Oorspronkelijk geplaatst door
Pieter G.
Hands-on ervaring met deze statieven heb ik niet, maar ik heb wel al Gitzo in carbon mogen gebruiken. Niets op aan te merken qua stabiliteit en bediening, maar dat vind ik van mijn Manfrotto ook, net als van de Sirui modellen die ik al eens heb mogen uitproberen van collega-fotografen.
Wat mij hier vooral opvalt, is het grote verschil tussen de twee modellen die je vergelijkt. Die Gitzo gaat tot 2 meter hoog zonder centerkolom, terwijl die Feisol maar 144cm haalt. De kolom kan daar wel een stukje uitschuiven, maar voor de stabiliteit ga je die nooit maximaal gebruiken en dan nog haal je 30cm minder hoogte.
Waarschijnlijk mis ik ook iets in de werking van die leveling column, want ik snap het voordeel niet goed. Ik vermoed dat je de kolom onder een beperkte hoek kan vastzetten om de schuine stand van het statief te compenseren. Maar kan je dat niet minstens even goed en even snel met je balhoofd? Tenzij je een pano gaat schieten en een horizon mooi recht wil houden over een 180 graden brede kijkhoek, lijkt dit mij niet meteen een feature om extra geld tegenaan te gooien. Maar nogmaals, het kan goed zijn dat ik het heb onderschat. Ik ken het systeem niet.