Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies rond studio achtergronden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies rond studio achtergronden

    Ik had graag advies rond gebruik van studio achtergronden.
    Ik ben vooral geinteresseerd in full body shots waar ik een egale achtergrond wil realiseren.

    Ik heb volgende vragen :

    * Wat zijn goede afmetingen voor de achtergrond en achtergrondhouders (statieven): hoogte, breedte, diepte.
    Er meer rekening houdend dat het model vb ook horizontaal over haar volledige lengte kan liggen.

    * Welke materie : De achtergrond moet ook perfect egaal zijn. Ik ga niet strijken dus ik denk dat papier het beste zal zijn.
    Maar hoe zit het dan met voetafdrukken?
    * Tonaliteit : Ik ga zowiezo gaan voor grijstinten : dus zwart, grijs of wit.
    Ik hou als eindresultaat vooral van een zwarte achtergrond of een grijze met een belichtingsverloop. Minst van een witte. Ik dacht voor een (fysisch) grijze te gaan. Deze dacht ik via belichting zowel zwart, grijs(verloop) als wit te kunnen maken. Of werk je toch beter met een witte en een zwarte? Uw idee?

    * Concrete producten en winkels die jullie kunnen aanraden.
    Als de prijs wat kan gedrukt, des te beter want ik doe dit voor mijn hobby.
    In deze thread werd het achtergrondstatief gemaakt met materiaal van gamma en ikea. Aan te raden?
    PS: mijn ander materiaal is van Elinchrom.
    Last edited by PSG; 15 januari 2007, 11:22.

  • #2
    Re: advies rond studio achtergronden

    Hoi,,

    Als achtegrond zou ik 2 statieven en een middenstang nemen, die kun je als set kant en klaar kopen. Bijv. hier. Maar deze firma is redelijk duur dus ik zou even googelen. 199 euro.



    Papier is 270cm breed. en ook 355 cm. Maar die zijn te zwaar voor dat statiefsysteem. Dan moet je echt met wandbeugels werken.

    Perfect egaal is papier ook niet. Er zitten altijd bubbels in, vouwen en later ook beschadigingen. Maar die kun je in PS wegwerken. Ook kun je de achtergrond onscherp schieten als je diepte hebt in je studio. Bijv 3 meter van je achtergrond het model, en dan op F2,8-F5.6 wordt de achtergrond mooi vlak. Je kunt ook de achtergrond nog blurren als ie helemaal vlak moet worden. Maar vlak is vlak. Ik vind vaak wat schaduwen best mooi, omdat je dan diepte krijgt.

    Papier is het meest mooie. Gebruik wit/zwart/grijs. Daar kun je later met kleur-gels alle kleuren maken die je zelf wilt.

    zie mijn test: (kijk even niet naar de glimmers. Het gaat om de kleur. De bestandsnaam van de foto is tevens het kleurnummer van de GEL als je dat wilt aanschaffen. Mijn commissie is 10% hehehe.)


    Uiteraard kun je aan het statiefrek ook doeken (en ook gordijnen) hangen in welke vorm dan ook/

    Hier zie je een voorbeeld met zwarte achtergrond en een rode-gel gericht op de achtergrond.


    Voetstappen en scheuren kom je niet onderuit. Laat de modellen geen schoenen dragen of plak de schoenen af met schildertape aan de onderkant.
    Draag zelf binnenpantoffels in de studio.

    Afdrukken kun je voorkomen door een spekglade ondergrond te nemen zoals parket. Dan zak je met naaldhakken niet door het papier heen.

    Op witte achtergronden kun je een stop overbelichten en de hele boel wegflitsen zodat je egaal wit hebt.
    Koop dan ook nog een plexiglas plaat en je heb een topsetup




    Bij grijs kun je mooi spelen met spots om verloop in licht te krijgen.


    Full body is in de hoogte vaak geen probleem als je minimaal 250 cm hebt.
    Breedte kan vaak wel een probleem worden als het model ligt. Dan moet je de pose veranderen of schuin van voren naar achteren schieten.

    Het papier is 270 cm breed en kost ongeveer 70-90 euro per kleur/rol

    Voorbeeld full body
    Last edited by MadMax; 14 januari 2007, 15:59.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

    Comment


    • #3
      Re: advies rond studio achtergronden

      Bedankt Jorgen !
      Heel verhelderend.

      Anderen mogen natuurlijk ook nog inspringen.

      Comment


      • #4
        Re: advies rond studio achtergronden

        madmax just about covered the whole thing there.. nicely.

        The paper does last quite a while if you are careful, especially in rolling it back up. Of course, you can use both sides of the paper too.. as long as there are no serious holes in it.

        Personally, I'd take a white roll first, to start with, then black, then grey.

        Have fun.

        Comment


        • #5
          Re: advies rond studio achtergronden

          Papier is betrekkelijk goedkoop en heeft een mooi strak oppervlak, door de belichting kan je steeds een verloop maken. Normaal kan je enklele kleuren in een bredere uitvoering krijgen, maar de normaal gebruikte breedte is 2.75 m op rol met een lengte van 11 of 30 meter. Het nadeel is dus dat je papier op gebruikt de vuile voeten waar je het over had die verdwijnen na dat je der een stuk afknipt en de rol verder gebruikt.
          Tot de lengte niet meer volstaat, en je om een nieuwe rol moet. Heel vlak zijn ook de achtergronden van canvas op rol, die zijn ook 2.75 breed en hebben een lengte van 7 meter die normaal voldoende is om ten voeten uit te kunne werken. Deze achtergronden zijn duur ongeveer 400 euro tegen 70 euro voor papier, maar je kan er jaren mee doorgaan gewoon even stofzuigen en ze zijn weer proper.

          Als je de luxe hebt van in een zeer ruime studio te werken krijg je de achtergrond egeaal door hem uit focus te brengen, bij mij met slechts 4.50m diepte lukt dit niet, daarom werk ik met canvas en met papier.

          Bij Servix & Partner op de Kontichstesteenweg in Aartselaar kan je de achtergronden keuren en kiezen in de winkel, Metro Foto op de grote steenweg in Berchem hebben een ruime keuze van Hama achtergrondpapier, dat net iets beter is dan dat van servix maar ook weer net iets duurder.

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: advies rond studio achtergronden

            Een heel praktisch vraagje : een standaard rol is 11 meter maar je moet die toch een 5-tal meter uittrekken. Dus van zodra dat de rol korter geworden is dan pakweg 5 meter heb je er niets meer aan en mag je een nieuwe gaan halen. Da's nogal een verlies.

            Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
            Wordt het overblijvende stuk van de oude rol vb vastgeniet aan de nieuwe of zo ?
            Last edited by PSG; 15 januari 2007, 09:53.

            Comment


            • #7
              Re: advies rond studio achtergronden

              Dat is telkens een pakverlies, idd.

              Je kan als de onderkant nog proper is uw rol omdraaien voor je ze een stukje afknipt.

              Waar je zeker moet op letten bij dat papier is dat je uw papier op een stevige andere buis moet rollen ALS je deze laat hangen.
              Ik liet eens het papier op de originele koker ( kartonbuis ) zitten.
              Door het gewicht begon de kartonbuis door te plooien en zaten we met wolken ( kreuken) in het papier ( 4e foto op mijn site ( bij de modellen ) van die dame in het rood met een rood licht op de achtergrond. )
              Nu, dat is niet mis ( is eens iets anders ) maar dat is de bedoeling niet
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: advies rond studio achtergronden

                MadMax:" Papier is het meest mooie. Gebruik wit/zwart/grijs. Daar kun je later met kleur-gels alle kleuren maken die je zelf wilt. "

                Hoe gebruik je die gels?

                Comment


                • #9
                  Re: advies rond studio achtergronden

                  Ik ken ook nog niet zoveel van studiofotografie, maar ik zou dan eerder denken in de richting van een "chroma-key"-rol (bvb 'n bluescreen) zodat je nadien in ps(p) er gemakkelijk de achtergrond van maken dat je wil.
                  Of is het zo simpel niet?
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies rond studio achtergronden

                    Oorspronkelijk geplaatst door linda Bekijk bericht
                    MadMax:" Papier is het meest mooie. Gebruik wit/zwart/grijs. Daar kun je later met kleur-gels alle kleuren maken die je zelf wilt. "

                    Hoe gebruik je die gels?
                    Hoi,

                    dat zijn doorschijnende plastic vellen die hitte bestendig zijn. In alle kleuren te krijgen. Die vellen hang/klem je voor je flitster (of op de softbox of spot) en dan heb je een kleurtje

                    Vellen zijn 50x50 cm of zo, maar kunnen ook in andere maten zijn.
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies rond studio achtergronden

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                      Een heel praktisch vraagje : een standaard rol is 11 meter maar je moet die toch een 5-tal meter uittrekken. Dus van zodra dat de rol korter geworden is dan pakweg 5 meter heb je er niets meer aan en mag je een nieuwe gaan halen. Da's nogal een verlies.

                      Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
                      Wordt het overblijvende stuk van de oude rol vb vastgeniet aan de nieuwe of zo ?
                      Je mag rekenen dat er minimaal 2 meter nodig om de boel weer proper te krijgen, dat zijn dus "gebruikskosten" hé
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies rond studio achtergronden

                        @Madmax,
                        Op de foto met de grijze achtergrond heb je een perspex (of een materiaal dat er op lijkt) plaat gebruikt. Kan je me zeggen welke afmetingen en waar je die gehaald hebt?

                        Comment

                        Working...
                        X