Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 26

Question Carbon of titanium statief

Hoi,
    Ik weet dat ik een enorme discussie ga starten maar ik ga het toch doen.
    In september ga ik een 3-daagse workshop straatfotografie doen en daar gaat natuurlijk wat afgewandeld worden.
    Daarom ben ik op zoek naar een klein en draagbaar statief, ik heb er eentje op het oog de Rollei C5i. Deze wordt in 2 versies aangeboden een carbon en een titanium versie, voor het prijsverschil moet ik het niet doen want dat is ongeveer 20 euro. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 2, ik dacht dat carbon steviger was en titanium lichter, klopt dit of is het andersom?
    Ik ben geneigd om voor de carbon versie te gaan, want die lijkt mij ook krasbestendiger.
    Wie kan mij uit dit moeras trekken?

Standaard Re: Carbon of titanium statief

de titanium is gewoon aluminium met titanium kleur accenten. carbon is carbon. de carbon versie is +- 500gr lichter
    A7II 28-70, 55 f1.8, 85 f1.4 gm

carbon is een vezelstructuur (zoals iedereen wel weet) de andere is een metaal (of het echt titanium is ? blijkbaar hebben anderen daar ervaring mee). Waar ik naar toe wil is het volgende : Wanneer men overbelast (blijft achter een trede steken tijdens het verplaatsen, e.d.), dan zal metaal in de eerste plaats plooien, terwijl carbonvezels gewoon verbrijzelen (je houdt afzonderlijke draden in je hand achteraf) en dus total loss is.
    NB : er zijn wandelstokken waar bijgeleverd een stuk zit dat in het handvat kan gevezen worden en waar een camera kan op gevezen worden. Het blijft een monopod natuurlijk, maar is dit niet voldoende voor straatfotografie ?
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Ik ben geneigd om voor de carbon versie te gaan, want die lijkt mij ook krasbestendiger.
    dat vind ik nu echt een drogredenen om op basis daarvan een keuze te maken tussen een C of T

Carbon: licht / stevig / "kwetsbaar" -/+
    Titanium: zwaar / stevig / "kwetsbaar" +

principieel komt het er op neer dat gewicht / stevigheid evenredig is aan elkaar.
    levensduur van beide zal uitkomen op evenredig bij gebruik en onderhoud

Een statief keuze maak je op basis van:
    - doel
    - draagvermogen
    - beschikbare accessories / vervangende onderdelen
    - max / min hoogte
    - aantal poot secties
    - lengte ingeklapt
    - midden kolom nee / ja (mijn mening is dat je aan een midden kolom niets hebt -> verminderd stabiliteit als je deze gebruikt om hoogte te winnen)
    - gewicht
    - levensduur
    - materiaal (C/T/A) (let op het ene C/T/A hoeft het andere C/T/A niet te zijn)
    - prijs

en ja sommige zaken hangen aan elkaar vast.

Zonder twijfel de Carbon versie
    Er wordt hierboven wel geschreven dat carbon kwetsbaar zou zijn, dat het zou verbrijzelen ??
    Ik heb al vele jaren ervaring met carbon statieven en moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met een statief
    En ik gebruik een statief, dus ik bedoel ik ben er zeker niet zacht mee, tegendeel zelfs ... vallen, wringen, gooien
    Moet er wel bijzeggen dat ik statieven gebruik van Gitzo, kosten redelijk wat meer maar dan heb je ook iets degelijk
    Bespaar niet op een statief want vroeg of laat zal je er spijt van krijgen, ga ook niet voor het lichtste model want ook daar krijg je spijt van

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

"kwetsbaar" staat gquote, wat je dan als een korreltje zout moet nemen, je slaat eerder een carbon aan diggelen dan een A/T en ja dat moet je ook relatief lezen, dus niet als een feit.

Bespaar niet op een statief want vroeg of laat zal je er spijt van krijgen, ga ook niet voor het lichtste model want ook daar krijg je spijt van
    daar ga ik volledig in mee...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
    "kwetsbaar" staat gquote, ....
    Inderdaad, nu je het zegt, daar had ik overheen gekeken
    Sorry

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Straatfotografie en je vraagt je af welk statief......
    Dat is dus net het laatste dat je nodig hebt, wat wél handig is is een camera met lens die je kent, de rest leer je op de 3daagse
    Want gear is niét het belangrijkste, wel hoé je het doet en de durf en flair waarmee je het doet

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    gepassioneerd hobbyist, Het meest doeltreffende programma op mijn computer voor de prachtigste foto’s te maken is het vuilbakje…
    https://500px.com/benny_bulke https://www.instagram.com/bennybulke/

Gebruik al jaren die Rollei (alu versie) intensief en tot grote tevredenheid.

Alu (titanium) weegt 1.620 gram en carbon 1.335. Die 285 gram minder ga je echt niet voelen imo.
    De regel: hoe zwaarder, hoe stabieler, blijft wel gelden. Daarom dat ik vaak de haak vh statief gebruik om daar mijn rugzak (zo'n 3 kg) aan te hangen.
    Niet alle carbon statieven zijn gelijk, het hangt nl af van hoeveel lagen ze gebruiken in de constructie.

Geen enkel statief is kwetsbaar zolang je het gebruikt waarvoor het dient.
    Laatst gewijzigd door tcf; 2 februari 2019 om 11:57

Eigen ondervinding heeft me zelf het volgende geleerd dat het bijna geen rol speelt als het om aluminium, carbon of titanium gaat wat het beste is. Het is meer hoe vaak en waar je het statief gaat gebruiken.

Zelf ben ik veel op het strand bezig en staat het statief vaak in het zeewater dus zand en zout hebben er een invloed op hoe het statief daar tegen kan. Kan er aan de voet water in de poten komen en zijn
    de bewegende delen gemakkelijk te onderhouden. Het eerste statief dat ik had een Manfrotto 055XPROB (aankoop 2012) had na een tijd problemen met de clips aan de poten die met het minste dat er wat
    vuil tussen kwam te zitten te veel spanden en moeilijk in onderhoud waren. demonteren en terug monteren voor onderhoud is een redelijk werk. Na een tijd zitten ze bijna helemaal vast en spannen, dus weer bijwerken.

Het tweede statief werd een Sirui Universal N-3004 X. Na een hele tijd in gebruik viel bij het opstellen het tweede deel bij het uitschuiven van de poot uit het bovenste deel. Bij nazicht bleek de de shims die
    inwendig aan het pootelement vast zitten uitgescheurd waren en los in het bovenste element waren achtergebleven. Nazicht bij de andere poten van het statief en deze shims waren er ook slecht aan toe.
    Nog in garantie maar Tokina Service Europa in Almere deed daar erg moeilijk over om vervangende shims te leveren. Hun antwoord was dat je voorzichtig de poten moet uitschuiven en dat ik dit niet deed.
    Na vele mails en foto's kreeg ik twee shims toegezonden. Niet genoeg voor mij en vroeg om de volledige set en dat ik er ook graag voor zou betalen indien nodig al was het statief nog in garantie en amper een jaar oud.
    Toch nog de set in coulace ontvangen na twee maanden vele mails te zenden.
    Het vertrouwen in een Sirui was weg ik wil geen camera tegen de grond zien gaan.

Derde statief is na alles her en der te hebben gelezen over gebruik, sterkte en tests een Benro Mach3 TMA38CL geworden. Sterk (carbon) en staat stevig en toch minder zwaar en een goede greep om
    de poten los te draaien bij het uitschuiven. Kan goed tegen (zee)water en gemakkelijk in onderhoud. Ook een voordeel van carbon is dat het in de winter niet koud aanvoelt tegenover aluminium dus gemakkelijk om te dragen.

Denk eerder dat TS voor straatfotografie niet veel een statief gaat nodig zal hebben maar als er toch ene gekocht gaat worden best eerst over nagedacht wordt wat het gaat worden. Elk merk zal wel schrijven dat ze goed, licht en
    sterk zijn maar zelf nu ondervonden dat de reviews door gebruikers meer vertellen dan advertenties.
    Achter elke foto zit er een verhaal
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
    Ook een voordeel van carbon is dat het in de winter niet koud aanvoelt tegenover aluminium dus gemakkelijk om te dragen.
    Mijn broer was paar weken geleden naar het noorderlicht. Hij kocht een carbon statief, ik raadde hem dit aan. Met gedachte van licht en stevige. Het was -20 of dit als gevoelstemperatuur. Het was in ieders geval wel wat graden onder nul en naderhand krijg ik inderdaad als terug koppeling dat er nog een voordeel was, de statief voelde niet koud aan.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Mijn eerste statief was een Alu - en ik heb van ellende een Carbon aangeschaft - inderdaad een carbon statief voelt veel minder snel koud aan, en het kan ook niet oxideren in zout water (de metalen onderdelen natuurlijk wel). Nu zal hout ook wel z'n voordelen hebben - en Basalt (dat bestaat ook) - het is duidelijk als we naar het aanbod kijken, dat carbon de winnaar zal zijn bij veel fotoliefhebbers.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikR Bekijk bericht
    Hoi,
    Ik weet dat ik een enorme discussie ga starten maar ik ga het toch doen.
    In september ga ik een 3-daagse workshop straatfotografie doen en daar gaat natuurlijk wat afgewandeld worden.
    Daarom ben ik op zoek naar een klein en draagbaar statief, ik heb er eentje op het oog de Rollei C5i. Deze wordt in 2 versies aangeboden een carbon en een titanium versie, voor het prijsverschil moet ik het niet doen want dat is ongeveer 20 euro. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 2, ik dacht dat carbon steviger was en titanium lichter, klopt dit of is het andersom?
    Wie kan mij uit dit moeras trekken?
    U begint opnieuw een discussie die hier al helemaal uitgemolken is, waar alles gezegd is wat er over te zeggen valt, doe er uw voordeel mee: https://forum.belgiumdigital.com/f36...ic-399613.html

Misschien wilt TS gewoon een kort antwoord,van enkele mensen die ervaring hebben,en wilt hij het geleuter niet lezen van een honderdtal,die vinden dat ze toch nog iets moeten posten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Misschien wilt TS gewoon een kort antwoord,van enkele mensen die ervaring hebben,en wilt hij het geleuter niet lezen van een honderdtal,die vinden dat ze toch nog iets moeten posten.
    ja ; wie gaat hier het onderscheid maken tussen beide soorten antwoorden ????? ik heb hier toch weer enkele elementen gezien die me een steun geven in een bepaalde richting. Bedankt allen, ook aan de vraagsteller.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht

Alu (titanium) weegt 1.620 gram en carbon 1.335. Die 285 gram minder ga je echt niet voelen imo.
    ???? Suggereer je nu dat Al en Ti hetzelfde zijn ? Om te beginnen : Ti heeft een dichtheid die het dubbele is van Al (uit het hoofd dacht ik 5,4 tegenover 2,7 g/cm^3). Ti is wel beduidend "sterker" maar veel duurder dan Al, ook veel corrosiebestendiger dan Al. Voor de rest ga ik geen commentaar leveren omdat ik van statieven in de praktijk nog minder ken dan niks.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    U bestempeld mensen die goede en serieuze bijdragen leveren over statiefen als mensen die maar wat leuteren. Dat zegt veel over u. Natuurlijk is de vragensteller nu veel wijs geworden van uw 'deskundige' antwoord omdat u vind dat u iets moest posten.
    Voor de vragensteller is het puur luiheid om even in het betreffend forumonderdeel rond te neuzen voor antwoord dus moet er weer een topic voor geopend worden.

De voornaamste reden om een statief te gebruiken is om beweging tegen te gaan en dan komen we automatisch bij de trillingsdemping.
    Onderstaande komt uit een testrapport over statieven voor vogelspotters.

Aluminium statieven hebben de langste natriltijd. De zwaarste statieven hebben meestal een goede buig- en torsiestijfheid waardoor ze als ondersteuning voor een telescoop bij het waarnemen geschikt zijn. Wegens het langdurige natrillen bij windvlagen zijn ze voor digiscoping wat minder geschikt dan de houten en carbon statieven.

Houten statieven bezitten een hoge dempingsfactor. Het Berlebach 3032 statief heeft bovendien een grote stijfheid waardoor het ook voor digiscoping uitermate geschikt is. Dit is het statief met de meest gunstige prijs/kwaliteit verhouding.

De carbon statieven van Gitzo zijn zeer stabiel en hebben de kortste natriltijd. Ze zijn van hoge kwaliteit en geschikt voor alle toepassingen. Wel is de prijs aan de zeer stevige kant.
    Trilligsdemping volgen materiaal:
    Hout
    Carbon
    Titanium
    Aluminium
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    De voornaamste reden om een statief te gebruiken is om beweging tegen te gaan en dan komen we automatisch bij de trillingsdemping.

Trilligsdemping volgen materiaal:
    Hout
    Carbon
    Titanium
    Aluminium
    Eindelijk een goed antwoord.
    Gebruik statief draait op de eerste plaats om het dempen van trillingen.
    Enkel hout en carbon zijn daar echt goed in.
    De rest is misschien zwaar en stevig, maar in kritische omstandigheden onvoldoende.
    Carbon wint het in de praktijk over hout omwille van zijn draagbaarheid.
    In 2e instantie komen de dikte van de onderscheiden pootsegmenten, het draaggewicht, enzovoort.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    U bestempeld mensen die goede en serieuze bijdragen leveren over statiefen als mensen die maar wat leuteren. Dat zegt veel over u. Natuurlijk is de vragensteller nu veel wijs geworden van uw 'deskundige' antwoord omdat u vind dat u iets moest posten.
    Voor de vragensteller is het puur luiheid om even in het betreffend forumonderdeel rond te neuzen voor antwoord dus moet er weer een topic voor geopend worden.
    Ik bestempel niemand als iemand die leutert,maar in een topic dat gestart is in 2012,met 592 posts,kun je moeilijk beweren dat dit 592 waardevolle tips zijn.
    Een aantal van de toen voorgestelde statieven zijn ondertussen al lang van de markt verdwenen.
    De basics blijven,ja maar dit is niet te ontwarren in dit kluwen van responders.
    Antwoorden als :kijk in de manual en daarmee basta vind ik ook ongepast.Je kunt het antwoord geven en daarbij toevoegen :manual pag. .....In een poging om de TS wat op te voeden.Een goede verstaander trekt hier wel even zijn conclusie uit.(denk ik toch)
    Maar ieder zijn visie hierop.
    Maar inderdaad:TS komt met mijn reactie,geen stap verder.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    ???? Suggereer je nu dat Al en Ti hetzelfde zijn ? Om te beginnen : Ti heeft een dichtheid die het dubbele is van Al (uit het hoofd dacht ik 5,4 tegenover 2,7 g/cm^3). Ti is wel beduidend "sterker" maar veel duurder dan Al, ook veel corrosiebestendiger dan Al. Voor de rest ga ik geen commentaar leveren omdat ik van statieven in de praktijk nog minder ken dan niks.
    Tuurlijk niet, Rollei noemt dat statief gewoon zo. In wezen is het een alu frame met titanium coating.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Aluminium statieven hebben de langste natriltijd. De zwaarste statieven hebben meestal een goede buig- en torsiestijfheid waardoor ze als ondersteuning voor een telescoop bij het waarnemen geschikt zijn. Wegens het langdurige natrillen bij windvlagen zijn ze voor digiscoping wat minder geschikt dan de houten en carbon statieven.

Houten statieven bezitten een hoge dempingsfactor. Het Berlebach 3032 statief heeft bovendien een grote stijfheid waardoor het ook voor digiscoping uitermate geschikt is. Dit is het statief met de meest gunstige prijs/kwaliteit verhouding.

De carbon statieven van Gitzo zijn zeer stabiel en hebben de kortste natriltijd. Ze zijn van hoge kwaliteit en geschikt voor alle toepassingen. Wel is de prijs aan de zeer stevige kant.
    Bij windvlagen is niet alleen de trillingsdemping een factor maar ook de stabiliteit. In die zin zal carbon minder lang natrillen maar aan de andere kant wel gevoeliger zijn voor windvlagen (stabiliteit).
    Carbon: minder stabiliteit maar meer trillingsdemping
    Alu: meer stabiliteit maar minder trillingsdemping

https://www.natuurkijkers.be/nl/faq/...minium-statief
    De stabiliteit vermindert bij een carbonstatief. Vandaar geef ik persoonlijk de voorkeur aan een aluminiumstatief wanneer er veel wind is. Daarnaast worden trillingen vlugger geabsorbeerd bij carbon.

Zo zie je maar dat beiden voor- en nadelen hebben. Uiteindelijk denk ik dat het in de praktijk geen verschil uitmaakt; ik heb m.a.w. nog nooit iemand horen zeggen dat zijn foto "mislukt" is omdat hij het "verkeerde" statief heeft gebruikt.
    Ben je bezorgd over het gewicht en trilling, koop dan carbon. Ben je eerder bezorgd over stabiliteit en je budget, ga dan voor alu.

Tuurlijk niet, Rollei noemt dat statief gewoon zo. In wezen is het een alu frame met titanium coating.

Bij windvlagen is niet alleen de trillingsdemping een factor maar ook de stabiliteit. In die zin zal carbon minder lang natrillen maar aan de andere kant wel gevoeliger zijn voor windvlagen (stabiliteit).

De stabiliteit vermindert bij een carbonstatief. Vandaar geef ik persoonlijk de voorkeur aan een aluminiumstatief wanneer er veel wind is. Daarnaast worden trillingen vlugger geabsorbeerd bij carbon.

Zo zie je maar dat beiden voor- en nadelen hebben. Uiteindelijk denk ik dat het in de praktijk geen verschil uitmaakt; ik heb m.a.w. nog nooit iemand horen zeggen dat zijn foto "mislukt" is omdat hij het "verkeerde" statief heeft gebruikt.
    Ben je bezorgd over het gewicht en trilling, koop dan carbon. Ben je eerder bezorgd over stabiliteit en je budget, ga dan voor alu.
    Mag ik even naar de vraag teruggrijpen ? Het ging hier om STRAATFOTOGRAFIE. Ik heb nog niemand daarvoor een 600mm weten gebruiken. Maar de opmerkingen blijven wel interessant ondanks de total andere invalshoek. Zelfs de manier van reageren is boeiend om volgen.

Ben hier een beetje de weg aan het verliezen met al die windvlagen. Bij welke windkracht, Knopen, Beaufort, Km of Mijl per uur of meter per seconde kies maar uit kan of mag je spreken dat de camera gaat trillen op een statief.
    Bij het gebruik van de uitschuifbare middenkolom op maximale hoogte in open vlakte met redelijk wat wind kan ik begrijpen dat er een trilling ontstaat maar simpel gebruik deze dan niet. Met een redelijk sterk balhoofd dat een body met
    lens samen tegen de twee kilo aankan mag er al redelijk (5 bf) wind staan. De middenkolom gebruik ik zelden gewoon omdat het statief op zijn eigen al hoog genoeg is.
    Zelf ben ik veel in de winter op het strand bezig met statief en last van trillingen heb ik nog niet ondervonden. Als het statief en balhoofd stevig genoeg zijn mag dit geen probleem geven ook al werk je met lange sluitertijden. Boven 8 bf
    moet je er niet aan beginnen, met een rukwind kan geen enkel statief blijven staan en de cameratas aan het statief hangen is ook iets dat ik niet doe. deze hangt dan onder aan de middenkolom te slingeren dus ook geen goed idee om de
    camera stil te houden.

Nog iets dat ik hier lees dat de houten statieven zeer goed zijn, dat kan en betwijfel ik niet en ook geen ervaring mee maar nog nooit ergens iemand er mee zie werken, ook niet op foto's in boeken of tijdschriften. Ook de omvang van de poten
    zien er niet uit dat het iets is dat je gemakkelijk kan meenemen.
    Achter elke foto zit er een verhaal
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Ik heb met beide materialen al intensief gewerkt en weet dat alu totaal geen match is voor carbon als het er echt om gaat bij kritische snelheden (1/30-1/160).
    Voor mij geen aluminium meer.
    En bij 8 beaufort ga ik geen foto's meer nemen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Bedankt aan iedereen voor alle tips.
    Ik ga voor de carbon-versie

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. carbon statief
    Door Hypnosia in forum Gezocht
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 15 januari 2016, 14:53
  2. Carbon statief
    Door Red Falcon in forum Gezocht