Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

    Hey,

    Ik ben aan het uitkijken naar wat beter glas om binnen wat betere foto's te nemen zodat ik bij geringe licht-inval en niet altijd de flits hoef te gebruiken.

    Nu zijn mijn oogjes gevallen op een 35mm lensje rekening houdende met mijn 1,5 cropfactor komt dit grofweg op een goede 50mm.

    Nu komt het...

    Na wat zoeken over af-s af-d af-g enz.. kom ik op deze site uit waar ik lees dat dx lenzen specifiek gemaakt zijn voor "NIET"-Full-frame sensors.

    Nu lees ik overal dat de waardes op de lenzen altijd fullframe waardes zijn vraag ik mij nu wel af of dit ook op gaat voor DX lenzen...

    Want dat maakt wel een verschil uit tussen 35mm en 50mm...
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

  • #2
    Re: X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

    De lenzen hebben niks te maken met cropfactor. Enkel de body.

    Een 35mm zal 35mm geven, op crop of op FF... Alleen zal de sensor een ander resultaat geven
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #3
      Re: X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

      Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
      De lenzen hebben niks te maken met cropfactor. Enkel de body.

      Een 35mm zal 35mm geven, op crop of op FF... Alleen zal de sensor een ander resultaat geven
      Nee hoor, de 35mm f1.8 DX op een FX camera zal echt wel niet hetzelfde geven als de 35mm f2 FX op een FX camera. Zelfde sensor, beide 35mm, ander beeld.

      DX lens is gebouwd voor een DX sensor.

      FX lenzen kunnen op beide, met een kleinere beeldhoek op DX.



      Maar om te antwoorden op de vraag van de TS:

      De waarden op lenzen zijn altijd FF waarden. Ook op DX lenzen. Zeer verwarrend allemaal, maar de 35mm f1.8 DX op een DX camera geeft dus feitelijk de beeldhoek van een 52mm op een FX body en is dus inderdaad vergelijkbaar met een 50mm standaardlens op een FX of analoge camerea. De 35mm f1.8 op een FX camera geeft zeer donkere hoeken.

      En een 50mm lens heeft een 75mm beeldhoek op een DX body....

      Comment


      • #4
        Re: X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

        Bedankt voor het antwoord.

        Ondertussen kwam ik de nikon-lenssimulator tegen, die uw antwoord ook bevestigd.

        Ik heb enkele combinaties getest, 35mm dx, 35mm fx op dx en fx body's

        Qua beeldhoek is er geen verschil tussen een 35mm dx of fx lens op een dx body.
        Naar een FX body toe is dit uiteraard een ander verhaal.

        Ik blijf dus bij een 35mm rekening houdende met een 1,5 cropfactor.
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

        Comment


        • #5
          Re: X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Nee hoor, de 35mm f1.8 DX op een FX camera zal echt wel niet hetzelfde geven als de 35mm f2 FX op een FX camera. Zelfde sensor, beide 35mm, ander beeld..
          Ik neem een foto met een FX camera, druk die af en knip de buitenrand eraf en dan hou ik in overgebleven deel exact hetzelfde over.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Nee hoor, de 35mm f1.8 DX op een FX camera zal echt wel niet hetzelfde geven als de 35mm f2 FX op een FX camera. Zelfde sensor, beide 35mm, ander beeld.
            minder beeld
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: X1,5 of niet, cropfactor, lenzen, keuzes... Veel bomen, weinig bos.

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Nee hoor, de 35mm f1.8 DX op een FX camera zal echt wel niet hetzelfde geven als de 35mm f2 FX op een FX camera. Zelfde sensor, beide 35mm, ander beeld.

              DX lens is gebouwd voor een DX sensor.

              FX lenzen kunnen op beide, met een kleinere beeldhoek op DX.
              Ik bedoelde wel een objectief met zelfde diafragma en zowel voor DX of FX Mijn antwoord kwam op hetzelfde neer als van jou:

              De waarden op lenzen zijn altijd FF waarden. Ook op DX lenzen

              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

              Comment

              Working...
              X