Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft dit al voor gehad ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft dit al voor gehad ?

    6 Maanden geleden mijn 24-70/2.8 (Nikon) stomweg uit mijn handen laten vallen op het parket. Na de eerste schrik : niks aan, werkte perfect. Geen optische of mechanische schade te bemerken. 3 Maanden later nog mee gefotografeerd op de verjaardag van de kleinzoon. Nog eens 3 maanden later in Lappland voel ik dat die zoomring abnormaal stug gaat, met een soort dood-punt halfwege. Alle andere functies werken normaal, lichtmeting, AF... Deze lens heeft in het verleden vrij veel vochtigheid en water (tropische regenbuien in Costa Rica) en fijn vulkanisch stof (binnenland van IJsland) moeten slikken en ik heb ze meteen af genomen voor een 50 1.4 omwille van niks te forceren.

  • #2
    Re: Wie heeft dit al voor gehad ?

    Dit probleem ? klik
    Ken iemand die probleem heeft ontdekt nadat ie deze 2de hands had gekocht - Ging prijs vragen om te laten herstellen - zal es navragen of die dat dan ook heeft gedaan
    Als je ze ondersteboven houdt zou de zoom vlotjes werken (zie in filmpje)
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft dit al voor gehad ?

      De mijne reageert naar mijn gevoel nog een stuk stroever. Bedankt voor de link, het is verlokkelijk om er zelf aan te beginnen, zeker als ik 30 jaar jonger was

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft dit al voor gehad ?

        Voor zover ik het begrijp - tijdens het zoomen bewegen lenselementen binnen in de lens gesynchroniseerd vooruit of achteruit op de as van de lens.
        En wellicht zitten er in de choreografie tussen 24 en 70 mm ook punten waar bepaalde lenselementen van richting moeten veranderen (vooruit <=> achteruit)
        Op zo'n keerpunt krijg je naar mijn gevoel een mechanisch "dood" punt - waar je iets meer kracht moet uitoefenen om erover te geraken.
        Het probleem lijkt wel meer voor te komen met de 24-70 - misschien ook bij andere objectieven - en in het filmpje lossen ze het op met smering.
        Maar de boel uit elkaar halen is delicaat en riskant natuurlijk - geen idee hoeveel het kost als je dit laat doen.
        De persoon waarover ik sprak heeft zich erover gezet en nog niet nagevraagd - zijn lens voelt wat stroever op bepaalde plaatsen maar gaat nog wel
        Maar volgens de uitleg zou je het dode punt niet voelen als je de lens ondersteboven houdt - dus zwaartekracht heeft er ook iets mee te maken
        Misschien is dat laatste punt wel belangrijk om te bepalen of dit wel hetzelfde probleem is
        Ben maar een leek natuurlijk - en ik spreek een beetje uit gevoel en ervaring bij draaien aan een lens.
        Succes ermee alvast.
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft dit al voor gehad ?

          Ik heb het 10 jaar geleden met een nieuwe lens ook gehad, maar in minder ernstige mate. De lens werd toen onder garantie omgeruild.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X