Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke zonnekap en uv-filter voor canon 17-40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke zonnekap en uv-filter voor canon 17-40

    Vandaag in het blijde bezit gekomen van de canon 17-40 lens Bijgeleverd zit een hele grote zonnekap( EW-83E). Nu heb ik op een engels forum gelezen, dat dit, zeker op een bv een canon 300D, niet de meest ideale kap is. Beter is bv de EW-83DII . Deze is kleiner en makkelijker mee te nemen.

    Zijn er mensen die dit kunnen onderstrepen ? Is het zinvol om de kap te vervangen?

    Bij de lens heb ik een Tiffen UV haze 1 filter aangeschaft; Hoofdzakelijk als bescherming van de lens. Krijg ik hierdoor een mindere beeldkwaliteit ?

    Kan ik het filter erop laten bij flitsgebruik ?

    Bedankt voor alle tips, Joost
    canon 30D /canon 400D
    canon ef 50mm1,8 type 1 / ef 17-40 f/4 L
    canon 24-105/F4 L IS /canon 70-200/F2.8 L IS

  • #2
    Re: welke zonnekap en uv-filter voor canon 17-40

    Oorspronkelijk geplaatst door enkelinius
    Vandaag in het blijde bezit gekomen van de canon 17-40 lens Bijgeleverd zit een hele grote zonnekap( EW-83E). Nu heb ik op een engels forum gelezen, dat dit, zeker op een bv een canon 300D, niet de meest ideale kap is. Beter is bv de EW-83DII . Deze is kleiner en makkelijker mee te nemen.

    Zijn er mensen die dit kunnen onderstrepen ? Is het zinvol om de kap te vervangen?

    Bij de lens heb ik een Tiffen UV haze 1 filter aangeschaft; Hoofdzakelijk als bescherming van de lens. Krijg ik hierdoor een mindere beeldkwaliteit ?

    Kan ik het filter erop laten bij flitsgebruik ?

    Bedankt voor alle tips, Joost
    Ik zou niet weten waarom je er een andere zonnekap zou moeten opzetten, en welke er dan op zou passen?
    Nu is het wel zo dat de kap gemaakt is om ook te werken op 35mm of FF-DSLR. Op 300D (en alle andere 1.6 of 1.3 crop-sensoren) gebruik je niet de volledige beeldcirkel, waardoor de kap misschien wat minder breed zou mogen zijn. Maar dat is voor mij geen reden om er een andere op te zetten...

    Tiffen-filters zijn niet zo slecht, maar je zou zelf even moeten uittesten of die mindere kwaliteit tot gevolg heeft. Op al mijn lenzen staan B&W (010) MRC's, en daarvan weet ik dat die geen kwaliteitsverlies tot gevolg hebben...

    Voor het flitsen moet je die filter in elk geval niet verwijderen....
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: welke zonnekap en uv-filter voor canon 17-40

      hoi,

      Ik heb ook de B&W filter derop , dit werd mij ten stelligste aangeraden
      door de verkoper omwille van beste kwaliteit. Uiteraard iets duurder maar
      op zo'n lens maakt die extra 100 euro voor mij niks uit. Ik ben er dan
      ook tevreden van De zonnekap is idd nogal groot maar dat stoort me ook
      nie echt , als ze haar werk maar doet

      gr,

      Comment


      • #4
        Re: welke zonnekap en uv-filter voor canon 17-40

        Eer je een andere zonnenkap aanschaft, zou ik toch maar eerst een proberen.
        Zet de zoom eens op 17 met die andere kap en probeer. Het is niet voor niets dat Canon een dergelijke kap erbij levert.

        Ik gebruik een een filter van HOYA, zijnde de super HMC pro1 UV(0) en dit op aanraden van de verkoper. Ik weet niet of er veel verschil is tussen merken. Er is wel een verschil tussen soorten UV-filters. Deze geeft een halve stop lichtverlies.

        hesy.be
        BD0319BE

        Comment


        • #5
          Re: welke zonnekap en uv-filter voor canon 17-40

          Hier is een nuttig artikel over andere lenskappen die je kan gebruiken op de 17-40 f4L.

          Ik zou zeker een UV filter er op zetten om de lens te beschermen, een Hoya HMC of B&W MRC filter zijn aangeraden.

          Comment


          • #6
            Re: welke zonnekap en uv-filter voor canon 17-40

            Waarom het gebruik van die filters?
            Als je iets raakt dan is die filter kapot en die glasdeeltjes springen dan ook tegen het glasgedeelte van de lens....
            "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

            Comment

            Working...
            X