Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijlader op zonne-energie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijlader op zonne-energie

    In september gaan we voor een paar weken naar Namibië en de laatste 3 dagen pikken we nog een safari mee in Zuid-Afrika.
    Ik heb een Canon EOS 350D met een batterijgrip.
    Ik zit met een klein probleem als we 3 dagen in Zuid-Afrika zitten; nl. in het kamp is er helemaal geen electriciteit. Aangezien ik vrij veel foto's neem zullen m'n batterijen ook snel leeg zijn. U begrijpt m'n probleem al !! Hoe ga ik die batterijen terug opladen ?
    Tijdens die safari hebben we ook geen 'eigen' auto meer, want die is ondertussen terug ingeleverd; dus een auto-oplader is geen oplossing.
    Wie heeft een goeie oplossing voor me die werkt met zonne-energie ?
    Alvast bedankt voor de tips !

  • #2
    Re: Batterijlader op zonne-energie

    Hier vind je voorbeelden van laders voor Canon. Let op de sterkte die je nodig hebt. (het zijn portable zonnepaneeltjes die via een auto-stekker een auto-lader kunnen voeden...)

    Ik heb er geen ervaring mee, was het eerste dat ik tegen kwam via google. Ik denk wél dat je deze prijzen gerust als richtprijs in acht kan nemen.

    Ikzelf heb voor o.a. m'n gsm een Powermonkey. Da's eigenlijk een externe batterij die je dan op zijn beurt terug kan opladen met een zonnecel. Heb je wel redelijk wat zon voor nodig... (Er bestaat ook een groooot model, de solargorilla, maar da's niet echt travelformaat vrees ik....). Probleem is denk ik dat je er geen oplader kan op aansluiten denk ik... Zou eens moeten opzoeken, maar nu geen tijd...

    Persoonlijk denk ik, zeker als het maar voor die ene keer, enkele dagen is, dat je beter af bent met gewoon wat extra batterijen. (desnoods goedkopere types, vind je gemakkelijk voor enkele tientallen euro's denk ik). Of gelijk goeie, die krijg je nadien wel weer verkocht.
    Niet geschoten is altijd mis!

    Comment


    • #3
      Re: Batterijlader op zonne-energie

      Ik denk ook dat je beter een aantal goedkope accu's koopt dan zo'n zonnepaneel, tenzij je echt heel lang in de onbewoonde wereld blijft.


      Probeer de accu's zoveel mogelijk te sparen, foto's herbekijken kost meer energie dan het maken van de foto's. Schakel het display zoveel mogelijk uit, en dan kan je veel meer foto's maken per lading.

      Om de accu's te laden met een zonnepaneel heb je ofwel een heel groot paneel nodig (= heel duur, en als het niet opvouwbaar is, dan is het ook moeilijk mee te sleuren), of je gebruikt een kleiner paneel en dan duurt het een dag om één accu te laden.

      Er bestaan nog geen zonnepanelen die heel veel vermogen leveren met een heel kleine oppervlakte (als ze die uitvinden, dan zijn alle energieproblemen direkt opgelost).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Batterijlader op zonne-energie

        Ik heb met mijn 30D op 2 weken tijd 2000 foto's genomen en bekeken met mijn 2 batterijen in mijn grip vooralleer ze plat waren. Dus je komt echt wel 3 dagen toe als je je foto's niet bekijkt, zoals Black B@ndit al zei.
        Als je toch niet toekomt, gebruik dan de optie van je batterygrip om je toestel van stroom te voorzien dmv van AA batterijen. Je kan natuurlijk ook extra batterijen bijkopen.

        Jakke
        Canon en glas
        www.jakke16.be

        Comment


        • #5
          Re: Batterijlader op zonne-energie

          Hello,

          twee weken terug heb ik de 24h van Spa gevolgd, en bewust eens geen batterijen opgeladen tussen woensdag namiddag (14u) en zondag avond (17u) ... en toch meer dan 3000 foto's gemaakt met weergave op de display als de foto genomen is (wel vrij weinig play gebruikt), altijd met IS lenzen gewerkt (17-55, 24-105, 70-200 2.8 en 100-400) en nog steeds geven de batterijen een volledige lading aan (beide blokjes), daarna nog een trike event een week later (terug zonder bijladen) en nog eens bijna 600 foto's gemaakt ... reken daar de foto's bij die ik al op de camera verwijderd had en je komt op bijna 4000 RAW foto's uit.

          Ik heb twee 40D's met grip gebruikt, wat neerkomt op vier batterijen in totaal (originele Canon BP511A's) ... dus wat ik zou aanraden, zorg dat je beide batterijen in de grip volledig opgeladen zijn en voorzie backup AA batterijen voor je cradle in de grip (let wel dat deze laatste een stuk sneller leeg zijn dan de echte Canon packs).

          Ik denk dat je dan geen enkel probleem zou mogen hebben (of je originele packs zijn al een beetje 'moe' aan het worden en kunnen geen 100% lading meer aan, in dat geval zou ik je twee nieuwe batterijen aanraden, of eventueel lenen van een kennis die dezelfde packs gebruikt)

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment

          Working...
          X