Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke UWA voor Nikon D600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke UWA voor Nikon D600

    Ik ben op zoek naar een nieuwe Utra Wide Angle Lens in combinatie met mijn Nikon D600.

    Momenteel heb ik al volgende lenzen:

    Nikkor 85mm 1.8
    Nikkor 50mm 1.8
    Nikkor 24-85 3.5-5.6
    Sigma 70-300 (oude maar best ok lens)

    ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de Samyang 14mm, de Tamron 15-30mm of de Nikon 18-35mm.
    Bij de Samyang lees ik dat de vervorming best stevig is. De Tamron heeft momenteel de voorkeur, al is deze best prijzig. De Nikon 18-35mm is ook aantrekkelijk, maar ik vraag me dan weer af of het verschil tussen 18mm en 24mm voldoende is om er een extra lens voor te kopen...

    Zoveel keuzes en opties. Ik raak er maar niet uit.
    Wie helpt me op weg met ervaringen, tips en mogelijk nog andere opties?

    budget is momenteel beperkt tot een 1000 Euro.

  • #2
    Re: Welke UWA voor Nikon D600

    Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
    ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de Samyang 14mm, de Tamron 15-30mm of de Nikon 18-35mm.
    Bij de Samyang lees ik dat de vervorming best stevig is. De Tamron heeft momenteel de voorkeur, al is deze best prijzig. De Nikon 18-35mm is ook aantrekkelijk, maar ik vraag me dan weer af of het verschil tussen 18mm en 24mm voldoende is om er een extra lens voor te kopen...
    En wat dacht je van een 16-35 f/4 dan? Net boven je budget, denk ik, maar wel een trapje hoger.
    De 18-35 is inderdaad ook een steengoeie lens, maar elke mm telt in dit bereik.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Welke UWA voor Nikon D600

      Verschil tussen 15 en 18mm is enorm, maar ook het gewicht en omvang verschillen hier erg in,
      Misschien best eens meegeven of je opschroef filters wil gebruiken, 2 van de opgegeven lenzen hebben nl geen schroefdraad en daar heb je dan een iets specialer filtersysteem voor nodig, gewoon kwestie wat je wil hé
      Is het voor interieur, landschap, reislens?

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Welke UWA voor Nikon D600

        Ga opzoek naar een 2de handse Sigma 15-30 en je kunt hem ook nog uittesten met een vakantietje. Wil je echt wijd: Sigma 12-24 II, testen met een lang weekend.....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welke UWA voor Nikon D600

          Ik heb versie 1 van de 12-24 en voor niet al te hoge eisen is hij ook best ok op een Full Frame camera. Ik heb hem al getest op een 6D en 5D Mark II.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Welke UWA voor Nikon D600

            Ik wil je keuze niet nog moeilijker maken maar je hebt ook nog Irix met zijn 15mm F2.4 en sinds kort de 11mm F4. Ik heb de 15mm Firefly versie (Canon) en die is toch echt wel goed. Wel 95mm filterdiameter dus, zoals Bulke41 al schreef, misschien rekening mee houden als je filters wil gebruiken.

            Groetjes, Marchristan.

            Comment


            • #7
              Re: Welke UWA voor Nikon D600

              Ik was op zoek naar een 2dehands Sigma 15-30 voor Nikon, maar die zijn niet makkelijk te vinden. Nu is het niet echt dringend, dus we blijven wel even rondkijken.

              @Marchristan, Die Irix ziet er ook wel leuk uit... Nog een keuze erbij
              En blijkbaar kan die wel werken met filters aan de achterzijde van de lens. Dit is nieuw voor mij dus daar moet ik me even in verdiepen.

              Wat filters betreft, wil ik best kijken naar voorzetfilters (type Lee, Cokin en dergelijke), al lees ik wel vaak dat deze niet altijd even praktisch zijn.

              We blijven in elk geval reviews lezen, video's checken en eindeloos nadenken over wat we nu zouden aankopen

              Comment


              • #8
                Re: Welke UWA voor Nikon D600

                Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
                En blijkbaar kan die wel werken met filters aan de achterzijde van de lens. Dit is nieuw voor mij dus daar moet ik me even in verdiepen.
                Dat kan bij de Sigma 15-30 theoretisch ook, praktisch alleen met egale filters.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke UWA voor Nikon D600

                  samyang 14 mm is redelijk makkelijk te corrigeren in lightroom. De beeldkwaliteit is wel heel goed, de prijs nog beter. de focus is wel traag
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke UWA voor Nikon D600

                    Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
                    Ik was op zoek naar een 2dehands Sigma 15-30 voor Nikon, maar die zijn niet makkelijk te vinden. Nu is het niet echt dringend, dus we blijven wel even rondkijken.
                    Ik had hem binnen een week te pakken, toen ik serieus ging zoeken op alle 2de hands sites.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment

                    Working...
                    X