Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

    Ik werk met een Macbook Pro en heb het scherm netjes gekalibreerd, wat een goed resultaat heeft (dE waarde max. 0.8) maar het blijft natuurlijk een laptop scherm dus niet echt geschikt voor fotobewerking.
    Dus ik heb een Dell U2410 aangeschaft na het lezen van wat info op internet. Ik kwam wat negatieve berichten tegen, maar dat was meer met de eerdere modellen en de huidige revisies van die scherm zouden goed zijn.
    Ik heb m'n DTP94 aangesloten en de monitor met Coloreyes display pro proberen te kalibreren maar er was met geen mogelijkheid een goed resultaat uit te krijgen. Rood zat minimaal rond de dE 8 en groen en blauw werden niet beter dan 5. Vervolgens maar contact gezocht met Coloreyes en wat bleek, ze hadden meer ervaring dat de Dell monitoren niet bepaald meewerkte. Ik heb nog wat op aanraden van hun geprobeerd, maar zonder succes. Nog maar weer wat Gegoogled en ik las meerdere berichten van mensen die onder windows het uiteindelijk wel voor elkaar krijgen om een netjes resultaat te behalen, maar dat het met Mac toch een probleem is.
    Hoe dan ook, het moet gewoon werken en klaar dus ik ga de monitor terugbrengen. Nu dus de vraag, wat moet ik nu. Ik heb genoeg op internet gezocht over goede monitoren met een prijs tot 600,- maar of het dan ook netjes met Mac te kalibreren is... ik weet het niet meer. Heeft er iemand ervaring met een welke monitor goed werkt zodat ik niet weer een miskoop heb ? Alvast bedankt.
    Mvg, Bart
    http://www.bartzijlstra.com

  • #2
    Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

    Ik ken de Macbook Pro niet, maar bent u wel zeker dat de beeldkaart kan werken met uw kalibratie apparaat?
    Ik heb onlangs een X-rite Display Pro gekocht en van hun site kan een test progje gedownload worden om na te gaan of de beeldkaart wel degelijk overweg kan met het apparaat.
    Voor u begint te kalibreren moet u eerst de monitor lang genoeg laten opwarmen en alle instellingen terug zetten naar de fabrieksinstellingen.


    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

      Ja de calibrator werkt met de macbook pro, want het scherm van de laptop zelf kan ik uitstekend ermee kalibreren.
      De monitor heb ik laten opwarmen en ik heb vanuit de fabrieksinstellingen gekalibreerd, ook andere instellingen heb ik geprobeerd, alle zonder goed resultaat.
      Mvg, Bart
      http://www.bartzijlstra.com

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

        Ik zou eerder kijken voor een andere calibrator (bvb de Xrite i1Display Pro) dan voor een ander scherm. De U2410 is namelijk een goed scherm en er zijn maar weinig schermen die in dezelfde prijsklasse zitten en even goed/beter zijn.
        Je kan natuurlijk ook altijd overstappen op Windows 7
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

          Voor zover ik weet is de ingebouwde videochip van de Macbook Pro niet voorzien van een zogenaamde dual LUT (lookup table). Bij calibratie kan die LUT maar gegevens van 1 scherm bijhouden, zodra er 2 schermen aangesloten worden of meer dan raakt de LUT in de war: moet het de calibratiedata voor het ingebouwde scherm inladen of die van het extern scherm....gevolg: een warboel.

          Ik vermoed dat die schermen onder Windows het wel doet, omdat ze gewoon 1 op 1 aangesloten zijn als enige scherm onder een Windows computer zonder extra schermen.....

          Om dit uit te sluiten: probeer eens je scherm aan een stand alone Mac (zonder scherm zoals een Mac mini). te sluiten en calibreer dan je scherm en kijk of dit het probleem verhelpt. Zo ja: dan weet je dat het probleem is met de LUT.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

          Comment


          • #6
            Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

            Bedankt voor de tips, maar ik heb al besloten de Dell terug te brengen. Een andere calibrator kopen lijkt me niet echt zinvol, de DTP94 is nog steeds een veelgebruikte en prima geschikt. Overstappen op Windows 7... nee ik ben gewoon een mac fan.
            Wat betreft de dual LUT, ik heb op internet juist tegenstrijdige informatie gevonden, dat juist de macbook pro's dual LUT ondersteunen (behalve een paar eerste modellen) dat in tegenstelling tot veel windows laptops die het juist niet ondersteunen.
            Overigens heb ik ook al gegoogled op de keywords: mac, dell, calibration en ik krijg heel veel resultaten met dezelfde problemen. Zoek ik op bijv. mac, nec, calibration dan is er niets aan de hand. Er zijn natuurlijk meer merken dan Nec en nog meer modellen en om die nu allemaal te gaan googlen.
            Dan terug naar mijn originele vraag, welke monitor kan ik nu echt goed vertrouwen, heeft iemand ervaring met een goede monitor goed gecalibreerd op een macbook pro ?
            Mvg, Bart
            http://www.bartzijlstra.com

            Comment


            • #7
              Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

              Wat is de CPU van je Macbook Pro: Zit de graphics geďntegreerd in de CPU (Core i5 ?) Zo ja: single LUT. Wel mogelijkheid tot 2 schermen maar het kan dan slechts de calibratiedata van 1 scherm goed laden.
              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

              Comment


              • #8
                Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

                Ik heb een Asus N53SV en ik kan prima mijn laptopmonitor en extern scherm apart calibereren met goede resultaten... Vreemd, ik kan je niet helpen dan.

                Als je kijkt naar andere monitoren, alternatieven die min of meer vergelijkbaar zijn (dus IPS scherm, 1920x1200 24'') zie je hier: http://tweakers.net/pricewatch/cat/3...KMljXHKDcnz_AE. Ik heb goede dingen gehoord van de HP schermen, maar zouden wel ietsje minder zijn als de Dell U2410, echter als de Dell niet werkt met Mac en de HP's wel, dan is dat natuurlijk anders.

                Wat is je budget eigenlijk?
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatief voor Dell U2410 die wel met Mac werkt

                  Ik heb een Macbook Pro van het voorjaar 2011 en ik heb de i7, ondersteund deze wel dual LUT en wat ik later zat te denken, kan het ook aan de aansluiting liggen ? De Dell had ik aangesloten op miniDisplay, maar wellicht dat deze niet goed met LUT werkt ?
                  Mijn budget is 600,-
                  Mvg, Bart
                  http://www.bartzijlstra.com

                  Comment

                  Working...
                  X