Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop netbook

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop netbook

    Ben op zoek naar een degelijke netbook, doch zie het bos door de bomen niet meer. Bedoeling is dit ding te gebruiken tijdens mijn vakanties (mijn laptop, ofschoon het maar een 15' is, is me wat te groot om mee te slepen).
    Als ik zowat rondkijk, zijn deze netbooks niet echt performant ...doch naast wat surfen en zo, zou ik toch ook graag mijn foto's uploaden (en misschien zelfs wat bewerken) ...kortom , zou een netbook willen die eigenlijk even performant is als een portable.
    Als er iemand een goeie tip heeft...alvast bedankt.

    Grt,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

  • #2
    Re: Aankoop netbook

    Wachten tot een maand voor je vakantie met kopen: ze worden goedkoper en beter.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop netbook

      een netbook die even performant is als een echte notebook... vergeet het

      je kan misschien kijken naar de sony vaio reeksen met 11," scherm, maar dan zit je snel rond de 2500 euro voor de echte goeie. En dan nog heb je geen prestaties als een gewone notebook

      echter voor gewone bewerkingen is volgens mij zo netbookje echt wel genoeg hoor.
      ik heb nog maanden Lightroom 1.2 gedraaid op een laptop met single core 1.2ghz ULV processor met onboard videokaart van niets (gma 915) en eigenlijk geen noemenswaardige problemen daarmee gehad. Vlot als mijn macbook pro was het natuurlijk niet, maar heus wel zeer werkbaar voor gewone standaard bewerkingen.
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop netbook

        Werk je in RAW of JPG?

        Ik gebruik een Asus EEE901 en het hangt er echt van af voor wat je hem gebruikt!

        Perfect om film op te zetten of muziek te luisteren, foto's te tonen aan familie, te surfen --> superhandig, klein, 6u batterij!, ...

        Om Raw te processen moet je echt geduld hebben. Ik gebruik hem enkel om mijn foto's snel eens te bekijken op een groter scherm, maar ik trek nu in RAw en dan moet je tijd hebben

        Ik ben thuis wel een potige desktop gewoon, maar mijn 3-jaar oude 15" gaat toch iets sneller dan mijn EEE-PC. Ik bekijk het echt niet als een laptop, maar een kruising tussen een laptop en een stevige PDA. Als je er wat geld voor over hebt, en genoegen kunt nemen met een iets grotere 12in, dat is echt nog een laptop (ook 1.000€)...

        Heel handig, heel mobiel, but comes with a price!

        greetz,
        www.fotopie.be
        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop netbook

          Ik ben ook aan het uitkijken naar een netbook, maar dan meer om op reis al te selecteren en geheugenkaartjes leeg te maken, lijkt me een betere aanschaf prijs/kwaliteit dan zo'n dure imagetank. Momenteel twijfel ik tussen de asus EEE 1000H en de samsung NC10. Die laatste is in belgie nog niet met azerty te vinden (niet echt een drama uiteraard), maar ik heb net even samsung gebeld, die gingen eens informeren of die nc10 ooit wel in azerty in belgie komt, het kan namelijk zijn van niet. Maar in alle geval, prijs/kwaliteit lijken dit me de beste netbooks van het moment, zeker ook rekening houdend met de autonomie! Indien andere suggesties, laat maar komen natuurlijk!
          Mvg, Fre

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop netbook

            Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
            Ik ben ook aan het uitkijken naar een netbook, maar dan meer om op reis al te selecteren en geheugenkaartjes leeg te maken, lijkt me een betere aanschaf prijs/kwaliteit dan zo'n dure imagetank. Momenteel twijfel ik tussen de asus EEE 1000H en de samsung NC10. Die laatste is in belgie nog niet met azerty te vinden (niet echt een drama uiteraard), maar ik heb net even samsung gebeld, die gingen eens informeren of die nc10 ooit wel in azerty in belgie komt, het kan namelijk zijn van niet. Maar in alle geval, prijs/kwaliteit lijken dit me de beste netbooks van het moment, zeker ook rekening houdend met de autonomie! Indien andere suggesties, laat maar komen natuurlijk!
            Wel ... heb ondertussen ook wat zitten zoeken en ben ook uitgekomen op de samsung nc10. Heb je een idee waar je die best kan kopen? Weet iemand waar je die in Engeland kan kopen ?

            Thx,
            JanMetDePet
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop netbook

              Als je naar de UK gaat, zou je kunnen overwegen om eens naar dixons tax free te kijken, betaal je ook geen BTW (hangt er wel vanaf hoe je gaat natuurlijk). Verder kan je prijzen en winkels vergelijken op kelkoo.co.uk.

              Ik heb zelf al eens contact opgenomen met laptopshop en met samsung zelf, maar er is geen grote kans dat er nog eentje met azerty uitkomt in belgie. Ook bij fnac hadden ze hierover geen nieuws bij de invoerder. Samsung ging dit wel nog bevestigen en me terug bellen, indien ik meer van ze te horen krijg, laat ik dit zeker weten!
              Mvg, Fre

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop netbook

                OIk heb ook al heel wat gewikt & gewogen: de winnaar op dit moment is voor mij de ASUS EEE PC 1000H ---> kost bij Forcom 387 euro

                Zit een harddisk in van 160 GB.

                Heb op youtube een vgl tussen solid state memory en harddisk gezien = verschil is de moeite niet waard, en de gewone HD is in sommige gevallen nog de snelste !

                Hierzie:

                Practical Performance Comparison between the hard drive and SSD versions of the EEE 1000. I found that the SSD on the 1000 was actually slower than the EEE 1...



                Als je 1GB RAM bijsteekt, kom je aan 407 euro.

                En dan heb je imho toch al een deftig toestel, en eentje dat veruit de hoogste batterij-autonomie heeft van de huidige netbooks.

                EDIT: De batterijduur van de Samsung lijkt nog iets beter.

                maar anderzijds: ASUS is al geruime tijd bezig met netbooks, de 1000H is al 3de generatie.

                HD en RAM upgraden in een 1000H is ook een makkie.

                Beide toestellen zijn echter aan mekaar gewaagd.

                Hier nog wat leesvoer:

                Last edited by Alfa Centauri; 31 januari 2009, 11:41.
                ”Dans la vie Il faut ętre bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop netbook

                  Hallo,

                  Ik werk al ruim een half jaar met de MSI netbook en dat tot volle tevredenheid.
                  Zelfs PS en Dreamweaver draaien vrij vlot zodat ik bv de schoolwebsite overal kan aanpassen indien nodig.
                  Ik gebruik hem als werkpaard tijdens de werkweek (agenda, mails, ...) en tijdens de vakanties als "-first look" voor m'n foto's.
                  Voor beide doelen voldoet hij voor mij uitstekend. Het toetsenbord is iets groter dan bij de meeste andere netbooks en ipv een mousepad heb ik een kleine draadloze muis van Logitech.
                  De batterij van de MSI houdt het ongeveer 2 uren uit, maar je kan een zwaarder type verkrijgen indien gewenst.
                  Kortom, ik ben erg tevreden over de MSI (1 Gig Ram, 80 Gig HD)

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop netbook

                    Ik gebruik al eventjes, tot grote tevredenheid, een Medion Akoya 1210 netbook. Was een tijdje geleden bij Aldi te koop voor 369 euro. Dit is (op een paar details zoals de Wifi module na) hetzelfde toestel als de MSI Wind waar Jaja van spreekt. Alle toestelletjes met de Intel Atom reeks aan 1,6 GHz en Intel chipset zijn voldoende performant. Normaal hebben deze toestelletjes allemaal een 802.11n Wifi module, ethernet aansluiting, externe VGA-aansluiting (1920x1200 als resolutie lukt perfect ), er zit in de doos ook een ultra mini bluetooth dongle (goed uitkijken want voor je het weet is het foetsie), 3 USB aansluitingen, ...

                    Tweedehands duiken ze in Nederland af en toe op aan 300 euro. De kleine Asus'en zijn minder aan te raden door die solid state drive. Die is lekker snel, maar veel te klein.

                    Er is zelfs een geprepareerde versie van Mac OS X te vinden die werkt op deze netbook familie (enkel de microfoon, webcam en op sommige types ook de Wifi module werken niet).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop netbook

                      Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow Bekijk bericht
                      Ik gebruik al eventjes, tot grote tevredenheid, een Medion Akoya 1210 netbook. Was een tijdje geleden bij Aldi te koop voor 369 euro. Dit is (op een paar details zoals de Wifi module na) hetzelfde toestel als de MSI Wind waar Jaja van spreekt. Alle toestelletjes met de Intel Atom reeks aan 1,6 GHz en Intel chipset zijn voldoende performant. Normaal hebben deze toestelletjes allemaal een 802.11n Wifi module, ethernet aansluiting, externe VGA-aansluiting (1920x1200 als resolutie lukt perfect ), er zit in de doos ook een ultra mini bluetooth dongle (goed uitkijken want voor je het weet is het foetsie), 3 USB aansluitingen, ...

                      Tweedehands duiken ze in Nederland af en toe op aan 300 euro. De kleine Asus'en zijn minder aan te raden door die solid state drive. Die is lekker snel, maar veel te klein.

                      Er is zelfs een geprepareerde versie van Mac OS X te vinden die werkt op deze netbook familie (enkel de microfoon, webcam en op sommige types ook de Wifi module werken niet).

                      Enige probleem hier is natuurlijk de batterij...
                      Op reis lijkt het me toch handig van een lange autonomie te hebben, de samsung gaat zo tot meer dan 6u mee! Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf waarvoor je het toestel gaat gebruiken, maar als je enige dagen aan 1 stuk de batterij niet kan opladen (campings...), dan is dit toch een minpuntje, lijkt me.
                      Mvg, Fre

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop netbook

                        Ik raad je aan om nog even te wachten.
                        Tot nu toe zijn alle netbooks zowat hetzelfde.
                        Dit komt doordat tot nu toe de enige processor die voor een netbook in aanmerking kwam de Intel Atom reeks was.
                        Het triestige is dat als je als fabrikant een netbook wilde maken met de Atom processor, je je moest houden aan enkele 'regeltjes' opgesteld door Intel en Microsoft (geen Vista, max 160GB HDD, max 1GB RAM, etc etc).

                        Sinds kort is er echter ook een VIA processor op de markt die kan gebruikt worden, Samsung zou zelfs al een Netbook ontwikkeld hebben welke hierop gebaseerd is.
                        Het leuke aan de VIA processor is dat een deel van de door intel opgestelde regeltjes vervallen.

                        Maar natuurlijk moet je wel ff wachten om te zien welke deze VIA processor neerzet...
                        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                        Foto-Alex

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop netbook

                          Geen idee hoe het met de huidige generatie van de VIA CPU's zit, maar tot op heden waren die minder performant dan de Intel Atom. De nieuwe modellen zullen nieuwere en dus krachtiger Atom's aan boord hebben, maar reken maar van yes dat de kostprijs hoger zal zijn. Trouwens, Vista op zo'n ultra portable ding draaien is niet aan te raden. Samsung verkoopt al een tijdje hun tablet PC met Vista, de HTC heeft ook zo'n toestel. De meeste fabrikanten hebben in die reeks nu Vista de rug toegekeerd, resultaat, vlotter, minder energieverbruik. umpcportal.com geeft veel info over ultraportables.

                          Het lijkt me raar dat fabrikanten zich moeten houden aan 1 GB RAM, als er in het toestel een uitbreidingsslot zit, en dat de specs aangeven dat je maximaal 2GB kan plaatsen. De harde schijf is idd bij de meeste op dit moment 160 GB, maar dat heeft niks te maken met het toestel, maar eerder economische aspecten. En de basiscomponenten voor die netbooks (compleet mainboard, displaypanel) worden in grote hoeveelheden gemaakt en in behuizingen van verschillende fabrikanten gestoken, dat is de de reden dat die dingen zo goedkoop op de markt komen. Als je bvb de prijs van een Sony Vaio UX ziet, dan is een Netbook een koopje.

                          Dus laat die Netbooks zoveel mogelijk hetzelfde zijn, diversiteit laat de prijs stijgen, en de huidige toestellen dekken perfect de lading, niet te klein, niet te groot, voldoende punch (hoewel full HD video playback en een DVI/HDMI aansluiting niet te versmaden zou zijn).

                          Wat batterijgebruik betreft, de Medion gaat ongeveer 2u a 3u mee op batterij, dat is wel met brightness op het laagste, maar met Wifi ingeschakeld. Iemand die ver weg is van een stopcontact kan idd beter andere toestellen overwegen, maar meer dan 6u a 7u moet je ook niet verwachten op dit moment...

                          Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                          Ik raad je aan om nog even te wachten.
                          Tot nu toe zijn alle netbooks zowat hetzelfde.
                          Dit komt doordat tot nu toe de enige processor die voor een netbook in aanmerking kwam de Intel Atom reeks was.
                          Het triestige is dat als je als fabrikant een netbook wilde maken met de Atom processor, je je moest houden aan enkele 'regeltjes' opgesteld door Intel en Microsoft (geen Vista, max 160GB HDD, max 1GB RAM, etc etc).

                          Sinds kort is er echter ook een VIA processor op de markt die kan gebruikt worden, Samsung zou zelfs al een Netbook ontwikkeld hebben welke hierop gebaseerd is.
                          Het leuke aan de VIA processor is dat een deel van de door intel opgestelde regeltjes vervallen.

                          Maar natuurlijk moet je wel ff wachten om te zien welke deze VIA processor neerzet...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop netbook

                            Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
                            Ik heb zelf al eens contact opgenomen met laptopshop en met samsung zelf, maar er is geen grote kans dat er nog eentje met azerty uitkomt in belgie. Ook bij fnac hadden ze hierover geen nieuws bij de invoerder. Samsung ging dit wel nog bevestigen en me terug bellen, indien ik meer van ze te horen krijg, laat ik dit zeker weten!
                            Ik heb vandaag zelf nog eens terug gebeld naar Samsung, omdat deze me niet meer hadden gecontacteerd. De Samsung medewerker wist me te vertellen dat de AZERTY er wel!! komt in Nederlandse uitvoering, maar hij kon niet zeggen wanneer...

                            Ik wacht dus nog even, maar ik ben eigenlijk niet zo overtuigd, aangezien Samsung me vorige keer vertelde dat dze er niet ging komen maar ze het voor de zekerheid nog eens gingen navragen.

                            Soit. Hopelijk komt ie er wel, ik wacht alvast nog een tijdje.
                            Mvg, Fre

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop netbook

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              OIk heb ook al heel wat gewikt & gewogen: de winnaar op dit moment is voor mij de ASUS EEE PC 1000H ---> kost bij Forcom 387 euro

                              Zit een harddisk in van 160 GB.

                              Heb op youtube een vgl tussen solid state memory en harddisk gezien = verschil is de moeite niet waard, en de gewone HD is in sommige gevallen nog de snelste !

                              Hierzie:

                              Practical Performance Comparison between the hard drive and SSD versions of the EEE 1000. I found that the SSD on the 1000 was actually slower than the EEE 1...



                              Als je 1GB RAM bijsteekt, kom je aan 407 euro.

                              En dan heb je imho toch al een deftig toestel, en eentje dat veruit de hoogste batterij-autonomie heeft van de huidige netbooks.

                              EDIT: De batterijduur van de Samsung lijkt nog iets beter.

                              maar anderzijds: ASUS is al geruime tijd bezig met netbooks, de 1000H is al 3de generatie.

                              HD en RAM upgraden in een 1000H is ook een makkie.

                              Beide toestellen zijn echter aan mekaar gewaagd.

                              Hier nog wat leesvoer:

                              http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=53960
                              Dat is er dan eentje met qwerty toetsenbord, niet?
                              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                              Comment

                              Working...
                              X