Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

    Zopas is mij ter ore gekomen dat de houdbaarheid van zelf afgeprinte foto's minder zou zijn dan van wanneer ze uit de fotocentrales komen. In zonlicht zou het "bleekproces" nog veel sneller gebeuren.
    Aangezien ik nog niet lang een (foto-)printer gebruik vraag ik of er mensen zijn die er meer "long term" ervaringen mee hebben maw: is er een verschil qua houdbaarheid/kleurvastheid of is dat weer eens zoveelste gerucht??
    Even vermelden: Ik gebruik de Canon MP 730 Photo.


    Greetz & Thanks

    The Fonz
    Exactemundo!

  • #2
    Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

    Hallo,

    Heb even je topic verplaatst naar Accessoires

    mvg Sven Michiels (moderator)

    Comment


    • #3
      Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

      Er hangen hier een paar foto's tegen de muur die ik in november '2003 heb afgedrukt, en die zien er nog steeds prima uit . Die zitten wel in een kadertje achter glas en er kan geen direkt zonlicht aan.

      De gebruikte printer is een Canon S500 en de inkt komt van www.janreus.nl (de inktpatronen zijn dus hervuld met "namaak" inkt ) en het papier komt van den Aldi.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

        Ook ik heb wat afdrukken aan de muur hangen geprint met een HP7960. Ze hangen er nu ruim een jaar en zien er nog steeds goed uit.

        Als ze in direct zonlicht hangen zullen ze misschien verbleken, maar dat zullen afdrukken van een centrale dan ook doen vermoed ik.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

          hier hangen menige opnamen aan de wand al ruim een jaar en geen verkleuring te zien, gemaakt met de HP/psc/750, hangen niet in de felle zon.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

            Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Ook ik heb wat afdrukken aan de muur hangen geprint met een HP7960. Ze hangen er nu ruim een jaar en zien er nog steeds goed uit.

            Als ze in direct zonlicht hangen zullen ze misschien verbleken, maar dat zullen afdrukken van een centrale dan ook doen vermoed ik.
            Je HP7960-afdrukken gaan er nog jaren en jaren goed uitzien.(indien met HP-inkt afgedrukt en op HP premium (plus) papier).HP is wel gevoeliger voor vocht maar is zeer bestendig tegen lichtfading.Zelf gebruik ik de HP8450.

            Wil je afdrukken die echt vele jaren goed blijven kies je best voor ofwel Epson of HP en gebruik je steeds enkel de originele inkten en papier.Niet dat Canon slecht is maar op het gebied van lange bewaartijden kunnen ze niet mee met Epson noch met HP.Canonprinters focussen meer op prima kwaliteit aan een lagere afdrukprijs dan op de houdbaarheid van de prints.Er zou nu wel nieuw Canonpapier op de markt zijn(is al verkrijgbaar in Japan maar of het hier al op de markt is weet ik niet) dat langere houdbaarheid zou geven maar dan ook weer enkel met de originele Canoninkten.Aan lange houdbaarheid hangt er dus wel steeds een steviger prijskaartje vast.
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

              Er zou nu wel nieuw Canonpapier op de markt zijn(is al verkrijgbaar in Japan maar of het hier al op de markt is weet ik niet) dat langere houdbaarheid zou geven maar dan ook weer enkel met de originele Canoninkten.Aan lange houdbaarheid hangt er dus wel steeds een steviger prijskaartje vast
              Zou dat het Canon Photo Paper Pro+ (plus) zijn? Onlangs gezien in de rekken van een plaatselijke handelaar....

              Tot nu doe werkte ik altijd met het Canon Photo Paper Pro papier.


              The Fonz

              @ mod: no probl....
              Exactemundo!

              Comment


              • #8
                Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                Oorspronkelijk geplaatst door thefonz
                Zou dat het Canon Photo Paper Pro+ (plus) zijn? Onlangs gezien in de rekken van een plaatselijke handelaar....

                Tot nu doe werkte ik altijd met het Canon Photo Paper Pro papier.


                The Fonz

                @ mod: no probl....
                Ik heb er geen idee van hoe dat nieuwe papier heet.Weet enkel nog dat Canon zich niet haastte om het in Europa en de US op de markt te brengen.Maar dat is ondertussen weer enige tijd geleden dus...
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                  Het is niet zozeer het licht dan wel de lucht dat je beelden doet verbleken, dus bij bewaring in een lijst achter glas geen problemen. Maar gewoon opgekleeft op een karton en aan de muur. Dan kan het zijn dat je na drie maanden als verschil ziet. Maar alles is afhankelijk van inkt en papier, algemeen kan je dit niet beantwoorden. De beelden afgedrukt door een labo zijn niet tot stand gekomen met inkt, maar door belichting van een lichtgevoelig fotopapier, dat na de belichting dezelfde ontwikkeling krijgt dan analoge prints. Dus ja .... deze beelden zijn langer houdbaar.


                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                    De beelden afgedrukt door een labo zijn niet tot stand gekomen met inkt, maar door belichting van een lichtgevoelig fotopapier, dat na de belichting dezelfde ontwikkeling krijgt dan analoge prints. Dus ja .... deze beelden zijn langer houdbaar.
                    MVG, Jeff
                    Zelfs de analoge foto's worden al lang niet meer op die manier "ontwikkeld". De negatieven gaan door een scanner, worden eventueel automatisch bewerkt op kleur/contrast/belichting, en worden dan afgeprint op een professionele printer.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                      Voor zover ik weet hebben de Epson-inkten de langste houdbaarheid. ga maar eens op hun site rondneuzen; ik dacht dat zij in bepaalde gevallen zelfs 80 jaar garanderen.
                      Maar dat impliceert dat je én de originele Epson-inkt moet gebruiken én hun origineel Epson-papier. Beiden vrij duur dus.

                      Kanttekening: Al onze foto's staan op CD, DVD of HD.
                      En hoeveel print je om daadwerkelijk aan de muur te hangen ?

                      Na x aantal jaren, print je die toch gewoon eens opnieuw uit ?
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                        Zelfs de analoge foto's worden al lang niet meer op die manier "ontwikkeld". De negatieven gaan door een scanner, worden eventueel automatisch bewerkt op kleur/contrast/belichting, en worden dan afgeprint op een professionele printer.

                        Bij mijn weten is een Fuji Fronteer en een Durst lambda toch een belichter waarna er een ontwikkeling volgt. Maar er kan veel veranderen in een korte tijd natuurlijk. Dus als ik U mag geloven wordt de afdruk in een labo niet meer bekomen door belichting maar door kleurstoffen die op een of andere manier op de drager terecht komen en een beeld opleveren zonder ontwikkeling en zonder lichtgevoelig te zijn. Dat is toch wat U bedoeld ?

                        Ik zal deze week navraag doen bij enkele labo's en zal het antwoord hier plaatsen.

                        MVG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                          Er is een specifieke site over de bewaartijd van foto's (zowel eigen afdrukken als minilabs)

                          Wilhelm Imaging Research in Grinnell Iowa is an authority on archival and preservation for the photographic, digital, and printing industries.


                          Onder glas houden de meeste het vrij lang uit, de "slechtste" starten al met een jaar of 4.


                          Alain

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
                            En hoeveel print je om daadwerkelijk aan de muur te hangen ?

                            Na x aantal jaren, print je die toch gewoon eens opnieuw uit ?
                            Ik vind het belangrijk dat ik m'n foto's over vele jaren nog kan bekijken en dat m'n 3 kinderen er nog plezier aan beleven.En de foto's opnieuw afdrukken is een optie maar als je dan je dubbele kosten telt had je ze beter de eerste keer al afgeprint met een Epson of een HP.Komt namelijk goedkoper uit

                            HP geeft met HP-inkt op het Premium Plus papier een houdbaarheid op van 75 jaar.Mogen ze voor mij part gerust nog wat liegen,ze gaan in elk geval erg lang bewaren.
                            Danny's Photosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bewaartijd afdrukken eigen fotoprinter

                              Ik gebruik een HP7960 en de afdrukken verkleuren in ieder geval na een jaar nog niet.

                              Comment

                              Working...
                              X