Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

    Hallo, heb net een SD kaartje gekocht van 1 Gb voor mijn digitaal fototoestel. Gezien het niet meteen werkte heb ik het via mijn camera zelf geformatteerd, waarop het wel werkt. Echter, als ik het in mijn cardreader in mijn PC plaats, merk ik dat ik slechts 499 Mb capaciteit heb. Nochtans is het een kaartje van 1 Gb.
    Ik zie twee mogelijkheden: ofwel heb ik een verkeerde manipulatie gedaan waardoor ik maar aan de helft van de capaciteit kan (indien zo, hoe kan ik dit oplossen?), ofwel is er fabrieksfout gebeurd waardoor een 512 Mb kaartje een 1 Gb label meekreeg.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Groeten

  • #2
    Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

    Kijk eens in de specificaties of je toestel wel met een kaartje van 1024Mb kan werken. Er zijn nog veel compacts die slechts 256Mb of 512Mb kunnen verwerken.

    Comment


    • #3
      Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

      Eerst nog even formatteren in je computer, (in Fat) en daarna eens kijken wat de capaciteit is, is dit dan nog steeds 512 Mb, dan is er wat misgelopen bij het labelen, of indien gekocht via via, kan het ook dat ze je bij je .... hebben.

      Comment


      • #4
        Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

        Heb op alle mogelijke manieren geprobeerd. Formatteren via camera, formatteren via PC, maar het blijft op 500 Mb staan. Nochtans is het via een grote internetwinkel gekocht (ik mag het kaartje immers terugsturen en krijg mijn geld terug).
        In de manual van de camera (Ixus 40) staat er nergens iets vermeld betreffende het maximum van capaciteit. Het enige dat er staat zijn voorbeelden van hoevele foto's je kan nemen in ene bepaalde resolutie met een 16 Mb, 128 Mb en 512 Mb kaartje.

        Er zit niets anders op dan het kaartje terugsturen vrees ik. Tenzij iemand nog een andere manier weet om na te gaan of er iets foutgelopen is tijdens het fomatteren.

        Comment


        • #5
          Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

          Heb toch het idee dat je canon met hooguit 512 MB kaarten werkt.
          Wel handig als canon dat ff had gemeld in de gebr. aanw.
          Weet niet of je een kaartlezer (cardreader) hebt, anders kun je via windows-> eigenschappen (van je kaart) zien hoe groot deze is. Een cardreader is sowieso aan te raden om het kleine batterijtje van je canon te sparen...
          Groetjes Edwin
          Mijn Foto's

          Comment


          • #6
            Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

            In Windows XP naar Computerbeheer gaan :
            Rechts klikken op "Deze Computer" => "Beheren"
            of
            "Start" => "Alle programma's" => "Systeembeheer" => "Computerbeheer"
            of
            "Start" => "Systeembeheer" => "Computerbeheer"
            of
            "Start" => "Uitvoeren" => "compmgmt.msc"
            Dit afhankelijk van uw configuratie ...

            In dit venster kiezen voor "Schijfbeheer"

            Hier uw kaartje lokaliseren (drive-letter staat er bij) en lezen wat er in de waarde staat onder "Schijf n" waar n een nummer is van 0 tot ...
            Deze waarde is de echte grootte van de kaart. Als hier minder staat dan 1 GB of overeenstemmende waarde in MB dan is er echt een verkeerde kaart geleverd.

            Dan kijkt u in het vak er rechts naast naar de grootte dat daar vermeld staat.
            Deze waarde is de grootte dat er van in gebruik is. Dit zou voor goed te zijn hetzelfde moeten zijn.

            Is dit niet dezelfde waarde, dan is er niets mis met de kaart maar is er iets verkeerd uitgevoerd. (Misschien beperkt door uw toestel)

            In de verkenner de eigenschappen vragen van de kaart heeft geen zin, die laat toch alleen de waarde zien van het aktieve gedeelte ... wat daarom niet altijd de totale grootte is.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

              Wat ook niet uit te sluiten is, is de cardreader zelf.
              Ik heb dit namelijk zelf voorgehad, mijn laptop toonde maar de helft van de foto's van mijn volle SD kaart (1 GB). Wat ik ook probeerde, de 2de helft kreeg ik er niet uit.
              Gewoon een andere cardreader gehaald (10 Euro in de Makro) en alles werkte perfect!

              Dus: probeer het ook eens even met een andere cardreader!

              Gr's, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                Wat ook niet uit te sluiten is, is de cardreader zelf.
                Inderdaad geen slechte opmerking ...

                Heb inderdaad ook al rare stoten gehad met een iets oudere kaartlezer die recente kaartjes niet kon lezen en waardoor ik dacht dat de geheugenkaart stuk was.

                Was dit al vergeten ...

                @ Rimbaloe
                Nog iets .. in de camera ... wat wordt er daar weergegeven als capaciteit of resterend aantal foto's als die leeg is? Ik ken uw toestel niet maar hopelijk kan je daar ook iets van zien.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                  Wat ook niet uit te sluiten is, is de cardreader zelf.
                  Ik heb dit namelijk zelf voorgehad, mijn laptop toonde maar de helft van de foto's van mijn volle SD kaart (1 GB). Wat ik ook probeerde, de 2de helft kreeg ik er niet uit.
                  Gewoon een andere cardreader gehaald (10 Euro in de Makro) en alles werkte perfect!

                  Dus: probeer het ook eens even met een andere cardreader!

                  Gr's, Wim
                  Dit heb ik ook al eens gehad dat de reader het niet aan kon, deze reader komt nog uit de tijd van de kleinere kaartjes toen kon je alleen maar dromen van 1Gb. Dus eerst even proberen in een wat nieuwere type reader, en waarschijnlij is dan uw probleem opgelost.
                  Mvg, drh

                  "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                    Hallo iedereen, thanks voor de vele reacties. Heb het allemaal nog eens gecontroleerd en vrees dat ik toch een slecht label op mijn kaartje heb. Zowel mijn cardreader (ik heb een recente PC dus ga ervan uit dat die perfect werkt, het schijfbeheer als mijn camera zelf, zeggen dat ik maar 500 Mb heb (exact 500) op het kaartje.

                    Heb bovendien al reactie terug gekregen van de internetwinkel waar ik gekocht heb. Blijkbaar hebben ze nog een aantal dergelijke klachten gekregen (ttz, eerder over instabiele kaartjes).


                    Ik vrees dat ik het kaartje zal moeten terugsturen


                    Prettig weekend iedereen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                      Ik bezit ook een Canon Ixus 40. Heb een 2GB kaart gekocht en via de camera geformatteerd, In het betreffende menu word ietsje minder dan 2GB aangegeven nl 1,9GB. SD-kaart is een Kingston voor ca 20 euro.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                        is normaal, 't is makkelijker te schrijven 2Gb op een kaartje dan 1,89236Gb
                        geen zorgen over maken, je pintje is ook nooit 33cl, al staat het er op ...

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dicky Bekijk bericht
                          Ik bezit ook een Canon Ixus 40. Heb een 2GB kaart gekocht en via de camera geformatteerd, In het betreffende menu word ietsje minder dan 2GB aangegeven nl 1,9GB. SD-kaart is een Kingston voor ca 20 euro.
                          Ieder opslagmedium heeft netto minder ruimte, maar meestal wordt alleen de bruto capaciteit vermeld. Dat er minder ruimte op lijkt te zitten heeft te maken van hoe ze de bytes berekenen en een beetje door het verlies van het formatteren. Bijvoorbeeld een DVD zou 4.7 gb zijn maar in de praktijk kun je er niet meer dan 4,4 gb er op kwijt Het zou verplicht moeten worden de bruikbare capaciteit goed te vermelden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                            Normaal is 1GB = 1.073.741.824 bytes (want 1 KByte is eigenlijk 1024 bytes).

                            Voor marketing mensen is het natuurlijk interessanter om 1GB = 1.000.000.000 te nemen.

                            Wat je kaartje van 512MB betreft met 1GB label, vrees ik dat het een Chinees namaakproduct is. Die zijn tegenwoordig niet meer van de originele producten te onderscheiden. Best terug gaan naar de winkel, het geval uitleggen (want ze beseffen/weten het waarschijnlijk zelf niet) en een nieuw (getest) kaartje vragen.
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50% capaciteitsverlies na formatteren SD kaart?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dicky Bekijk bericht
                              Ik bezit ook een Canon Ixus 40. Heb een 2GB kaart gekocht en via de camera geformatteerd, In het betreffende menu word ietsje minder dan 2GB aangegeven nl 1,9GB. SD-kaart is een Kingston voor ca 20 euro.
                              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                              is normaal, 't is makkelijker te schrijven 2Gb op een kaartje dan 1,89236Gb
                              geen zorgen over maken, je pintje is ook nooit 33cl, al staat het er op ...

                              mm
                              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Ieder opslagmedium heeft netto minder ruimte, maar meestal wordt alleen de bruto capaciteit vermeld. Dat er minder ruimte op lijkt te zitten heeft te maken van hoe ze de bytes berekenen en een beetje door het verlies van het formatteren. Bijvoorbeeld een DVD zou 4.7 gb zijn maar in de praktijk kun je er niet meer dan 4,4 gb er op kwijt Het zou verplicht moeten worden de bruikbare capaciteit goed te vermelden.
                              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                              Normaal is 1GB = 1.073.741.824 bytes (want 1 KByte is eigenlijk 1024 bytes).

                              Voor marketing mensen is het natuurlijk interessanter om 1GB = 1.000.000.000 te nemen.

                              Wat je kaartje van 512MB betreft met 1GB label, vrees ik dat het een Chinees namaakproduct is. Die zijn tegenwoordig niet meer van de originele producten te onderscheiden. Best terug gaan naar de winkel, het geval uitleggen (want ze beseffen/weten het waarschijnlijk zelf niet) en een nieuw (getest) kaartje vragen.

                              Ik weet niet of dat ge het weet, maar ge zijt al twee jaar te laat.
                              Groetjes
                              ----JO

                              Comment

                              Working...
                              X