Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke upgrade bij Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke upgrade bij Canon

    Beste mensen,
    Mijn apparatuur is al meerdere jaren oud, waardoor ik denk aan een upgrade.
    De body is een Canon 5D MKII
    Prime 50mm 1,4
    Zoom 24-70mm 2.8
    Zoom 70-200mm f4.0
    Prime 400mm f.5.6
    Wat zou uw eerste upgrade zijn?
    De afdrukken zijn 20x30cm.

  • #2
    Re: Welke upgrade bij Canon

    Sorry, het opgesomde is zo beperkt dat je daar toch geen advies op na kan geven... Het is ook niet duidelijk of je een gehele upgrade bedoelt of dat je nu 1 of meerdere objectieven wilt upgraden.

    Dus introduceer je, door o.a. aan te geven waar je fotografische gedachtengoed ligt.

    Comment


    • #3
      Re: Welke upgrade bij Canon

      Wat wil je fotograferen, en wat zou je verbeterd willen zien als je nieuw fotomateriaal koopt?

      Ondertussen zijn de camerabody's verbeterd, en van de zoomlenzen zijn er ook verbeterde versies te koop.
      Maar als je nog tevreden bent met je huidige "gereedschappen" dan is er niet meteen een reden om geld uit te geven.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke upgrade bij Canon

        Welke problemen wil je oplossen?

        Comment


        • #5
          Re: Welke upgrade bij Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Sorry, het opgesomde is zo beperkt dat je daar toch geen advies op na kan geven... Het is ook niet duidelijk of je een gehele upgrade bedoelt of dat je nu 1 of meerdere objectieven wilt upgraden.

          Dus introduceer je, door o.a. aan te geven waar je fotografische gedachtengoed ligt.
          De grootste passie is roofvogels fotograferen. Een 400mm prime is daarvoor veel te klein.
          1 upgrade schreef ik toch!? Dan ga je toch niet gehele uitrusting vervangen!
          Verder heb ik geen problemen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke upgrade bij Canon

            Een 2x extender of een objectief met (veel) meer mm dan.
            Ronny

            Comment


            • #7
              Re: Welke upgrade bij Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door WillydeWoofer Bekijk bericht
              De grootste passie is roofvogels fotograferen. Een 400mm prime is daarvoor veel te klein.
              1 upgrade schreef ik toch!? Dan ga je toch niet gehele uitrusting vervangen!
              Verder heb ik geen problemen.
              De 400 f:5.6 is nog altijd een goede lens, op voorwaarde dat je genoeg licht hebt en de sluitersnelheid hoog genoeg kan houden, want de lens heeft geen beeldstabilisatie.
              Voor vliegende roofvogels is dat geen probleem want je hebt minimum 1/1250 nodig (en liefst korter).

              Je 5DII heeft geen AF meer op f:8, dus je kan geen extender plaatsen. AF is sowieso niet geweldig.

              Een 5DIII kan dat wel (althans met de middenste punten), je moet dan nog een 1.4 extender hebben (mag een type II zijn, III is overkill).

              Je kan ook een (eveneens tweedehands) 7DII kopen, zonder extender heb je de 1,6 cropfactor.
              7DII kan zoals 5DIII ook beperkt scherpstellen op f:8, maar naar mijn ervaring is de kwaliteit met de 400 f:5.6 en 1.4x te laag.
              Met de 7DII en naakte 400mm 5.6 heb ik behoorlijk wat vliegende vogels gefotografeerd, deze combinatie is bovendien relatief licht en uit de hand te gebruiken.

              In elk geval is 560 of 640mm (400mm FF equivalent op APS-C) het minimum voor vogels in de vrije natuur in onze streken (ik werk liever met 400x1.4=896mm op een crop).
              De 7DII wordt als een betere wildlife camera beschouwd dan de 5DIII.

              De meeste andere full-frames (5DIV, 1DxII) vallen misschien buiten je budget, ook tweedehands.
              Een 5Ds is relatief heel goedkoop maar niet meteen ontworpen voor wildlife (wordt wel veel door vliegtuigspotters gebruikt).

              Voor de RP geldt hetzelfde, betaalbaar, de AF schijnt goed te zijn, maar ook slechts 5fps.
              Voor de R heeft Canon wel zeer betaalbare 600 en 800mm f:11 tele's uitgebracht met opmerkelijk goede beeldkwaliteit.

              De 90D en de mirrorless versie M6II hebben het voordeel van een 32mpx sensor waarmee je erg kan croppen.
              Over het algemeen wordt de AF van de 90D als minder goed beschouwd dan die van de 6 jaar oude 7DII.
              De M6II is beter maar heeft een verouderde (en extra te betalen) elektronische zoeker waardoor het volgen moeilijker is, zeker als beginner.

              Misschien gaat Canon ooit een mirrorless opvolger van de 7DII uitbrengen (de mythische R7) maar reken daar dit jaar niet teveel op.
              Last edited by palombian; 30 januari 2021, 21:07. Reden: RF lenzen

              Comment


              • #8
                Re: Welke upgrade bij Canon

                Een tweedehands Canon 1Dx met je huidje 400 f5,6 ideaal setje
                versie 1 van de 1Dx is al méér dan voldoende, is nog altijd een beest van een camera voor wildlife of snelle actie.
                Denk dat dit voor jouw, met de lenzen die je nu hebt, de beste (niet de goedkoopste) oplossing zou zijn
                Wil je goedkoper maar een pak minder snelheid, dag ga je voor een tweedehands 7DII, beeldkwaliteit en snelheid zijn wel een pak minder uiteraard

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Welke upgrade bij Canon

                  Mannen,
                  Hartelijk dank voor de vele goede reacties.
                  Een 7DII heeft een cropfactor, maar houd je daarmee jezelf niet een beetje voor de gek. De beeldsensor is immers kleiner en in Photoshop kun je toch ook croppen(vergroten)?
                  Een extender 1.4 MK2 heb ik ook. Maar ik heb zo mijn twijfels over de kwaliteit. Hier over heb ik eigenlijk dezelfde vraag.

                  De vogeltjes in Nederland zijn veel te klein voor een grote afdruk. Maar in het buitenland zijn wij altijd op zoek naar grote roofvogels.
                  In Spanje hebben wij er eens zeer veel aangetroffen in Extremadura. Staande op een ruÌne op een berg kwamen de fotomodellen langsgezweefd.
                  Zo willen wij in de nabije toekomst naar een van de grote vogeltrekken. Misschien wel in Zuid-Spanje.
                  De kracht, de kleuren, prachtig gewoonweg.

                  Ik ga eens googlen naar een 1Dx

                  Groeten, Wil
                  Last edited by WillydeWoofer; 1 februari 2021, 18:53.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke upgrade bij Canon

                    Op een cropsensor - met doorgaans kleinere pixels alhoewel er nu FF's zijn met kleinere - gaan de beeldfouten van een 400 5.6 met extender zichtbaar worden.
                    Je ziet immers maar het middenste deel (wel het beste).
                    Het hele beeld uitgespreid over de kanonballen van pixels van een 1Dx gaat daar geen probleem mee hebben.
                    Zoals al gezegd moet je op een FF wel de extender gebruiken om ongeveer dezelfde beeldhoek te hebben dan op een crop met de naakte lens.
                    Maar zoals Sieg zegt heb je dan wel een camera die erg snel is qua AF en fps en hoog in de ISO kan gaan.

                    Beide hebben hun voor en nadelen, maar de beste eigenschappen worden gereserveerd voor FF toestellen.
                    Tweedehands betaal je daar dan veel minder voor.
                    Na een tijd volgden croptoestellen wel maar dat is de laatste jaren niet meer het geval bij Canon.
                    Uiteraard is een 1Dx beter dan een even oude 7DII, hij was ook ettelijke malen duurder (en nog 600g zwaarder).

                    Zoals je zelf al aangeeft is het gerief voor grote vogels, om kleine vogeltjes tussen de takken te halen heb je m.i. meer pixels nodig (bij Canon dus een 45mpx FF of 32mpx crop).
                    Last edited by palombian; 1 februari 2021, 20:35.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke upgrade bij Canon

                      Dank U zeer.
                      Misschien heel dom van mij, maar waar staat FF voor? Full Frame lijkt mij.
                      Last edited by WillydeWoofer; 2 februari 2021, 10:30.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke upgrade bij Canon

                        FF = Full Frame sensor
                        Ronny

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke upgrade bij Canon

                          Als je het over vogelfotografie hebt dan zou ik eerder naar een R6 of R5 kijken!
                          Mits de adapter kun je al je lenzen nog gebruiken, en als je wat wil toegeven op kwaliteit, kun je ineens ook een RF600 of RF800 overwegen.
                          De AF van een R5 of R6 is fenomenaal en kan inderdaad, zelfs in behoorlijk moeilijke omstandigheden (zoals een klein vogeltje tussen takken), scherp stellen op de ogen!
                          Ik zou niet twijfelen, ga voor een R5 of R6.
                          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke upgrade bij Canon

                            Dank U. Ik ga de R5 en R6 eens googlen.

                            Comment

                            Working...
                            X