Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera strap & zware lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera strap & zware lenzen

    Besten,

    Ik heb een Canon EF 70-200mm F:2.8 L IS USM op mijn 50D gemonteerd. Dat is 1.570 gr lens + 740 gr body = samen 2.310 gr.
    Los van het feit dat mijn nekwervels het na een tijd(je) wellicht zullen begeven, vraag ik mij af of het wel aan te raden is om een dergelijk gewicht aan de standaard camera strap te dragen (en dus aan de 2 metalen lusjes die daarvoor op de body zijn voorzien). Is dat niet te zwaar ? Kan de body dat aan ?

    Voor het geval dit wordt afgeraden ben ik al even op zoek gegaan naar alternatieven (zoals de R-strap van BlackRapid). Wie heeft met deze of andere oplossingen goede of minder goede ervaringen ?

    Terloops : ik heb pas een Kata 3N1-33 sling-backpack gekocht (dus ook nog niet zo veel ervaring mee om mij daar al over uit te spreken). Dit maar omdat ik de strap of het alternatief hiermee moet kunnen combineren.
    En ik ben een (berg- & natuur-)wandelaar die dus regelmatig tussen tele-, wide- en macro-lens wisselt.

    Alvast erg bedankt voor jullie tips en gouden raad !

    (Oei ... dit had wellicht onder "Accessoires" moeten staan. Beheerder mag dit gerust verplaatsen. 'k Ben nog wat onwennig hier )

    [Mod]Geen probleem... maar je hebt gelijk. Ik heb het dan ook van Objectieven naar Accessoires verplaatst.[/Mod]
    Last edited by LesC; 10 februari 2010, 16:54. Reden: fout forum ?
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

  • #2
    Re: Camera strap & zware lenzen

    Behoudens het gemak van een gewoon camerariem: heb je ooit hier gelezen dat er een lens of riembevestiging is afgebroken?

    Een BlackRapid draagt veel comfortabeler als een gewone riem en kan je ook bevestigen aan de statiefgondel, maar sinds het afneembare deel een keer losschoot, doe ik dat niet meer. Ik ben voor 100% zeker dat ik het aangedraaid heb toen ik de strap bevestigde.

    Behoudens wat krasjes geen schade: 1m, hard lopend op asfalt...
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Camera strap & zware lenzen

      camera gaat het wel houden, je nek/rug misschien niet als je hem echt rond je nek draagt.
      oplossing daarvoor is over de schouder. 2 mogelijkheden daarin: ofwel rond nek en schouder (dus lint schuin over je borst en rug) ofwel op 1 schouder, lint recht naar beneden. Ik gebruik meestal een combinatie van de 2 (heb wel lichtere lenzen, maar zwaardere body). Als ik grote afstanden doe, of er moet gelopen worden zonder dat er foto's gemaakt moeten worden, hang ik hem rond, als ik mijn toestel snel bij de hand wil hebben, hang ik het over 1 schouder.

      Ik heb overigens ook al rondgelopen met een oude pentax (geen idee welk model) en daar een 400mm f5.6 op. Aardig gewicht, en die oude, analoge camera's kwamen nog met die lekker snijdend dunne riempjes. Dit over 1 schouder heeft weinig problemen veroorzaakt (monopod eraan laten hangen is wel geen goed idee).
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: Camera strap & zware lenzen

        .....
        Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 02:29.

        Comment


        • #5
          Re: Camera strap & zware lenzen

          zelf gebruik ik een optech/usa draagriem,die wat 'meeverend' is en ik draag de combi 70-200+body+grip ahw ondersteboven over mijn schouder, dwz toeter naar beneden gericht, en dan valt het eigenlijk redelijk mee, al blijft het geen lichtgewicht natuurlijk.

          voor mijn sl icm 180mm 2.8 gebruik ik nog de originele lederen draagriem, al zit daar wel zo'n rubberen dingetje op, dat het enigszins verzacht..lekker is anders btw..

          (wellicht zou ik daar ook een meer comfi draagriem bij moeten kopen, maar ik vind het zo jammer om het originele ervanaf te halen, te modern voor zo'n ouwetje dus..)

          die optech heb ik nu zo'n 5 jaar, en hij is in weer en wind gebruikt, de lettertjes zijn er al af, maar hij blijft het verrassend goed doen..

          Comment


          • #6
            Re: Camera strap & zware lenzen

            ik heb een tamrac camerastrap waar het enige verschil met de traditionele strap is dat hij van iets neopreen-achtig materiaal gemaakt is en dus aangenamer in de nek zit. Maar deze zit op dezelfde manier aan de camera vast als de originele straps.

            Mijn 1D2 + 70-200 2.8 IS weegt nog dat beetje meer en zeker als ik er nog een 580 EX opzet en heb eerlijk gezegd nog nooit echt last gehad van het gewicht aan mijn nek...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Camera strap & zware lenzen

              Probeer anders dit eens : Spider camera holster
              Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

              Comment


              • #8
                Re: Camera strap & zware lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door StevenVW Bekijk bericht
                Probeer anders dit eens : Spider camera holster
                systeem ziet er niet slecht uit maar ik hang toch geen > 3kg aan mijne broeksriem... Voor kleinere lenzen zal dat misschien wel werken maar toch niet voor pakweg een 70-200.
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: Camera strap & zware lenzen

                  dat gewicht is geen enkel probleem, maar als het je nek is waarvan je bang bent dat die afbreekt raad ik je een Optech pro strap aan, gebruik deze aan een 1D + 70-200 of een 1D + 100-400 en het gewicht is veel beter verdeelt, het voelt aan als een 400D + kitlens.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera strap & zware lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Behoudens het gemak van een gewoon camerariem: heb je ooit hier gelezen dat er een lens of riembevestiging is afgebroken?
                    Dat nu niet meteen, maar in de handleiding van mijn 70-400 staat wel dat je 'm ook de lens moet vastpakken en niet mag laten hangen (zoals ik bij 100-400 gebruikers wel al heb gezien...en die lens is nauwelijks lichter ).

                    Dus ik zou dan aannemen dat er anders gevaar is dat de mount het gewicht (zo'n anderhalve kilo) niet kan hebben en de lens afbreekt...maar ik kan het altijd verkeerd op hebben, ik citeer alleen maar de handleiding: "Houd bij bevestigde lens zowel de camera als de lens vast."
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera strap & zware lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      Dus ik zou dan aannemen dat er anders gevaar is dat de mount het gewicht (zo'n anderhalve kilo) niet kan hebben en de lens afbreekt...maar ik kan het altijd verkeerd op hebben, ik citeer alleen maar de handleiding: "Houd bij bevestigde lens zowel de camera als de lens vast."
                      Dat heb ik hier in de tijd eens grofweg berekend, KLIK (#11)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera strap & zware lenzen

                        Interessant om lezen . 'k Zou het graag eens in de praktijk testen, maar zoveel geld heb ik nu ook weer niet om dat te gaan uitproberen ...

                        Edit; denk dat ik het bericht verkeerd heb geïnterpreteerd ..."een lens of riembevestiging die afbreekt" is iets anders dan een "lens- of riembevestiging" die afbreekt.
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera strap & zware lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Dat nu niet meteen, maar in de handleiding van mijn 70-400 staat wel dat je 'm ook de lens moet vastpakken en niet mag laten hangen (zoals ik bij 100-400 gebruikers wel al heb gezien...en die lens is nauwelijks lichter ).

                          Dus ik zou dan aannemen dat er anders gevaar is dat de mount het gewicht (zo'n anderhalve kilo) niet kan hebben en de lens afbreekt...maar ik kan het altijd verkeerd op hebben, ik citeer alleen maar de handleiding: "Houd bij bevestigde lens zowel de camera als de lens vast."
                          zolang eea naar onderen hangt, zoals ik hierboven al beschreven heb, zal de lensmount niet zo snel afbreken hoor..

                          als je aanlegt, heb je sowieso altijd zowel de lens als de camera vast.

                          ik heb meerdere behoorlijk zware lenzen, en ik heb nog niets horen kraken of piepen.. een 70-200 weegt toch ook al gauw zo'n 1.4 a 1.5 kilo, en geen centje pijn. een 180mm 2.8 prime, zoals ik die ook heb, is ook geen lichtgewicht, (bijna 1.4 kg massief glas en metaal ) en daar ook geen enkel probleem mee..

                          als er al iets afbreekt, zal het w.s. zijn omdat je iets laat vallen, of ergens tegenaan stoot, terwijl je je lens+camera om je schouder draagt, en je lens naar buiten steekt.. zolang je je lens omlaag gericht draagt, langs je lichaam kan er vrij weinig gebeuren. het gewicht wordt zo ook meer verdeeld, ipv dat je je body horizontaal, met de lens naar buiten gericht draagt..(gevalletje wet van newton.. en hoe beter je het gewicht verdeeld, des te beter het is..)

                          de lens verticaal langs je lichaam laten hangen is ook nog es veel veiliger, als je op drukke plekken rondloopt, of (om maar es een gek voorbeeld te noemen) door een deurgat heen moet..

                          je hebt je camera+lens ook meteen bij de hand, als je ineens iets ziet.. je hebt de boel dus zo voor het grijpen..

                          instructieboekjes zijn mooi, maar zijn voornamelijk geschreven, om schadeclaims te voorkomen..

                          als ik alles volgens het boekje zou doen, dan had ik geen leven meer..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera strap & zware lenzen

                            Iemand ervaring hiermee KLIK

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera strap & zware lenzen

                              Daar had ik nog niet van gehoord, wel van dit hier al gehoord, zo'n Bushhawk lijkt mij enorm handig voor panning bijvoorbeeld. Bij een prime is het natuurlijk geen uiterst handig, maar als je moet gaan zoomen...
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X