Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoomlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoomlens

    Ik heb besloten van een Sony A7 markll aan te schaffen, nu bieden ze die aan samen met een Sony zoom lens FE 24 - 240 mm F 3,5 - 6,3. heeft er iemand ondervinding met deze lens of combinatie, graag voor en tegen.
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Zoomlens

    Uitstekende FF camera voor relatief weinig geld tegenwoordig. Ik heb deze heel graag gebruikt. Er is natuurlijk altijd nog wel iets beters te vinden, maar persoonlijk kwam ik er niets mee tekort.

    Wat de lens betreft: ik kijk altijd eerst eens naar wat DxOMark zegt :

    "Sony FE 24-240mm f3.5-6.3 OSS Conclusion: Good value and convenient
    Costing $998, the FE 24-240mm is not very cheap, but packing a massive 10x focal range, Sony’s OSS image stabilization and dust/moisture resistant construction, you get a lot of lens for your money.

    While offering a versatile all-in-one solution for wide-angle or long telephoto shots without having to change lenses, the FE 24-240mm is not the strongest optically and ranks in the lower half of our lens database. That said, the image quality delivered by the FE 24-240mm is good for a superzoom, and as we’ve seen in the Sony FE 24-240mm vs Nikon 28-300mm analysis, the Sony is as good in most areas and actually slightly better than the Nikon at the wider apertures.

    The FE 24-240mm’s performance is also better at the wider focal lengths between 24-50mm. Zoom in further to the telephoto focal lengths and Sharpness and Transmission start to suffer somewhat, which has affected its overall score. Head-to-head against the $1,498 FE 70-200mm f4 G OSS, the analysis showed that much better performance is available from a dedicated telephoto zoom with more homogenous sharpness across the entire frame. At the wider focal lengths, however, the FE 24-240mm actually displays better edge sharpness than the FE 28-70mm standard zoom, which covers a much shorter focal range.
    So if you’re looking for a good quality standard zoom with the added versatility of being able to shoot telephoto without changing lenses, the FE 24-240mm is a convenient and good value choice for Sony A7 shooters."

    Concluding our roundup of test results for the latest Sony FE-mount lenses, we take a look at the FE 24-240mm f3.5-6.3 OSS. A superzoom option that offers wide-angle through to long telephoto in a single lens, the FE 24-240mm is a versatile option for those occasions when changing lenses is going to be a pain. Good DxOMark scores are rare for superzooms, though, so let’s see how the Sony does.


    Dus ja, ook hier is er qua pure beeldkwaliteit altijd nog wel iets beters te vinden, maar voor DxO biedt deze in elk geval ruim genoeg kwaliteit en gebruiksgemak voor het geld.

    Zelf heb ik de 24-70/4. Kost relatief weinig, zeker tweedehands, en is een uitstekende lens. Zwaar onderschat ook doordat deze met de allereerste versie A7 niet de optimate combinatie was. Heeft op DxOMark een score van 31 terwijl de f/2.8 GM-versie daar met 33 nauwelijks boven zit.

    24-105 is inderdaad ook een optie zoals jaja al zei. Maar voor mij persoonlijk zijn die extra mm's het extra volume, gewicht en de prijs niet waard.
    Last edited by K-2; 19 juni 2019, 11:33.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Zoomlens

      Persoonlijk ben ik erg tevreden over de Tamron 28-75 F2.8 op een A7II. Dit is ook een behoorlijk compacte oplossing voor zo'n snelle lens. Echter hangt natuurlijk alles af van welk zoombereik je wil.
      Verder is de 85 F1.8 van Sony ook een super goede lens, maar dan zit je natuurlijk wel met een prime.
      https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

      Comment


      • #4
        Re: Zoomlens

        Inderdaad Tom. Voor wie graag met primes werkt, vind ik die 85/1.8 echt een topper voor weinig geld, en idem wat de Samyang 35/2.8 betreft. Die laatste past in de broekzak, en in combinatie met een A7 zonder grip (of met een A6x00) geeft dat een hele leuke, compacte oplossing.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Zoomlens

          Ik heb zelf de 24-240 van Sony - die heeft 't goed gedaan in Italië met veel licht (en uit de hand op een uitstapje na daar hebben we bij valavond een monopod gebezigd) - maar je moet vermijden 'm op 24mm te gebruiken (25mm is genoeg) dan gaat de scherpte/vignettering al verbeteren. Er is voorbij de 100mm een zone waar die iets minder scherp is - om dan weer wat te verbeteren op 240mm. Heb die lens wel met een polar gebruikt in Italië - een degelijk Hoya ultradunne. Voor landschappen/stilstaande zaken zeker te doen - voor sport kan je 't denk ik wel vergeten, en voor vogeltjes is ie te kort (dan moet die 100-400 of 200-600 voor het vermageren van uw bankrekening zorgen).

          Het is geen licht lensje - je moet m.a.w. de body met de lens er op ook in de hand houden - maar hou 'm ook een paar minuten rond de hals. Het is echt belangrijk dat u daarover oordeelt.

          Nog een 2e factor is de stabilisatie - als je opstart - wacht dan als 't kan een seconde en uw beelden gaan een stuk scherper zijn. Ik heb ook tijdens de eerst shoot aardig wat minder scherpe beelden gehad eer ik dat door had (je leert het meest door hard op je gezicht te gaan).

          Dan hebben we ook nog de 2 Samyang lensjes - 24mm en 35mm f2.8 - 2dehands - die dingetjes zijn erg licht - en voor de prijs degelijk (zit niks stabilisatie in - weegt niks en degelijk glas). Geef meer uit en je zal meer krijgen - maar prijs/kwaliteit is dat prima spul, en 't past in je binnenzak (ik heb een usb-interface - dus als je die ooit wil updaten/herprogrammeren - dan kunnen we daarmee helpen - ondertussen zijn er al 2 firmware-updates geweest van Samyang).

          De Sony 50mm f1.8 (low-cost FE) - daar gaan we kort over zijn - trage AF, die is beter op de A7RII dan op de A7II - degelijke beeldkwaliteit op de A7II - is al minder op de A7RII (daar laat de lens al wat veren qua resolutie). Maar goed voor de beperkte som die ik er aan betaald heb - ga ik niet zagen (deze kom je dus vaak op 2dehands sites tegen).

          Voor u dus tot aanschaf over zou gaan van de combine met de 24-240 - zou ik aanbevelen die combo ter plekke te testen. Je wil nl. toch wel zeker zijn dat 't is wat u er van verwacht. Ik heb die lens nog niet gebezigd op de A7RII... (en de komende SD moet het met meer opening zijn, dus dat is nog niet voor meteen).

          De tamron 28-75 f2.8 voor FE - haalt goeie kritieken - als je met 28mm kan leven - is dit zeker een optie.

          De 24-105 heeft een reputatie - en een prijskaartje. Helaas - en ook het gewicht is niet minnetjes. Testen in de winkel - want na de eerste reeks is er eentje geweest die wat minder was - Sony corrigeert dat blijkbaar mbv. software... (tja - we volgen dit wel met argusogen op).

          Bepaalde sigma lenzen met Canon vatting kan je vlot gebruiken met de MC11. Voor zoiets te evalueren kan je op evenementen langsgaan bij Sigma op de stand en testen (mogelijks binnenkort ook op het evenement van BD/Shoot in A'pen, hou de site in de gaten! - op 15/9) en ter plaatse gaan testen voor je gaat aanschaffen. Sigma heeft trouwens een mooie reeks zware primes voor full frame e-mount (maar die kosten ook wel wat en wegen ook wel wat).

          Er zijn nog meer opties - maar dat is niet de scope van deze vraag.

          groeten

          Comment


          • #6
            Re: Zoomlens

            Bedankt vrienden voor de reacties, het heeft mij wel geholpen.

            Comment

            Working...
            X