Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afmetingen lens hoods

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afmetingen lens hoods

    Weet er misschien iemand waar ik de afmetingen van bepaalde lens hoods kan vinden?
    Specifiek ben ik op zoek naar de lens hoods van de sigma 150mm en de 180mm (respectievelijk met de naam LH780-03 en LH780-02)

    Ik heb al ge-googled maar vind namelijk nergens een site met informatie hierover
    Misschien mensen die deze lens bezitten die dat even kunnen meten voor me?
    Ben dan vooral geďnteresseerd in de lengte van de zonnekap.

    Alvast bedankt!
    Greets
    nick
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

  • #2
    Re: Afmetingen lens hoods

    Kijk hier eens,

    Succes!
    Walt
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

    Comment


    • #3
      Re: Afmetingen lens hoods

      De lengte van de lenshood van de 150 mm lens is 60 mm
      Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

      Comment


      • #4
        Re: Afmetingen lens hoods

        @ walt, haha, papieren lenshoods
        bedankt voor de link maar ik denk niet dat deze overeenkomen met de afmetingen van de originele lenshoods?!

        @ Pechje, bedankt voor de info!
        iemand die mij kan zeggen wat de lengte van een sigma 180mm lens hood (de LH780-02) is ?

        ik zal even duiden waarom ik die lengte precies wil weten.
        ben aan het twijfelen over de aankoop van een 150mm macro en een 180mm macro.
        hiervoor was ik even de minimale werkafstand aan het bekijken en die is als volgt:

        150mm 180mm
        38cm 46cm (verschil = 8cm)

        maar wetende dat deze lengte de werkafstand is t.o.v. de sensor en niet t.o.v. de voorkant van de lens, kunnen we de lengte van de 150mm (13,7cm) en de lengte van de 180mm (18,2cm) in rekening brengen waardoor we volgende minimale werkafstand krijgen t.o.v. de voorkant van de lens:

        150mm 180mm
        24,3cm 27,8cm (verschil = 3,5cm)

        en vermits ik op de site van sigma ook nog het vermoeden krijg dat de lenshood van de 180mm langer is dan die van de 150mm (maar hier vind ik dus geen concrete informatie van op het net, vandaar mijn vraag hier) is het verschil in werkafstand met zonnekap misschien verwaarloosbaar!

        dus feitelijk tel je 160€ meer voor de 180mm neer voor een objectief dat:
        1. slechts 3,5cm meer werkafstand heeft (de lenshood even buiten beschouwing gelaten voorlopig)
        2. 100g meer weegt

        en heb je enkel qua voordeel aan de 180mm dat hij:
        1. een kleinere beeldhoek heeft
        2. een grotere brandpuntsafstand heeft (dus betere background blur)

        het is dat feit dat me een beetje doet twijfelen, of de 180mm zijn 160€ meer waard is, in principe kan je de 150mm beter aanschaffen en moest je deze twee laatste puntjes van de 180mm missen, koop je gewoon een 1.4x of 2.0x teleconverter bij en opgelost?!
        Weet je natuurlijk op voorhand dat je deze laatste twee puntjes gaat missen is het beter om meteen een 180mm aan te kopen.

        Daarom ben ik een beetje alle pro's en cons van de 150 tegenover die van de 180 aan het zetten. En zelfs dan blijft het nog een heel persoonlijke keuze
        Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

        Comment


        • #5
          Re: Afmetingen lens hoods

          Scherpstelafstand = sensor->onderwerp
          Werkafstand = frontlens->onderwerp
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Afmetingen lens hoods

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Scherpstelafstand = sensor->onderwerp
            Werkafstand = frontlens->onderwerp
            aha, een serieuze misrekening door mij dus?!
            dan is het verschil in werkafstand toch 8cm (zonder de lengte van de zonnekap in rekening te brengen)

            niemand die me de afmetingen van de 180mm lenshood kan meedelen?
            Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

            Comment


            • #7
              Re: Afmetingen lens hoods

              Oorspronkelijk geplaatst door fejity Bekijk bericht
              aha, een serieuze misrekening door mij dus?!
              dan is het verschil in werkafstand toch 8cm (zonder de lengte van de zonnekap in rekening te brengen)

              niemand die me de afmetingen van de 180mm lenshood kan meedelen?
              De exacte afmetingen weet ik niet, maar ik herinner me dat de lenshood van de 180 inderdaad significant langer is (bijna dubbel zo lang) dan die van de 150. Dit is wel een beetje vreemd daar de hoods zelfs onderling uitwisselbaar zijn (zelfde diameter, 72mm), en de lenzen amper 30mm verschillen in focal length.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Afmetingen lens hoods

                Oorspronkelijk geplaatst door fejity Bekijk bericht
                aha, een serieuze misrekening door mij dus?!
                dan is het verschil in werkafstand toch 8cm (zonder de lengte van de zonnekap in rekening te brengen)

                niemand die me de afmetingen van de 180mm lenshood kan meedelen?
                Neen je hebt geen verkeerde berekening gemaakt.....het verschil in werkafstand op 1:1vergroting is slechts 3,5 cm. Je moet inderdaad de lengte van beide objectieven van hun respectievelijke kleinste scherpstelafstand aftrekken om hun nuttige werkafstand(afstand glas tot voorwerp op 1:1) te kennen. In uw berekening voor het 180mm objectief is de kortste scherpstelafstand(vanaf sensor tot voorwerp) 46cm. Daar moet je 18,2cm (lengte objectief)aftrekken = 27,8 cm(nuttige werkafstand tussen glas en onderwerp).
                Voor het 150mm objectief is de kortste scherpstelafstand(vanaf sensor tot voorwerp) 38cm. Daar moet je 13,7 cm(lengte objectief) aftrekken = 24,3 cm ( nuttige werkafstand tussen glas en voorwerp). Er is dus slechts een verschil van 3,5cm in nuttige werkafstand tussen beide objectieven op 1:1 vergroting.

                In veel vergelijkende tests komt de 150mm 2.8 als scherpste objectief naar voren.....niet onbelangrijk voor macro. Verschil in achtergrondonscherpte tussen 150-180mm gaat verwaarloosbaar klein zijn denk ik.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 4 oktober 2009, 21:34.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Afmetingen lens hoods

                  Overigens vind ik het bij macrogebruik aan te raden om gewoon een rubberen zonnekap te gebruiken, die is ongeveer 3cm diep, ongeacht welk type lens: minder omvangrijk in de tas en neemt ook minder licht weg van het onderwerp.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afmetingen lens hoods

                    @ Rupselkopke, bedankt voor deze verduidelijking! dan had ik het toch bij het rechte eind. Ook voor de toelichting over de background blur, en het scherper zijn van de 150mm in veel vergelijkende tests (vaak zijn zulke test moeilijk leesbaar voor me met veel technische termen en rare grafieken) Dit doet de balans toch wel aardig fel overhellen naar een 150mm!

                    @ Spanjaart, bedankt voor je reactie. Heb je eventueel een linkje naar een zo een type zonnekap voor een 150mm?
                    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afmetingen lens hoods

                      Ondertussen heb ik ook (onrechtstreeks) gevonden wat de lengte is van de lenshood nl: 8cm.

                      ik heb dit gevonden door de werkafstand zonder en met zonnekap van www.juzaphoto.com te vergelijken (voortreffelijke site trouwens, zalig veel nuttige informatie op)

                      dacht dit even te melden voor andere mensen die dit topic mss later bekijken.
                      het verschil in werkafstand tussen een 150mm en een 180mm (beide met zonnekap) is dus slechts 1.5cm!
                      Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                      Comment

                      Working...
                      X