Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewegings- en geluidsensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewegings- en geluidsensor

    Ik zou graag wat informatie vinden over het fotograferen met een bewegings- en/of geluidssensor.

    Dat je camera dus automatisch fotos neemt als er iets voorbij komt of aan de hand van een bepaalde decibel...

    Bestaan er zulke sensors die je rechtsreeks in je camera kan plaatsen (of draadloos)
    Of gebeurt dit via je flash ? zodat je sensor de flashtriggert en deze op zijn beurt de camera ?

    Groetjes ...
    Ik neem kritiek als lessen - Nikon D5000 18-200 Kitlens
    Mijn Foto's

  • #2
    Re: Bewegings- en geluidsensor

    zoek eens op 'sound flash trigger' enz en dan vind je heel wat artikels en hulpmiddelen ervoor

    de meeste triggeren de flash, je plaatst de camera in een volledig donkere kamer, lange sluitertijd, en de trigger zal je flash dan heel kort doen ontsteken

    want wil je de camera aansturen dan zal je al een heeeeeel sterke continue lightbron willen hebben om bv een sluitertijd van 1/1000e te halen..
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Bewegings- en geluidsensor

      Oorspronkelijk geplaatst door Vodzo Bekijk bericht
      Ik zou graag wat informatie vinden over het fotograferen met een bewegings- en/of geluidssensor.

      Dat je camera dus automatisch fotos neemt als er iets voorbij komt of aan de hand van een bepaalde decibel...

      Bestaan er zulke sensors die je rechtsreeks in je camera kan plaatsen (of draadloos)
      Of gebeurt dit via je flash ? zodat je sensor de flashtriggert en deze op zijn beurt de camera ?

      Groetjes ...
      één adres, fotoopa (Frans Vandemaele) hier ook actief op het forum KLIK , die maakt dit alles zelf, Frans woont in Oostrozebeke (W.VL.) en laat zijn toestellen afgaan op allerlei manieren, via laser, geluid bewegingstetectie enz. KLIK

      Hou er wel rekening mee, dat je voor dat soort toepassingen bij Nikon een toestel nodig hebt met een 10pins aansluiting, dus alleen bij de duurdere toestellen mogelijk.
      Last edited by Guest42; 23 maart 2011, 16:30.

      Comment


      • #4
        Re: Bewegings- en geluidsensor

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        één adres, fotoopa (Frans Vandemaele) hier ook actief op het forum, die maakt dit alles zelf, Frans woont in Oostrozebeke (W.VL.) en laat zijn toestellen afgaan op allerlei manieren, via laser, geluid bewegingstetectie enz. KLIK
        +1 die zal je wel op weg kunnen helpen
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Bewegings- en geluidsensor

          Van Nikon is er een afstandbediening die ongeveer zoiets kan: ML-3. Hiermee is een lichtsluis te maken waarmee een foto gemaakt wordt bij onderbrekeing van de lichtstraal. De ML-3 is wel vrij prijzig, ordegrootte 200+ euro. Werkt alleen met de tienpolige aansluiting, zoals de D300, 700 ed.

          Wat uitgebreider is er bv de CameraAxe


          die met diverse sensors kan werken, zoals geluid, laser, licht. Dit materiaal zit in de hoek van de open-source soft- en hardware, dus je zult wat moeten spitten voor schema's ed. Werkt met een kabeltje naar de afstandbediening-ingang op de camera.

          Verder nog deze http://www.hiviz.com/kits/guide.htm die nu op de commerciele toer zijn gegaan. Met wat zoekwerk is er ook wel een schema te vinden.


          Groet Hans.

          Comment


          • #6
            Re: Bewegings- en geluidsensor

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            één adres, fotoopa (Frans Vandemaele) hier ook actief op het forum KLIK , die maakt dit alles zelf, Frans woont in Oostrozebeke (W.VL.) en laat zijn toestellen afgaan op allerlei manieren, via laser, geluid bewegingstetectie enz. KLIK
            Goh, ik had deze al eens gezien maar het was alweer een tijdje geleden, ongelooflijk wat die man allemaal construeert!
            Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

            Comment


            • #7
              Re: Bewegings- en geluidsensor

              Kan je hier iets mee doen?



              Ik ben bezig met een Velleman kitje (mk120 Velleman bouwpakket INFRAROOD LICHTSLUIS) om te bouwen die een Nikon D90 kan aansturen.
              De zoemer is vervangen door een relais (SRB-5-S), de kabel is van een draadontspanner en een schakelaartje om de autofocus uit te schakelen.

              De kabel van de autofocus en ontspanner werken niet apart, daarom heb ik deze samen vast gesoldeerd op het relais.(wit/geel)
              Met de schakelaar ingeschakeld maak ik de foto's (handmatig scherpstellen) en als het uitgeschakeld is kan je de camera normaal instellen.

              Om bewegingsonscherpte te voorkomen moet er een hoge sluitertijd ingesteld worden of er moet een flitser gebruikt worden. Ook moet je wat zoeken
              om het scherptestel punt te vinden, dit omdat er wat vertraging is door de snelheid van het onderwerp.
              (een vallend blokje* vanaf een hoogte van 15cm zit ongeveer 3cm onder de straal)

              Reageert nog op een blokje* zwart piepschuim van 1cm x 1cm.

              Nu nog een behuizing en dan uittesten hoe het reageert op insecten. (is de eigenlijke bedoeling)

              Groeten,
              Eric

              Comment


              • #8
                Re: Bewegings- en geluidsensor

                Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                om het scherptestel punt te vinden, dit omdat er wat vertraging is door de snelheid van het onderwerp.
                (een vallend blokje* vanaf een hoogte van 15cm zit ongeveer 3cm onder de straal)

                Groeten,
                Eric
                Dat is nu juist wat Frans heeft opgelost, de vertraging van 47 miliseconden heeft hij opgelost door een zelfgemaakte sluiter met maar een vertraging van 2 of 3 miliseconden.

                Comment


                • #9
                  Re: Bewegings- en geluidsensor

                  Je resultaat wordt door een heleboel parameters bepaald.
                  Eerst heb je het beeldkader van je opname. Landschap of macro, een enorm verschil. Een vliegtuig die je in de verte waarneemt en die 900 km/h vliegt zal amper bewegen in je opname beeld. Een insect dat 10km/h vliegt en die je in macro 1:1 wilt opnemen zal je niet eens meer zien in je opname.

                  Laten we er eens vanuit gaan dat je macro opnames wilt. Met een macro lens op 1:1 heb je op een DX camera een beeldkader van 24x 16 mm real live beeld. Bij een gegeven verplaatsings snelheid kun je hieruit bepalen hoeveel tijd er mag verlopen tussen het centraal detecteren van je object en het effectief nemen van de foto.

                  Ik heb dit reeds vroeger op mijn Flickr web uiteengezet:


                  Why external fast shutter? by fotoopa, on Flickr

                  Als je verder op deze foto klickt kun je doorklikken tot je de full resolutie foto ziet want die is te groot voor het forum ( org is 1680 pixels). Je ziet op deze voorstelling dat je shutterlag, dit is de tijd die je shutter nodig heeft tussen het bevel en het echt openstaan van de shutter, heel kort moet zijn bij echte closeup opnames. De tekening toont slechts een snelheid van 7.2 Km/uur wat voor heel veel insecten veel te laag is.

                  Ga je minder close dan is er meer ruimte in je opname beeld en heeft ook je object meer tijd nodig om buiten je beeldkader te vliegen tijdens deze shutterlag.

                  Maar je hebt nog eerst je detectie en het stuur element ertussen. Als je zo een kit gebruikt met een relais dan moet je bewust zijn van het feit dat deze relais relatief heel veel tijd nodig heeft om te sluiten ( meerdere msec) Je detectie zelf kan ook nog extra vertraging hebben. Al deze tijden moeten nog eens extra bijgeteld worden bij je shutterlag van je camera. De eigen shutterlag van vb een D300 ligt rond de 52 msec. Enkel de top range gaat onder de 45 msec, de gewone middenklasse ligt ergens tussen de 55 en 65 msec. Oudere liggen net boven de 100 msec.

                  Autofocus of manuele focus mag je vergeten, al deze dingen gaan veel te traag. Je moet werken met een vooraf ingestelde vast focus punt. Voordeel is dan ook dat je flitslicht een vaste instelling mag hebben want de camera mag ook geen lichtmeting doen juist omdat die weer extra tijd nodig heeft bovenop de shutterlag.

                  Voor closeup opnames van snelle bewegende objecten moet je noodgedwongen de shutterlag kunnen wegwerken. Dit kan enkel met een 2de externe shutter die wel snel kan werken, terwijl je camera vooraf in opname staat met zijn interne shutter reeds open (bulb mode manueel).

                  De detectie van je object moet heel snel gebeuren anders kom je weer met die extra delay. Zo heeft mijn detectie 125 usec (0.125 msec) nodig om een object van 0.5 x0.5mm te zien op een afstand van 500mm. De snelste betaalbare externe shutter die ik gevonden heb is van Uniblitz de VS14S. Omdat die slechts 14 mm opening heeft is hij super snel, nl 3.5msec. Nadeel echter is dat hij nu tussen de lens en de camera moet geplaatst worden anders is deze kleine opening onvoldoende om vooraan de lens te monteren. Gebruik je een 6msec shutterdelay versie dan maken ze deze in 25 mm opening en die kun je dan wel vooraan de lens plaatsen. Maar pasop, deze passen enkel op de A105/2.8D macro lens. Voor andere lenzen moet je hun eigenschappen bekijken of de opening van de shutter voldoet. Iedere type lens is afzonderlijk op te meten.

                  Voor een vlieg in volle vlucht met een beeldkader van 52mm moet je echt deze korte shutterlag tijden hebben. Hier een recente opname van een vlieg in volle vlucht:


                  fotoopa_20110326_43040 by fotoopa, on Flickr

                  Het kan allemaal veel eenvoudiger als je niet tot de beste specs wilt gaan. Zonder externe shutter moet je echt wel werken met een beeldkader van minimaal 100 mm en daarbij mag je alle snelvliegers vergeten. Zweefvliegen gaan wel perfect gaan want hun vliegsnelheid is bijna nul. Ik heb 6 jaar, ieder jaar opnieuw een versie gebouwd. Mijn laatste versie is het resultaat van heel veel ervaring waarbij ik nu bijna zeker kan zeggen als ik tot een insect kan naderen dat die op de foto zal staan zittend of vliegend of beiden. Mijn toestel staat nu ingesteld voor max 2 opnames per seconde. in vele gevallen is de eerste opnames nog terwijl ze zitten, de 2de net als ze wegvliegen. Als je hun vlieggedrag leert kan je voorspellen waar ze gaan landen en dan heb je mooie opnames bij de landing.


                  fotoopa_20110324_42771 by fotoopa, on Flickr

                  Frans
                  Last edited by frans_vdm; 26 maart 2011, 16:19. Reden: typo fouten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewegings- en geluidsensor

                    Bedankt voor de verhelderende uitleg Frans. Je uitrusting verandert eigenlijk voortdurend, waardoor een goede uitleg met juiste cijfers alleen en correct van jouzelf kan komen.

                    Proficiat met wat je hier weer laat zien, topfotografie die de ganse wereld niet ontgaat.
                    Last edited by Guest42; 27 maart 2011, 08:08.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewegings- en geluidsensor

                      Bedankt voor de vele reacties mensen...

                      Ik heb de indruk dat dit als elektronica leek niet evident is.
                      Maar dat is geen reden om hiermee niet te experimenteren.

                      Er bestaan voorgemaakte kits op de markt van tussen de 20,- en 400,- Euro.

                      Kitje van velleman kende ik nog niet. Ik zal dit zeker eens bekijken.

                      Bedankt !!

                      ps: Prachtig werk Frans !
                      Ik neem kritiek als lessen - Nikon D5000 18-200 Kitlens
                      Mijn Foto's

                      Comment

                      Working...
                      X