Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke telelens aanschaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke telelens aanschaffen?

    Beste,

    Onlangs heb ik mij een canon 600D met kitlens aangeschaft. Aangezien ik deze zomer een trip gepland heb naar Tanzania, ben ik op zoek naar een degelijke telelens. Maar wat mij opvalt is dat er zo veel verschillende modellen zijn en zo veel keuze is dat ik er na een tijdje gewoon niet meer aan uit kan welke nu beter zijn. De lens zou voornamelijk bedoelt zijn om aan natuurfotografie te doen (voornamelijk vanuit een busje, maar ook soms in het veld zelf).
    Aangezien ik een beginnende fotoliefhebber ben en ik van plan ben om hier later dieper op in te gaan investeer ik liever in een iets duurder maar beter model dan in een zeer goedkoop model. Maar als arme student heb ik jammer genoeg ook een maximum budget van 500-600 euro (maar liefst rond de 400 euro ^^).

    Alvast bedankt!
    Mvg,
    Wannes

  • #2
    Re: Welke telelens aanschaffen?

    Je komt in mijn ogen dan nog wat budget te kort - in opteer volgorde -:
    Canon 100-400 f/4
    Canon 70-200 f/2.8 + 1.4 tele conv.
    Sigma 150-500
    Tamron 150-600
    Canon ?-300
    Tamron ?-300

    Maar ik denk dat je beter zelf kan aangeven in welk bereik de zoom moet zitten en in welke lichtomstandigheden je het objectief wilt kunnen gebruiken (ook buiten het tripje naar tanzania bekeken)

    Comment


    • #3
      Re: Welke telelens aanschaffen?

      Voor safari foto's denk ik dat naar een 500 of 600mm lens moet gaan en ik denk dat dan je budget te beperkt zal zijn. Misschien moet je een Sigma 50-500 of 150-500 zoeken 2de hands en ze nadien terug verkopen, dan is het een tijdelijke investering Eventueel koop je een 70-200 f2.8 en een teleconverter van 2.0 dan wordt dat een 400mm maar dat is nog te kort volgens mij (Om een TC te kunnen gebruiken heb je een F2.8 nodig want je verliest 2 stops aan licht) En dan is je budget ook weer te beperkt tenzij je heel veel tijd om 2dhands sites en winkels af te schuimen.
      Last edited by kawaracer; 7 januari 2014, 20:19.

      Comment


      • #4
        Re: Welke telelens aanschaffen?

        Voor een safari in Afrika kan je al best uit de voeten met een 300mm tele (op crop een 450mm equivalent !). Zelfs de vogels zijn daar in veel gevallen opvallend minder schuw dan in Europa en dus vaak prima te doen met dit telebereik (hier en daar zul je wel eens te kort schieten, maar ik ga er van uit dat je geen fanatieke vogelaar annex vogelfotograaf bent - eventueel kan een convertor soelaas bieden, maar dan niet op een budgetzoom...).
        Ik raad je zelfs aan te gaan voor bv. een zoom 70-300, want anders zullen veel (zoog)dieren ook te dichtbij zitten :-), en je wil in de stofferige omgeving niet constant wisselen van objectief.
        Zelf heb ik ervaring met Oeganda en Tanzania en werkte dan met een 70-200 en een 300mm (deels wel met een 1,4 TC voor vogels iets verderaf).
        Marc
        Marc
        http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke telelens aanschaffen?

          ik dacht zelf in de richting van een 200mm of 300mm aangezien de hogere bereiken ineens ook zeer veel stijgen in prijsklasse. Ik zou het objectief ook graag willen gebruiken in de schemerperiode omdat het dan een zeer goede periode is om bepaalde diersoorten te vinden.

          en een 70-200 f4 met 1.4 teleconverter is geen goede combinatie? want dat lijkt mij een zeer degelijke lens (ook voor na de trip) en dan voor in tanzania een 1.4 teleconverter gebruiken om toch nog een beetje zoomsterkte te hebben. Er worden ook wel tochten georganiseerd in de schemerperiode en dan vrees ik dat dit misschien voor problemen zou kunnen zorgen doordat je veel licht verliest? of is dit verlies doenbaar?

          Alvast bedankt voor de vele antwoorden!
          Mvg,
          Wannes

          Comment


          • #6
            Re: Welke telelens aanschaffen?

            f/4 met 1.4 teleconverter staat gelijk aan f/5.6 want je verliest 1 stop, ik zal dan een 70-200 f/2.8 adviseren

            Comment


            • #7
              Re: Welke telelens aanschaffen?

              Vorige maand stond nog een Sigma 120-400 tweedehands te koop, er was al iemand die een optie had genomen, maar blijkbaar is dat niet doorgegaan : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...os-476456.html

              Nu, dat is een goede prijs en ferm binnen het budget van een arme student (die wel op safari kan gaan).

              Comment


              • #8
                Re: Welke telelens aanschaffen?

                De canon 70-300 f4-5.6 is USM (niet L versie) vind ik een heel degelijke lens voor zijn prijs (+/- 450€). Zelf lang mee gewerkt, en pas onlangs vervangen door een 70-200 2.8.
                http://liesenjeroen.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke telelens aanschaffen?

                  Zeer hard bedankt allemaal voor de suggesties

                  ik ben nu nog aan het twijfelen tussen de sigma 120-400mm (2de hands dan wel) ,maar deze weegt wel zeer veel en is deze lens ook bruikbaar in iets donkere periodes? ook is het mogelijk om uit de hand met deze lens te schieten?

                  ofwel de 70-300mm lens maar is er een merk dat qua kwaliteit beter is? ik heb ergens gelezen dat de 70-300 tamron f/4-5.6 Di VC USD zeer goed is van kwaliteit, of raden jullie aan om eerder voor de canon 70-300 f4-5.6 is USM te gaan?

                  mvg,
                  Wannes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke telelens aanschaffen?

                    Tussen die 2 geeft de Tamron meer waar voor minder geld.

                    Recenter, betere scherpstelmotor, frontelement draait niet mee, zonnekap meegeleverd, ...

                    Fotokwaliteit ... loopt uiteen, soms de ene beter, soms de andere beter naargelang het gebruik.

                    Wat gebruik betreft op safari, vraag eens aan Lapino (member) die is vorig jaar op safari geweest in Zuid Afrika in het voorjaar, heeft speciaal daarvoor in januari een canon 70-300 L ( de dure, 1500 euro ) gekocht. Ik mis enkel zijn relaas met die lens tijdens de safari of ook zijn foto's.

                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...






                    Maar wel te koop gezet direkt na de safari wegens upgrade naar een 70-200 2.8 versie om een lichtsterkere lens te hebben.

                    Dus aub. stop met een bevestiging te vragen of zo'n goedkopere lenzen ' kwaliteit ' leveren bij minder goede lichtomstandigheden.

                    Je kan niet, zoals de nederlanders zeggen, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Maw. leer tevreden zijn met wat je je financieel kan of wil permiteren en maak daar optimaal gebruik van.

                    Er zal altijd wat zijn : te weinig breedhoek, te weinig tele, bereik te kort ( loopt juist een leeuw tegen de jeep te schuren en ik zit met die 70 mm. ), te trage focus, teveel lawaai, te zwaar, te veel plastiek, ... ,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke telelens aanschaffen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                      Dus aub. stop met een bevestiging te vragen of zo'n goedkopere lenzen ' kwaliteit ' leveren bij minder goede lichtomstandigheden.

                      Je kan niet, zoals de nederlanders zeggen, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Maw. leer tevreden zijn met wat je je financieel kan of wil permiteren en maak daar optimaal gebruik van.

                      Er zal altijd wat zijn : te weinig breedhoek, te weinig tele, bereik te kort ( loopt juist een leeuw tegen de jeep te schuren en ik zit met die 70 mm. ), te trage focus, teveel lawaai, te zwaar, te veel plastiek, ... ,
                      Ik zal zeer tevreden zijn met de lens die ik koop en ik zal er zeer veel plezier aan beleven! Ik ben ook niet naïef,natuurlijk weet ik ook wel dat ik met mijn budget geen toplenzen ga kunnen kopen die bij elke lichtomstandigheden zeer degelijk werken.Ik stel enkel zo veel vragen omdat ik hoop er van te leren (ben nog maar een beginneling) en ik een goede, doordachte keuze wil kunnen maken!

                      maar toch bedankt voor de informatie!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke telelens aanschaffen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wannesvb Bekijk bericht

                        ik ben nu nog aan het twijfelen tussen de sigma 120-400mm (2de hands dan wel) ,maar deze weegt wel zeer veel en is deze lens ook bruikbaar in iets donkere periodes? ook is het mogelijk om uit de hand met deze lens te schieten?
                        met 1.75 kg idd een vrij zwaar geval, maar er zit een IS op, dus zeker doenbaar. Ik fotografeer zelf met de canon 400 f5.6 (1.25kg zonder IS) en de 70-200 (1.5kg met is) en beide zijn geen enkel probleem om uit de hand te fotograferen.
                        http://liesenjeroen.wordpress.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke telelens aanschaffen?

                          Ik heb zelf een Sigma 120-400 gekocht in 2012 (2e hands) om ze mee te nemen naar Zuid-Afrika. Heb ze daar veelvuldig gebruikt op mijn D7000. Is op zich een prima lens, heb er mooie foto's mee getrokken. Soms een beetje stressen om snel een lens te wisselen als er een olifant vlakbij staat (omdat ie zelfs op 120mm er niet in kan), maar dat hoort er bij als je je geen 2e body wil/kan permiteren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke telelens aanschaffen?

                            Stap eens een winkel binnen om te ervaren wat 300mm op jou body exact betekend. Dan weet je meteen of je voor de Tamron 70-300 VC of voor de Sigma 120-400 moet gaan.
                            Fotograferen in het schemerdonker gaat enkel met f2.8 lenzen en een goeie body (iso omhoog).

                            Maar je zou bvb wel een 10-20 of 12-24 kunnen meenemen om bij het ondergaan/opkomen van de zon mooie panorama's te maken (op statief of bean-bag met langere sluitertijd).
                            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke telelens aanschaffen?

                              Voor een beperkt budget is de EF-S 55-250 IS STM een heel erg goede keuze (snelle AF, goede beeldkwaliteit).
                              Die is erg licht en compact om mee te nemen, maar als 250mm te kort is, dan zal je meer geld moeten uitgeven voor een langere lens.
                              Een 70-300 is niet echt veel langer, dat verschil is bijna te verwaarlozen, je moet dan al naar 400mm of meer gaan om echt het verschil te zien (en dan kom je vanzelf uit bij de duurdere zware lenzen).
                              De Canon 70-300 L IS is heel goed, maar die kost een veelvoud van je vooropgestelde budget.
                              Een tweedehands 100-400 kost 750 - 1000 euro (naargelang de ouderdom en staat), die kan je achteraf wel voor bijna dezelfde prijs terug verkopen als ze nog in dezelfde staat terug komt na de reis.

                              Als je zo'n 1000 euro zou willen uitgeven (het zal misschien iets meer worden in het begin), en het gewicht en formaat van de lens speelt niet zo'n grote rol, wacht dan nog even op de reviews van de nieuwe Tamron 150-600 VC...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X