Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Battery grip

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Battery grip

    Ik ben in het bezit van een nikon D500 waar ik overweeg om een battery grip bij te kopen..
    Ben al wat aan het lezen geslagen, maar vraag me af wat er de voordelen van zijn ....

    Voordeel : 1. fotograferen in portretstand
    2. Reserve battery (spaart de levensduur van de batterij in het algemeen ???)
    Nadeel : 1. Prijzig
    2. Gewicht...

    Zijn er nog andere voordelen ? Snellere opnames ???

    Thx
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: Battery grip

    Ken niks van Nikon, uitgezonderd de F4s.
    Zelf koop ik een batterijgrip voor het evenwicht te verbeteren.
    Een korte lens veroorzaakt geen tegengewicht in je pols, maar van zodra je b.v. een 70-200 opzitten hebt is het evenwicht foetsie.
    Een batterijgrip zorgt dan voor meer evenwicht, mijn ondervinding hé.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Battery grip

      Ik heb alleen een accu in de grip zitten(dan hoef je niet de grip er iedere keer af te halen) en de reserve in de tas. Balans? Die is afhankelijk van het punt waar je de lens beetpakt, als het gewicht links en rechts hetzelfde is, heb je balans. Enige voordeel is de veel betere bediening in de portretstand.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Battery grip

        Portretstand fotografeert vlotter.
        Verder kan ik alleen Red Falcon bijtreden.
        Met zwaardere lenzen heb je een veel betere stabiliteit.
        Ik heb een Canon 70d,5d met grip en een ouwere 1D waar er eigenlijk al een soort grip ingebouwd zit.
        Welnu :met een 70-200 erop,gaat de 5D en 1D,als men de lens ondersteunt aan de statiefgondel,het geheel perfect in balans liggen.Met 70D is het geheel topzwaar,en moet men bijwringen aan de body.

        Comment


        • #5
          Re: Battery grip

          Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
          2. Reserve battery (spaart de levensduur van de batterij in het algemeen ???)

          Freddy
          Bij Canon worden beide batterijen tegelijk ontladen terwijl bij mijn vroegere Sony eerst 1 batterij volledig werd ontladen en dan de tweede.
          Ik weet niet hoe het zit bij Nikon.

          Welk principe het best is weet ik nog zo niet.

          Ik ben ook een fervente voorstander van een batterijgrip. Het voelt beter aan en je moet minder vaak batterijen wisselen in het heetst van de strijd.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Battery grip

            Het voordeel dat u denkt te hebben door een betere grip wordt weer tenietgedaan door het extra gewicht. Overigens is de ergonomie van de camera zo gemaakt dat je een goede grip hebt.
            Met een batterij lading kun je al honderden kliks maken in NEF. Ruim voldoende en een accuwissel is ook in enkele seconden gebeurd. Zonder grip werk ik net zo snel in portret stand als in panorama stand.

            Comment


            • #7
              Re: Battery grip

              Battery grip kan de autonomie verlengen en kan mogelijks ook andere batterijsoorten huisvesten.
              In sommige gevallen is er zelfs een verhoogde ontspansnelheid per seconde.
              Voornaamste reden is doorgaans de portretstand, de extra ontspanknop voelt natuurlijker aan.
              Bijkomende troef kan inderdaad een handzamer evenwicht zijn met telelenzen.
              De Nikon batterijgrips zijn inderdaad belachelijk duur.
              Het Chinese merk Meike maakt al jaren degelijke grips voor Nikon toestellen aan zeer lage prijzen (AliExpress...), sommige zijn zelfs voorzien van een afstandsbediening.
              Als je toch overweegt om eentje te kopen is Meike absoluut de beste keus.
              Op het forum van DPreview vind je ongetwijfeld veel gebruikerservaringen terug (bvb https://www.dpreview.com/forums/thread/4036666)
              Last edited by Leopard; 5 september 2019, 09:54. Reden: Link toegevoegd
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Battery grip

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Het voordeel dat u denkt te hebben door een betere grip wordt weer tenietgedaan door het extra gewicht. Overigens is de ergonomie van de camera zo gemaakt dat je een goede grip hebt.
                Met een batterij lading kun je al honderden kliks maken in NEF. Ruim voldoende en een accuwissel is ook in enkele seconden gebeurd. Zonder grip werk ik net zo snel in portret stand als in panorama stand.
                Als ik uw reactie zo lees dan heb je geen ervaring met grote zware telelenzen op een body.
                De grip wordt niet teniet gedaan door het extra gewicht maar verbeterd de greep op de body, daarvoor dient het ook.
                Tevens hoe meer power je voorhanden hebt hoe sneller grote telelenzen zullen werken, logisch want die vragen nu eenmaal meer stroom.
                Als ik met mijn toestel amper enkele honderden kliks zou kunnen maken heb ik een deftig probleem, en met mij nog héél veel anderen.
                Het hangt er vooral vanaf waarvoor je de combinatie gebruikt, sport en wildlife waarbij heel veel opnames gemaakt worden hebben baat bij een batterijgrip.
                Even de batterij verwisselen kan je net dat ene belangrijke shot laten missen

                Voor andere doeleinden kan je inderdaad evengoed zonder grip werken, want daar is snelheid minder van belang

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Battery grip

                  Wat ik niet begrijp is dat verschillende mensen hier schrijven dat hun batterijen in de BG niet samen ontladen worden.
                  Als dat zo is dan heb je ook niet het voordeel van meer power voorhanden te hebben voor de extra snelheid van body en lens.
                  Dit kan enkel als de batterijen samen werken uiteraard en dus ook tegelijkertijd ontladen, volgens mij

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Battery grip

                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja
                    Sieg,

                    Bij Nikon is er blijkbaar geen voorziening voor extra power en is dit blijkbaar ook niet nodig.

                    Jaja

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                    Hey Jacques,

                    Hoe komt het dan dat bij Nikon er een verschil is bij sommige toestellen in burstsnelheid met en zonder grip ?

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Battery grip

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Als ik uw reactie zo lees dan heb je geen ervaring met grote zware telelenzen op een body.
                      De grip wordt niet teniet gedaan door het extra gewicht maar verbeterd de greep op de body, daarvoor dient het ook.
                      Tevens hoe meer power je voorhanden hebt hoe sneller grote telelenzen zullen werken, logisch want die vragen nu eenmaal meer stroom.
                      Als ik met mijn toestel amper enkele honderden kliks zou kunnen maken heb ik een deftig probleem, en met mij nog héél veel anderen.
                      Het hangt er vooral vanaf waarvoor je de combinatie gebruikt, sport en wildlife waarbij heel veel opnames gemaakt worden hebben baat bij een batterijgrip.
                      Even de batterij verwisselen kan je net dat ene belangrijke shot laten missen

                      Voor andere doeleinden kan je inderdaad evengoed zonder grip werken, want daar is snelheid minder van belang

                      grts
                      Sieg
                      Ik werk in de natuur van 100mm macro tot 600mm telen objectieven, bijna altijd op statief met schommelkop en in openbare observatiehutten met een dempingkussen. Ik observeer en fotografeer en nooit zoals velen het omgekeerde.
                      Ik zie anderen soms bezig in hutten met vijf beelden per seconde om een stilzittend vogeltje vast leggen: dat maakt zoveel lawaai dat het object verstoort. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik iets miste omdat de accu leeg is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Battery grip

                        Meestal op statief;dan zul je niet veel merken in balans.
                        Wat die batterij betreft,en dat gekannoneer,daar kan ik je wel in volgen.
                        Maar die mensen hebben ook een valabel argument:stilzittend ?? altijd wat beweging in,en als het kopje er scherp opstaat,en de oogjes niet ofwel,maar het staartje net nietwee als je zo'n foto post.
                        En met zo'n reeks heb je wel meer kans dat er iets goed in zit.Maar dat wreet weeral batterij.
                        Maar je kunt ;zoals je aanhaalde; observeren en fotograferen,ofwel puur fotograferen en dan kom je in die toestanden terecht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Battery grip

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Hoe komt het dan dat bij Nikon er een verschil is bij sommige toestellen in burstsnelheid met en zonder grip ?
                          Dat heeft er mee te maken dat je bij de D300/700(volgens mij de enige toestellen) er een accu met hogere spanning(die uit de D2/3 enz.) in kan stoppen, met de originele accu's verandert er niks. Die gaan gewoon na elkaar leeg en werken niet samen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Battery grip

                            Hier zou toch eens iemand moeten reageren die écht op de hoogte is van de techniek in fotocamera's. Ik weet er te weinig van, maar een accu met hogere spanning, dat lijkt me toch eigenaardig: zijn die electrische onderdelen dan niet voor één bepaalde spanning ontworpen, en gaat een hogere spanning dan geen schade toebrengen ? Ik heb begrepen dat elke camera zijn eigen specifieke accu heeft, en dat een accu van een 'piraatmerk' wel eens schade kan berokkenen....of heb ik het hier ook fout ? Als het over de prijs gaat: Bij 'Private Photography' in Rotterdam kun je mooie Nikon-spullen kopen voor een redelijke prijs....wél tweedehands natuurlijk, maar enkel Nikon.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Battery grip

                              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                              Hier zou toch eens iemand moeten reageren die écht op de hoogte is van de techniek in fotocamera's. Ik weet er te weinig van, maar een accu met hogere spanning, dat lijkt me toch eigenaardig: zijn die electrische onderdelen dan niet voor één bepaalde spanning ontworpen, en gaat een hogere spanning dan geen schade toebrengen ? Ik heb begrepen dat elke camera zijn eigen specifieke accu heeft, en dat een accu van een 'piraatmerk' wel eens schade kan berokkenen....of heb ik het hier ook fout ? Als het over de prijs gaat: Bij 'Private Photography' in Rotterdam kun je mooie Nikon-spullen kopen voor een redelijke prijs....wél tweedehands natuurlijk, maar enkel Nikon.
                              Een hogere spanning evenals een te lage spanning lijkt mij ook niet slim voor de elektronica. Het voltage blijft gelijk bij een extra accu en de accu's worden een voor een op verbruikt. In de accu's zit beveiliging zodat de spanning gelijkt blijft: ook wanneer ze bijna leeg zijn. Maar Bart (Black@Bandit) weet er meer van.

                              Comment

                              Working...
                              X