Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: Manfrotto 055CX Pro 3 Carbon Q90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd: Manfrotto 055CX Pro 3 Carbon Q90

    Goeiedag iedereen,

    Ik ben op zoek naar een degelijk licht statief en ik had de Manfrotto 055CX Pro 3 Carbon Q90 op het oog.

    Is er iemand die dit statief heeft of ervaring ermee?

    Hoe stabiel is dit statief? Ik ben van plan 'm te gebruiken met een D300 met standaard lenzen (geen superzoom ofzo).

    Ik zie ook op foto's dat de poten 'klikstops' hebben om ze vast te zetten. Kun je de poten op een of andere manier ook vastzetten 'tussen' die stops?
    Hoe bewegen de poten, hangen ze losjes, of moet je er redelijk aan trekken om ze open te klappen?

    Als er verder nog iemand commentaar heeft ofzo of tips hoor ik het graag!
    Bedankt alvast en een prettige dag nog hé.

    Grtz, Wim.
    Last edited by Ion; 12 oktober 2009, 12:43.

  • #2
    Re: Advies gevraagd: Manfrotto 055CX Pro 3 Carbon Q90

    Ik heb dit statief zelf nog maar een kleine twee weken. Ik was initieel van plan de 190CXPRO3 te kopen, maar wegens geen tijdige levering voor mijn reis had ik uiteindelijk besloten de 055CXPRO3 te nemen. De extra stabiliteit van de 055 reeks deed mij trouwens tevoren al twijfelen tussen de twee. Ik heb zelf ook een D300, en heb tot nu toe ook enkel 'standaardlenzen' gebruikt (Nikon 18-200mm en 105mm macro).

    Initieel leek de 055CXPRO3 mij te groot en te zwaar: 300-400 gram zwaarder en ingeklapt 10cm langer dan de 190CXPRO3. Uiteindelijk ben ik erg blij dat ik toch bij de 055 uitgekomen ben! De dikkere pootsegmenten zijn een must, en ook met de middenkolom horizontaal is de 055 een pak stabieler.

    Dit statief is erg stabiel op vaste ondergrond. Op losse stenen of lang gras is het statief wel wat te licht om 100% stabiel te zijn, maar zodra je wat gewicht (bv je cameratas) bevestigt aan de daarvoor voorziene haak wordt het wel volledig stabiel. Het relatief lichte gewicht is wel aangenaam als je langere wandelingen doet. Ik draag het statief gewoon in de hand, en heb totaal geen problemen, zelfs na meer dan 10km met enkele deftige klimmetjes/afdalingen.

    Wat de poten betreft. De beweging van de poten is net goed, je moet toch wat trekken om ze open te klappen. Je kunt ze niet echt vastzetten tussen de stops in, maar blijven toch vrij goed staan daar tussenin. Hierbij verlies je denk ik wel wat aan stabiliteit en betrouwbaarheid. Ik heb het echter nog niet echt andere hoeken nodig gehad dan de standaard stops.

    Ik kan uit je post niet opmaken of je hier rekening mee gehouden hebt, maar weet dat je ook een afzonderlijke statiefkop nodig hebt om dit statief te kunnen gebruiken. Ik kan je ook zeker aanraden van dit statief eens aan de tand te gaan voelen in een fotografiezaak.

    Als je nog vragen hebt, laat gerust iets weten.

    Groeten,
    Andries

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd: Manfrotto 055CX Pro 3 Carbon Q90

      Dag Andries!

      Hartelijk dank voor je uitgebreide uiteenzetting over dit statief.
      Ik ben op zoek naar een licht, maar goed statief, niet om mee te nemen op bergtochten ofzo, maar gewoon om makkelijker te verplaatsen te voet. Ik ga wel eens foto's nemen op strand of de zeedijk waar je een heel eind niet met de auto ofzo bijkan, en met m'n huidig statief is dat telkens een hele powertraining tegen dat je er bent.

      Ik weet het dat ik nog een statiefkop nodig heb, bedankt toch om me daarop te wijzen.

      Ik denk dat ik toch voor dit statief zal gaan , hoewel misschien inderdaad een goed idee om eens te gaan bekijken en testen in een fotospeciaalzaak.

      Heel erg bedankt voor de uitleg en een prettig weekend!
      Cheers, Wim.

      Comment

      Working...
      X