Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

    Hallo iedereen, ik zoek oplaadbare 12V batterijen van meer dan 4000mah, weet iemand waar ik deze kan vinden tegen een degelijke prijs?
    Ik kan er kopen voor 50 euro bij 'the Ghost' dat ik gisteren bestelde, maar ik vraag me af als ik dat goedkoper kan vinden.

    Alle hulp wordt enorm gewaardeerd! (ben zelf ook aan het zoeken, maar heb tot nu nog geen goede resultaten )

  • #2
    Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

    Welke soort accu heb je nodig?

    - Loodaccu zoals bijvoorbeeld in alarmsystemen worden gebruikt (vrij zwaar, niet geschikt voor veel ontladingen, het is wel de goedkoopste per Wh)
    - Nikkel-metaalhydride (met 10 D-cellen heb je ook 12V, zelfs tot 10Ah als het nodig is)
    - Lithium-ion (3 pas geladen cellen geven dan 12,6V maar de spanning zal dan wel zakken tot zo'n 9,6V, dit type accu heeft dan wel een aantal beveiligingen nodig, anders knalt ze vroeg of laat uit elkaar als je de cellen gewoon in serie laadt).

    Elk type accu heeft specifieke voordelen en nadelen, en je hebt voor elk type uiteraard ook de juiste lader nodig.

    Nikkel-metaalhydride is het meest "fool proof", die zullen niet zomaar in brand vliegen of uit elkaar knallen als je ze niet extreem mishandelt.
    Je kan die in serie laden, als de lader maar geen overdreven hoge stroom levert dan gaan ze wel redelijk lang mee (dat is het grote probleem bij bijvoorbeeld boormachines, die accu's worden in een recordtijd terug geladen en worden dan ook heel erg heet).

    Geen enkel type accu kan er tegen dat je ze helemaal leeg maakt, dat zorgt voor een sterke vermindering van de capaciteit, een lithium-ion accu kan zelfs in brand vliegen als je ze probeert te laden als ze compleet leeg is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

      Je kent waarschijnlijk wel die helicopters om camera's aan te hangen, het is zo'n soort batterij dat ik waarschijnlijk nodig heb.
      Ik denk dat het dus eerder naar Lithium-ion gaat.
      De batterij dat ik kan kopen is 4800mah 12V, aan een prijs van 50 euro, waarschijnlijk Lithium (ion weet ik niet zeker). Als het prijsverschil klein is met wat ik online vind zal ik de originele aankopen.
      Het gaat om gebruik met deze stabilizer:

      Comment


      • #4
        Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

        Je hebt dus een 3-cel lipo (lithium polymeer) accu nodig.
        Dat is een type accu dat je beter niet gebruikt als je niet echt weet wat je er mee mag en wat je er zeker niet mee mag doen (zoek bij You Tube maar eens op "lipo fire").
        Het is de gevaarlijkste soort, die nog gemakkelijker in brand vliegt dan de ronde lithium-ion cellen.

        Je hebt een lader nodig die elke cel apart controleert en laadt als je het een beetje veilig wil houden.
        Verder zorg je ervoor dat de accu nooit beschadigd wordt, niet overladen wordt, en ook niet te diep ontladen wordt (daarvoor moet er ook een beveiliging worden voorzien).
        Besparen op de kwaliteit van dat soort accu is eerder af te raden, ik denk dat je best eens op zoek gaat naar een forum van modelbouwers, die hebben meer ervaring met dat soort accu.
        Ik heb er al wel een paar over horen praten, de ene gebruikte die accu voor auto's op afstandsbediening, de andere voor vliegtuigjes, allebei hebben ze al een accu gehad die in brand vloog tijdens het laden.
        Je moet er dus ook goed op letten waar je die legt tijdens het laden, dat je woning daardoor zeker niet in brand vliegt...
        Dat is ook de reden waarom ik zelf geen specifieke accu zal aanraden, het zou wel eens de verkeerde kunnen zijn .

        Zelfs bij Boeing hebben ze er problemen mee, in de grote vliegtuigen:
        Last edited by Black B@ndit; 26 augustus 2013, 21:09.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

          Ken je toevallig zo'n forum?
          En is er een alternatief voor Lithium Polymeer dat minder gevaarlijk is?

          Comment


          • #6
            Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

            Bert,
            Je hebt gelijk - die batterijen, daarmee moet je weten waar je mee bezig bent. Ik ken helicopter-fanaten die die vervoeren in een brandkast. Niemand doet zoiets voor de fun - meen ik te mogen denken.

            Comment


            • #7
              Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Ken je toevallig zo'n forum?
              En is er een alternatief voor Lithium Polymeer dat minder gevaarlijk is?
              Er is niet echt een alternatief, het is de lichtste soort accu.
              Een lood accu of nimh is veel zwaarder voor dezelfde capaciteit (dan komt dat ding niet meer van de grond)...

              Hier in de buurt komen er soms met zo'n radio bestuurde cross-autootjes rijden, en die gebruiken ook lipo's.
              En daar heb toch ook al iemand horen vertellen dat er een accu in brand gevlogen was tijdens het laden, van iemand die met modelvliegtuigen bezig is heb ik ook al zo'n verhaal gehoord.

              Een modelbouwforum ken ik niet, maar er zullen er zeker wel te vinden zijn (misschien niet altijd in het Nederlands).

              Er bestaan zelfs brandvrije zakken waar je die accu's in kan steken tijdens het laden (dat is de gevaarlijkste fase).
              Maar als er iets mis gaat dan zal je de ruimte ook heel goed moeten verluchten, want als zo'n accu in brand vliegt, dan komen er giftige gassen vrij.
              Je bewaart die dus niet in de slaapkamer, maar ook best niet in een houten tuinhuisje...
              Last edited by Black B@ndit; 26 augustus 2013, 22:27.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                Heb deze batterij nu 6 maanden in mijn bezit en werkt goed:

                http://dx.com/p/12v-9800mah-recharge...-battery-90998

                Li-Ion 12V 6000mAh.
                Je moet er wel 2 maanden op wachten...
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                  Bestaat er iets om AA's in serie te schakelen tot 12V? Ik dacht dat rechargable li-ion AA's 3V waren, dus een groepje van 4 zou al 12V moeten geven. Bestaat er zo'n framepje met AC output? Anders zou dit wel een stuk goedkoper zijn dan meerdere 12V li-ion's te kopen. (ik heb namelijk al zeer veel Eneloops en ik hou van volledige overlapping qua batterijen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                    bedoel je zo'n batterijhouder?
                    Batterij houder Winkel Online - Goedkoopste Batterij houder en elektronica winkel online, behalve Batterij houder vind u op onze site ook 170.000 andere elektronica onderdelen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Hallo iedereen, ik zoek oplaadbare 12V batterijen van meer dan 4000mah, weet iemand waar ik deze kan vinden tegen een degelijke prijs?
                      Ik kan er kopen voor 50 euro bij 'the Ghost' dat ik gisteren bestelde, maar ik vraag me af als ik dat goedkoper kan vinden.

                      Alle hulp wordt enorm gewaardeerd! (ben zelf ook aan het zoeken, maar heb tot nu nog geen goede resultaten )
                      Wat ik persoonlijk zou doen, is zo een houder kopen en tien gewone Eneloop batterijen gebruiken, deze kan je elk individueel laden,
                      en indien nodig vervangen, een goede en handige gesloten houder kost echter wel wat, en je zal ook maar 2.000 mAh opslag hebben.
                      Lithium polymeer akku's hebben in jou geval totaal geen zin, die dingen zijn gemaakt om kortstondig hoge stromen te leveren, (gemakkelijk tot 100 Amp)
                      als je daar een kortsluiting op krijgt in je bekabeling, en er zit geen zekering direct aan de batterij, staat je boeltje in de fik.
                      Ofwel kan je gaan voor onderstaande, maar ik twijfel hier wel aan de kwaliteit van die batterijen.

                      Last edited by Guest42; 30 augustus 2013, 07:50.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Bestaat er iets om AA's in serie te schakelen tot 12V? Ik dacht dat rechargable li-ion AA's 3V waren, dus een groepje van 4 zou al 12V moeten geven. Bestaat er zo'n framepje met AC output? Anders zou dit wel een stuk goedkoper zijn dan meerdere 12V li-ion's te kopen. (ik heb namelijk al zeer veel Eneloops en ik hou van volledige overlapping qua batterijen)


                        Tip. Denk er wel aan dat als je 4 AA batterijen van 3v in serie aan elkaar koppelt je wel de spanning verhoogt(volt) maar niet de stroomsterkte(ampere). In parallel is dat omgekeerd.Maar misschien wist je dit al.

                        Grt,

                        Jean-Pierre

                        Comment


                        • #13
                          Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Bestaat er iets om AA's in serie te schakelen tot 12V? Ik dacht dat rechargable li-ion AA's 3V waren, dus een groepje van 4 zou al 12V moeten geven. Bestaat er zo'n framepje met AC output? Anders zou dit wel een stuk goedkoper zijn dan meerdere 12V li-ion's te kopen. (ik heb namelijk al zeer veel Eneloops en ik hou van volledige overlapping qua batterijen)
                          Herlaadbare lithium-ion accu's in AA formaat, dat zijn de "14500" cellen, en de hebben net zoals elke andere lithium-ion cel een maximale spanning van 4,2v als ze 100% geladen zijn.
                          De capaciteit is veel minder dan wat je wil, de opgegeven capaciteit van die accu's zit gewoonlijk rond de 900mAh, de werkelijkheid is gewoonlijk nog wat lager (het is moeilijk om echt goede cellen te vinden die de opgegeven capaciteit ook werkelijk halen).

                          De meest courante lithium-ion cel is de 18650, die wordt in het accupack van bijna elke computer gebruikt.
                          Ook bij die cellen wordt er wel eens overdreven met de capaciteit.
                          Het is wel moeilijker om houders te vinden voor die accu's.
                          En als je ze laadt, dan moet ook weer elke cel apart gecontroleerd worden, gewoon in serie laden is vragen om moeilijkheden.

                          Een 4000mAh/12V nimh accupack is veel te zwaar voor die toepassing.
                          Als dat ding toch nog van de grond geraakt, dan zal de accu door dat extra gewicht veel sneller leeg zijn.
                          De motortjes moeten dus harder werken om het geheel omhoog te houden.
                          Een lichte accu is dus noodzakelijk voor die toepassing, en dan blijven eigenlijk alleen de lipo's over (en daarmee moet je dus voorzichtig omspringen)...
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                            Ik had info moeten geven bij mijn link naar the Ghost. Ik wil deze gebruiken voor film op de grond (zoals de Mövi). Waarschijnlijk zal ik zelfs de voeding verlengen en de batterij aan mijn riem hangen. Het gewicht van de batterij is dus geen probleem (ik kan het eventueel zelfs in een rugzak steken ).

                            Is het werkelijk zo dat polymeer batterijen sneller meer stroom kunnen geven dan anderen? Dit klinkt wel logisch aangezien deze ook standaard wordt meegeleverd met the Ghost. Ik vermoed dat dit wel belangrijk kan zijn bij een toepassing als deze waar zeer snel moet kunnen ingegrepen worden door de motors. Is er een verschil tussen poly en ion op dit vlak?

                            De AA-batterij-optie lijkt me ook wel interessant omdat ik hierbij perfect weet hoeveel mAh ik zal hebben. (als er inderdaad zoveel gelogen wordt over de capaciteit van de batterijpacks) En ik kan de staat controleren van mijn batterijen, wat ook een grote plus is. Hoe zou ik dit dan het best aanpakken (als ik voor deze oplossing ga)? Als de batterijen 4 volt zijn, heb ik er 3 series van 3 nodig om aan 6000mAh te komen. Met 3 volt zullen het series van 4 zijn dus.
                            Hoe pak ik dit het best aan als ik deze optie neem? (misschien als backup op de normale batterijpack?)

                            Deze batterijpack lijkt me zeer interessant (zelfs als het in werkelijkheid slechts 6000mAh is), het formaat en het opladen met usb bevallen me hier enorm. Lijkt dit iets?


                            Iedereen alvast bedankt voor de hulp tot nu toe!

                            Comment


                            • #15
                              Re: 12V 4000mah+ batterijen waar te koop?

                              Lithium polymeer accu's kunnen inderdaad een heel grote stroom leveren, de inwendige weerstand is een stuk lager dan bij nimh-accu's.

                              14500 accu's serie-parallel schakelen is niet zo handig, want het is noodzakelijk om elke accu apart te controleren tijdens het laden en ontladen.
                              Geen enkele cel mag een te hoge spanning krijgen tijdens het laden, of een te lage spanning tijdens het ontladen.
                              Daarom kan je die zonder aangepaste elektronica niet zomaar aan elkaar koppelen.

                              Dat accupack met een capaciteit van 6800mAh zal je wel kunnen laden via USB, maar hou er dan wel rekening mee dat het vrij lang zal duren.
                              Lipo's kan je laden met een vrij grote laadstroom als dat nodig is, maar USB kan maar een beperkte stroomsterkte leveren (het bijgeleverde kabeltje kan ook niet veel meer dan 500mA aan).

                              Als je de accu in een rugzak steekt, hou er dan ook rekening mee dat de "verlengkabel" dikker moet worden naarmate de lengte toeneemt, om te voorkomen dat de spanningsval te groot wordt.
                              Een lange kabel moet dan zo dik worden dat die waarschijnlijk meer weegt dan het accupack (dan is er zeker geen gewichtsvoordeel als je het accupack in een rugzak hebt zitten).
                              Meestal worden de accu's van zo'n toestel opgebruikt op minder dan 15 minuten, dat wil zeggen dat er een heel grote stroom nodig is.
                              Daarom zullen nimh's minder geschikt zijn, tenzij het accupack een heel grote capaciteit heeft (hoe groter de capaciteit, hoe lager de inwendige weerstand, en hoe meer stroom het accupack kan leveren).

                              Je kan best het juiste accupack gebruiken (dat ze er waarschijnlijk bij verkopen), dan heb je de kleinste kans op problemen.
                              Als je wil experimenteren, dan moet je wel weten waarmee je bezig bent.

                              Ik zie aan dat "Ebay" accupack ook geen dikke aansluitdraden, die zal je wel degelijk nodig hebben.
                              Daarom denk ik dat dat pack niet geschikt is voor die toepassing (best mogelijk dat er minderwaardige cellen inzitten met een te grote inwendige weerstand, en dan zit er misschien ook een interne beveiliging in die de stroom onderbreekt als die te groot wordt).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X