re: Carbon of titanium statief

              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              "kwetsbaar" staat gquote, ....
              Inderdaad, nu je het zegt, daar had ik overheen gekeken
              Sorry

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Carbon of titanium statief

                Straatfotografie en je vraagt je af welk statief......
                Dat is dus net het laatste dat je nodig hebt, wat wél handig is is een camera met lens die je kent, de rest leer je op de 3daagse
                Want gear is niét het belangrijkste, wel hoé je het doet en de durf en flair waarmee je het doet

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Carbon of titanium statief

                  Gebruik al jaren die Rollei (alu versie) intensief en tot grote tevredenheid.

                  Alu (titanium) weegt 1.620 gram en carbon 1.335. Die 285 gram minder ga je echt niet voelen imo.
                  De regel: hoe zwaarder, hoe stabieler, blijft wel gelden. Daarom dat ik vaak de haak vh statief gebruik om daar mijn rugzak (zo'n 3 kg) aan te hangen.
                  Niet alle carbon statieven zijn gelijk, het hangt nl af van hoeveel lagen ze gebruiken in de constructie.

                  Geen enkel statief is kwetsbaar zolang je het gebruikt waarvoor het dient.
                  Last edited by tcf; 2 februari 2019, 11:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Carbon of titanium statief

                    Eigen ondervinding heeft me zelf het volgende geleerd dat het bijna geen rol speelt als het om aluminium, carbon of titanium gaat wat het beste is. Het is meer hoe vaak en waar je het statief gaat gebruiken.

                    Zelf ben ik veel op het strand bezig en staat het statief vaak in het zeewater dus zand en zout hebben er een invloed op hoe het statief daar tegen kan. Kan er aan de voet water in de poten komen en zijn
                    de bewegende delen gemakkelijk te onderhouden. Het eerste statief dat ik had een Manfrotto 055XPROB (aankoop 2012) had na een tijd problemen met de clips aan de poten die met het minste dat er wat
                    vuil tussen kwam te zitten te veel spanden en moeilijk in onderhoud waren. demonteren en terug monteren voor onderhoud is een redelijk werk. Na een tijd zitten ze bijna helemaal vast en spannen, dus weer bijwerken.

                    Het tweede statief werd een Sirui Universal N-3004 X. Na een hele tijd in gebruik viel bij het opstellen het tweede deel bij het uitschuiven van de poot uit het bovenste deel. Bij nazicht bleek de de shims die
                    inwendig aan het pootelement vast zitten uitgescheurd waren en los in het bovenste element waren achtergebleven. Nazicht bij de andere poten van het statief en deze shims waren er ook slecht aan toe.
                    Nog in garantie maar Tokina Service Europa in Almere deed daar erg moeilijk over om vervangende shims te leveren. Hun antwoord was dat je voorzichtig de poten moet uitschuiven en dat ik dit niet deed.
                    Na vele mails en foto's kreeg ik twee shims toegezonden. Niet genoeg voor mij en vroeg om de volledige set en dat ik er ook graag voor zou betalen indien nodig al was het statief nog in garantie en amper een jaar oud.
                    Toch nog de set in coulace ontvangen na twee maanden vele mails te zenden.
                    Het vertrouwen in een Sirui was weg ik wil geen camera tegen de grond zien gaan.

                    Derde statief is na alles her en der te hebben gelezen over gebruik, sterkte en tests een Benro Mach3 TMA38CL geworden. Sterk (carbon) en staat stevig en toch minder zwaar en een goede greep om
                    de poten los te draaien bij het uitschuiven. Kan goed tegen (zee)water en gemakkelijk in onderhoud. Ook een voordeel van carbon is dat het in de winter niet koud aanvoelt tegenover aluminium dus gemakkelijk om te dragen.

                    Denk eerder dat TS voor straatfotografie niet veel een statief gaat nodig zal hebben maar als er toch ene gekocht gaat worden best eerst over nagedacht wordt wat het gaat worden. Elk merk zal wel schrijven dat ze goed, licht en
                    sterk zijn maar zelf nu ondervonden dat de reviews door gebruikers meer vertellen dan advertenties.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Carbon of titanium statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                      Ook een voordeel van carbon is dat het in de winter niet koud aanvoelt tegenover aluminium dus gemakkelijk om te dragen.
                      Mijn broer was paar weken geleden naar het noorderlicht. Hij kocht een carbon statief, ik raadde hem dit aan. Met gedachte van licht en stevige. Het was -20 of dit als gevoelstemperatuur. Het was in ieders geval wel wat graden onder nul en naderhand krijg ik inderdaad als terug koppeling dat er nog een voordeel was, de statief voelde niet koud aan.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Carbon of titanium statief

                        Mijn eerste statief was een Alu - en ik heb van ellende een Carbon aangeschaft - inderdaad een carbon statief voelt veel minder snel koud aan, en het kan ook niet oxideren in zout water (de metalen onderdelen natuurlijk wel). Nu zal hout ook wel z'n voordelen hebben - en Basalt (dat bestaat ook) - het is duidelijk als we naar het aanbod kijken, dat carbon de winnaar zal zijn bij veel fotoliefhebbers.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Carbon of titanium statief

                          Oorspronkelijk geplaatst door ErikR Bekijk bericht
                          Hoi,
                          Ik weet dat ik een enorme discussie ga starten maar ik ga het toch doen.
                          In september ga ik een 3-daagse workshop straatfotografie doen en daar gaat natuurlijk wat afgewandeld worden.
                          Daarom ben ik op zoek naar een klein en draagbaar statief, ik heb er eentje op het oog de Rollei C5i. Deze wordt in 2 versies aangeboden een carbon en een titanium versie, voor het prijsverschil moet ik het niet doen want dat is ongeveer 20 euro. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 2, ik dacht dat carbon steviger was en titanium lichter, klopt dit of is het andersom?
                          Ik ben geneigd om voor de carbon versie te gaan, want die lijkt mij ook krasbestendiger.
                          Wie kan mij uit dit moeras trekken?
                          U begint opnieuw een discussie die hier al helemaal uitgemolken is, waar alles gezegd is wat er over te zeggen valt, doe er uw voordeel mee: https://forum.belgiumdigital.com/f36...ic-399613.html

                          Comment


                          • #14
                            Re: Carbon of titanium statief

                            Misschien wilt TS gewoon een kort antwoord,van enkele mensen die ervaring hebben,en wilt hij het geleuter niet lezen van een honderdtal,die vinden dat ze toch nog iets moeten posten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Carbon of titanium statief

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Misschien wilt TS gewoon een kort antwoord,van enkele mensen die ervaring hebben,en wilt hij het geleuter niet lezen van een honderdtal,die vinden dat ze toch nog iets moeten posten.
                              ja ; wie gaat hier het onderscheid maken tussen beide soorten antwoorden ????? ik heb hier toch weer enkele elementen gezien die me een steun geven in een bepaalde richting. Bedankt allen, ook aan de vraagsteller.
                              mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                              nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                              https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                              Comment

                              Working...
                              X