Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen vraagje over flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Algemeen vraagje over flitsers

    ik vroeg me af of er verschillen zijn in de montagewijzen van flitsers.
    maw kan je bvb een flitser van een nikon slr op een canon slr (of omgekeerd) gebruiken?

    kan je op een digitale slr ook flitsers gebruiken van oude analoge slr's?

    alvast bedankt.
    Met vriendelijke groeten
    Pieter
    Nikon D90 | kitlens 18-105 3.5 | kitlens 70-300 4.5

  • #2
    Re: Algemeen vraagje over flitsers

    Ja, maar je mist mogelijk wel TTL.

    Met hele oude flitsers moet je wel oppassen met de spanning die ze afgeven. Sommige hedendaagse dslr's kunnen dat niet aan.

    Bart

    Comment


    • #3
      Re: Algemeen vraagje over flitsers

      Oorspronkelijk geplaatst door Bart Haeve Bekijk bericht
      Ja, maar je mist mogelijk wel TTL.

      Met hele oude flitsers moet je wel oppassen met de spanning die ze afgeven. Sommige hedendaagse dslr's kunnen dat niet aan.

      Bart
      Niet alleen hele oude, ook relatief recente. google eerst even op je flitser, als die inderdaad een te groot voltage op de contactpuntjes zet, kan het goed zijn dat je je camera naar de fillistijnen helpt. Je mist inderdaad sowieso ook ttl-meting.

      Dat gezegd zijnde: ja dat kan, maar je gaat bij wisselen van merken inderdaad wel je ttl mogelijkheden verliezen. Recente nikonflashes ondersteunen nog ttl meting bij analoge toestellen, de sb600 en sb 800/900 zeker, van de sb 400 ben ik niet heel zeker, maar dacht van wel. geen idee hoe het bij de andere merken zit.

      Comment


      • #4
        Re: Algemeen vraagje over flitsers

        Naast het centrale strobe contact zitten er ook nog andere contacten, waarvan de positie en functie verschilt van merk tot merk. Het is dan ook een beetje afwachten hoe uw toestel op die "vreemde " flits zal reageren.
        Ik heb al eens aan Nikon de functie van de andere contacten gevraagd maar dit is bedrijfsgeheim, er wordt wel vermeld dat ze voldoen aan ISO10330, maar dit gaat hoofdzakelijk over het centrale strobe contact.
        De spanning op het strobecontact kun je zelf meten, het is de spanning tussen het centrale contact en de rand van de flitser in opgeladen toestand, die kan wel eens oplopen tot boven de 300V bij oude analoge flitsers, daar kunnen moderne digitale toestellen niet tegen. Vooral de polariteit is belangrijk.
        Veel meer over flitsers vind je hier:
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Algemeen vraagje over flitsers

          Alleen Nikon maakt nog gebruik van de centrale punt in de ISO norm flitsaansluiting. Daarnaast gebruiken ze nu ook andere contactpunten voor andere flitsfuncties dan alleen "flitser aan".

          Dus heb je een ouder flitser met alleen één centrale punt, past en werkt op elke Nikon.

          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: Algemeen vraagje over flitsers

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
            Alleen Nikon maakt nog gebruik van de centrale punt in de ISO norm flitsaansluiting.
            Hoe stuur je dan studioflitsers aan? Het zendertje heeft enkel een centraal contact, en dat werkt zowel met mijn stokoude Praktica als met een Canon 20D en 50D. De enige toestellen die de centrale aansluiting niet gebruiken zijn die van Sony.

            Als je wat geld over hebt en je moet kiezen tussen een dure lens kopen (en een goedkopen flitser) of een goedkope lens kopen en een dure flitser, kies dan voor de dure lens en een standaard, goedkoop flitserke dat je op ebay kan kopen. Ik heb jaren met een oude Vivitar gewerkt, en nu nog altijd gebruik ik hem soms. Met een flitserke met een richtgetal van 20 kan je al prachtige dingen doen, voor zover dat die een draaiende kop heeft en een automaat heeft.
            Marc Doigny | Portretfotografie

            Comment


            • #7
              Re: Algemeen vraagje over flitsers

              Alvast al bedankt voor de reacties.
              Het zou gaan om een Canon Speedlight 430ex II flits in combinatie met een Nikon D90 toestel.
              heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
              Nikon D90 | kitlens 18-105 3.5 | kitlens 70-300 4.5

              Comment

              Working...
              X