Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

B&W of Hoya HMC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • B&W of Hoya HMC

    Weer even een vraagje...

    Ik zou een polarisatiefilter willen aanschaffen.
    M'n huidige lens is een Sigma 10-20, deze wordt (deze week nog indien ik er eentje vind) aangevuld door een Nikkor 18-200 VR en wat later door een prime (Nikkor/Sigma 50mm 1.4).

    Nu zou ik twee dingen willen weten:
    1) welke filter neem ik het beste om de vignettering op de Sigma 10-20 zoveel mogelijk te vermijden, een B&W 77E (circulair) of een Hoya HMC Pol Circular?
    Ik weet dat beide niet ideaal zijn en je eigenlijk naar een B&W Slimline of HMC Pro moet gaan, maar die kosten beide >100€ en zijn voor mij eigenlijk out of budget... een HMC Pol Circular zou me zo'n 65€ kosten, een B&W 77E kan ik voor 50€ (occasie) aanschaffen.
    Je krijgt sowieso vignettering, maar tot welke brandpuntsafstand is dit ongeveer storend, en heeft de Hoya er iéts minder last van of net andersom? (Ik zou graag ervaringen lezen van gebruikers die beiden in praktijk hebben kunnen testen, want dat er vignettering optreedt heb ik ondertussen ook al vernomen)

    En voor de rest, zijn er nog verschillen in scherpte/kwaliteit of zijn beide perfect vergelijkbaar?
    (PS: ik weet dat er heel wat mensen tegen het gebruik van een polar op een breedhoek zijn vanwege de beperktere polarwerking, maar ik houd me nogal vaak bezig met autofotografie, en voor de weerspiegelingen in te dijken is een polar een must).


    2) Al de lenzen waarover ik het heb hebben een verschillende filtermaat (77mm, 72mm en 58/52mm). Zijn verloopringen hiervoor oké, of is het beter effectief voor elke filtermaat een andere filter aan te schaffen?


    Bij voorbaat bedankt!

  • #2
    Re: B&W of Hoya HMC

    Op mijn Sigma 10-20 werkt een Hoya Pro gewoon zonder vignetering en ben je ook af van het gedoe van de lensdoppen met een B&W slimfilter. Ik vind het filter, niet alleen het glas, van betere kwaliteit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: B&W of Hoya HMC

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Op mijn Sigma 10-20 werkt een Hoya Pro gewoon zonder vignetering en ben je ook af van het gedoe van de lensdoppen met een B&W slimfilter. Ik vind het filter, niet alleen het glas, van betere kwaliteit.
      ik had er al wat over opgezocht en had jouw posts idd al gelezen.

      Maar helaas zie ik voor deze (met 77mm-draad) overal prijzen rond de 120€ of zit ik mis?

      Comment


      • #4
        Re: B&W of Hoya HMC

        nee, dat is gewoon de prijs voor een goede pola. Maar als ik jouw was zou ik geen pola speciaal voor de 10-20 kopen, door de grote hoek verloopt het pola effect behoorlijk, dus krijgt de lucht ook een kleurverloop. Ik zet hem er weleens op, omdat ik hem heb omdat de meerderheid van mijn lenzen 77mm is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: B&W of Hoya HMC

          HJanssen heeft gelijk: Circ pol filters op de 10-20mm zorgen altijd voor een zeer ongelijk verdeeld effect, bijna alle foto's die ik zo genomen heb (met redelijk wat blauwe lucht erin) waren voor de vuilbak.

          Vignettering daar zal je geen last van hebben -> Filters voor de sigma 10-20 hoeven volgens mij niet "slim" te zijn, de filterdiameter is aanzienlijk groter dan het uiterste van de beeldhoek... Ik heb er nog nooit last van gehad...

          2) als je verloopringen gebruikt kan je wel nooit je lenskap nog monteren dacht ik?

          ps. als je in Gent woont mag je de mijne wel eens testen hoor...

          Lees zeker deze discussie er eens op na, met genoeg voorbeeldfoto's enzo...

          voorbeeldfoto's waarom ik hem niet zou gebruiken:


          Last edited by RikH; 12 februari 2009, 10:54.
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

          Comment


          • #6
            Re: B&W of Hoya HMC

            Zoals reeds aangehaald heeft een polafilter op een extreme breedhoek het nadeel dat de ganse lucht niet de mooie blauwe kleur kan hebben indien je met je camera in de horizontale stand een landschap fotografeerd. Maar je hoeft niet noodzakelijk al je foto's op 10mm te maken of al je landschapjes in de horizontale stand te fotograferen.
            Tevens heeft een pola niet enkel effect op de lucht....de verzadiging van alle kleuren wordt gewoon beter en reflecties op niet metale oppervlaktes worden erg verminderd.
            Van alle filters is een pola zowat de meest doeltreffende filter van al wat er aan filters bestaat.Indien je nog geen polafilter hebt..... koop er gewoon ééntje in de grootste filtermaat van al je objectieven en bestel een paar verloopringen voor je lenzen met een kleinere filtermaat. Zowel Hoya en B+W hebben degelijk materiaal.......indien je voor een slim filter gaat is de Hoya een betere keuze wanneer je je lensdop erop wenst te bevestigen.De slim B+W filters hebben een plastieke dekseltje wat je gegarandeerd verliest wanneer het buiten warm is.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: B&W of Hoya HMC

              Ook de slimme van Sigma laat perfect nog het gebruik van je originele lensdop toe.
              Dat begrijp ik nu echt niet van een "dure" firma als Schneider/B+W dat ze daar nog steeds niets deftigs als oplossing voor gevonden hebben.

              Comment


              • #8
                Re: B&W of Hoya HMC

                thanks allemaal voor de tips!

                Wat jullie zeggen over het polarisatieverloop en een breedhoeklens klopt perfect, maar dat heb ik ook in m'n beginpost aangehaald: mij is het te doen om de reflecties weg te werken (vooral autofotografie), en dan neem ik dat er wel bij. En eerlijk, van die drie voorbeeldfoto's waarom je géén Polar zou zetten op een breedhoek, vind ik het effect alleen bij de eerste hinderlijk, de tweede vind ik nog best geslaagd. Dus.... daar ga ik nog wel mee kunnen leven.

                Maar jullie zien dus niet direct een voordeel van de Hoya HMC (65€, nieuw) tegenover de B&W 77E (50€, occasie)? Want de filters waar jullie het over hebben blijven voor mij als student (met nog een hoop andere hobby's) te duur....

                Comment


                • #9
                  Re: B&W of Hoya HMC

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Dat begrijp ik nu echt niet van een "dure" firma als Schneider/B+W dat ze daar nog steeds niets deftigs als oplossing voor gevonden hebben.
                  Omdat deze filters echt 'slim' zijn.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: B&W of Hoya HMC

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Omdat deze filters echt 'slim' zijn.
                    lijkt me dan toch dat te slim zijn niet erg slim is...

                    Comment


                    • #11
                      Re: B&W of Hoya HMC

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Zoals reeds aangehaald heeft een polafilter op een extreme breedhoek het nadeel dat de ganse lucht niet de mooie blauwe kleur kan hebben indien je met je camera in de horizontale stand een landschap fotografeerd. Maar je hoeft niet noodzakelijk al je foto's op 10mm te maken of al je landschapjes in de horizontale stand te fotograferen.
                      Ik heb zelf een canon 10-22 op een 40D en heb om de reden die hierboven is aangehaald nog geen polar gekocht. Maar idd, als je wat verder inzoomt heb je er misschien minder last van. Nu vroeg ik me eigenlijk af vanaf welke brandpuntsafstand dit effect (ongelijke polarisatie) verdwijnt. Ik veronderstel theoretisch gezien vanaf 90°, dus is dat dan vanaf iets van 20 mm of zo, dus 13 mm op een crop-camera zoals de 40D (1.6x)? Waarschijnlijk heb je ook al van nog een kleinere brandpuntsafstand al niet echt last meer?
                      Mvg, Fre

                      Comment


                      • #12
                        Re: B&W of Hoya HMC

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Ook de slimme van Sigma laat perfect nog het gebruik van je originele lensdop toe.
                        Dat begrijp ik nu echt niet van een "dure" firma als Schneider/B+W dat ze daar nog steeds niets deftigs als oplossing voor gevonden hebben.
                        Het probleem zit grotendeels bij de fabrikant van de objectieven.....indien zij rekening zouden houden met het feit dat er mensen zijn die graag een filter op hun breedhoeklens gebruiken....zouden ze misschien ook kunnen overwegen om hun filterdraad met een paar mm te vergroten waardoor het probleem van vignettering door het filter opgelost is. Ik geef graag 10 euro meer voor de paar mm grotere filter indien ik dan geen last meer heb van vignettering.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: B&W of Hoya HMC

                          Door de constructie van een Hoya filter kan deze wel op een Sigma 10-20 en die van een gewone B&W geeft vignetering. Het lijkt net of de B&W binnen de schroefdraad zit en de Hoya er gedeeltelijk buiten(wat betrefd het filterglas en de vatting).
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: B&W of Hoya HMC

                            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            Het probleem zit grotendeels bij de fabrikant van de objectieven.....indien zij rekening zouden houden met het feit dat er mensen zijn die graag een filter op hun breedhoeklens gebruiken....zouden ze misschien ook kunnen overwegen om hun filterdraad met een paar mm te vergroten waardoor het probleem van vignettering door het filter opgelost is. Ik geef graag 10 euro meer voor de paar mm grotere filter indien ik dan geen last meer heb van vignettering.
                            Je moet het niet op de lensfabrikanten gaan steken hé...
                            Mijn opmerking gaat trouwens over het lensdoppeke en het feit dat het "intelligente" filter van Sigma zonder vignettering gebruik van het originele lensdoppeke toelaat!
                            Last edited by pol parasol; 17 februari 2009, 16:15.

                            Comment


                            • #15
                              Re: B&W of Hoya HMC

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Je moet het niet op de lensfabrikanten gaan steken hé...
                              Wie bepaald er de filtermaat van het objectief....de fabrikant van het filter of de fabrikant van het objectief ?......en wie bepaald er dus uiteindelijk of je een normaal of slim filter moet gebruiken om vignettering te voorkomen? De sigma en hoya slimfilters welke nog een paar windingen extra bevatten om de lensdop op te klikken gaan eerder vignettering veroorzaken dan een filter waar er buiten de dikte van het glas niets verder buiten de lens steekt. En misschien merk je er dan nog niets van op een cropcamera.....maar krijg je pas last van vignettering op een full-frame.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X