Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macrolens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macrolens.

    Hallo.
    Ik ben opzoek naar een super goeie scherpe macrolens met snelle AF focus.
    Ik had eerst gedacht aan de tamron 90mm 2.8 voor Nikon spiegelreflexcamera.
    Ik zie dat er verschillende types zijn van tamron 90mm 2.8, welke raden jullie mij aan?
    Dank je.

  • #2
    Re: Welke macrolens.

    Als je dat echt veel gaat gebruiken dan loont het om een echt macro objectief te kopen.
    Kost wel wat.
    Maar weet dat een goed alternatief de extentie tubes zijn.
    Die zijn zeer goedkoop en eigenlijk bijna even goed.
    Bij dat laatste heb je het voordeel dat je uw huidige objectieven kan blijven gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Welke macrolens.

      Met elke echte macrolens kan je scherpe foto's maken, maar de autofocussnelheid is bij macrolenzen over het algemeen niet het sterkste punt (ze zijn gewoonlijk niet echt geschikt voor actiefotografie, buiten misschien een paar uitzonderingen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke macrolens.

        Tamronlenzen in het verleden hadden een trage AF.Dit schijnt verbeterd te zijn.Oa door een focus limiter.
        Maar zoals BL Ban al zei, macro's zijn geen toonbeeld van snelle AF.
        Voor actie, niet het ideaal.Voor portret etc. wel bruikbaar.
        Sommigen zullen zeggen dat je macro toch manueel scherpstelt,maar een AF is toch altijd meegenomen.
        Verder schijnt de scherpte wel OK te zijn.
        De oudere Tamron 90 mm, neemt in de lengte toe bij dichtbij focus, dus niet zo handig.Bij tweedehands toch een te overwegen zaak.
        Tussenringen zijn inderdaad een goedkoop alternatief, geeft wat lichtverlies, en werkafstand beperkt tot een tiental cm.Geen oneindig scherpstelling etc.Hetzelfde geldt voor voorzetlenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Welke macrolens.

          Wat wil je fotogaferen ?
          Manueel scherpstellen is zeker voor vlinders en libellen iets uit oude handboeken, er zijn er tegenwoordig zo weinig dat je ze voor dag en dauw niet meer vindt.
          Om ze in volle aktiviteit te fotograferen heb je een lange brandpuntafstand nodig en uiteraard voldoende snelle AF.
          Met 100mm ben je m.i. niet veel, maar 150 en 180mm makrolenzen worden niet meer gemaakt.
          Blijkbaar vinden de fabrikanten dat je dan maar een goede zoom moet gebruiken zoals de Canon EF100-400 II of RF 100-500.
          Naar mijn ervaring zijn "normale" lenzen veel minder scherp in het dichtbij gebied, elke makrolens is veel beter en zo duur zijn ze ook niet.

          Comment


          • #6
            Re: Welke macrolens.

            2dehands sigma 150mm macro, superscherp
            Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
            - Isaac Asimov-

            Comment


            • #7
              Re: Welke macrolens.

              Oorspronkelijk geplaatst door JC Bekijk bericht
              2dehands sigma 150mm macro, superscherp
              Was me niet eerder opgevallen, maar ik zie dat er een versie met (recentere ?) en eentje zonder OS (oudere versie ?) bestaat.
              Ik denk niet dat er essentieel een kwaliteitsverschil is verder ?
              Alleen dat die zonder OS direct een heel stuk ouder lijkt te zijn (wat op zich geen probleem is, als hij goed is is hij goed

              Comment


              • #8
                Re: Welke macrolens.

                Oorspronkelijk geplaatst door Duivengek Bekijk bericht
                Was me niet eerder opgevallen, maar ik zie dat er een versie met (recentere ?) en eentje zonder OS (oudere versie ?) bestaat.
                Ik denk niet dat er essentieel een kwaliteitsverschil is verder ?
                Alleen dat die zonder OS direct een heel stuk ouder lijkt te zijn (wat op zich geen probleem is, als hij goed is is hij goed
                Ik heb een stokoude Sigma 180mm (dus zonder OS) en ik vind die goed.
                Volgens sommige testen zou de 150 beter zijn.
                Op mirrorless toestellen hunt de AF wel meer dan op een DSLR. Hoe lang ze nog gaan werken op nieuwe camera's weet ik niet.
                Ik heb de mijne al 15 jaar, of je dat nu nog moet kopen is de vraag.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macrolens.

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik heb een stokoude Sigma 180mm (dus zonder OS) en ik vind die goed.
                  Volgens sommige testen zou de 150 beter zijn. Op mirrorless toestellen hunt de AF wel meer dan op een DSLR. Hoe lang ze nog gaan werken op nieuwe camera's weet ik niet. Ik heb de mijne al 15 jaar, of je dat nu nog moet kopen is de vraag.
                  Er lijkt toch nog wel veel vraag te zijn naar oudere spullen van een zekere kwaliteit. De prijs zakt wel met de jaren, maar toch. En de nieuwste Canon R en M toestellen werken nog prima met EF-glas. In principe had Canon daar al een fikse rem kunnen op zetten. Ondertussen kan ik mij goed amuseren met vanalles te proberen en uit te testen. Je moet wel uit je doppen kijken als 2dehands-koper, wie een beetje kan pingelen is vrijwel zeker hetzelfde geld terug te krijgen als het niet naar verwachting zou zijn (of als je het beu bent).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macrolens.

                    En als het geen gebruikers zijn dan zijn er nog de verzamelaars, zij het voor Canon, niet Sigma denk ik.
                    Laatst nog bij iemand geweest die had een hobbykamer vol met oude fotografiespulletjes,
                    zelfs een vitrinekast "gereserveerd" voor Canon L lenzen....
                    Mijn tong sleurde net niet over de grond
                    Volgens hem allemaal "koopjes", nu ja ik moet iemand anders rekening niet gaan maken, als hij er lol in heeft.
                    Ik vond het heel fraai staan in elk geval, en ook een beetje zonde dat ze niet gebruikt werden..
                    Ieder zijn ding, niks mis mee uiteraard

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macrolens.

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Wat wil je fotogaferen ?
                      Manueel scherpstellen is zeker voor vlinders en libellen iets uit oude handboeken, er zijn er tegenwoordig zo weinig dat je ze voor dag en dauw niet meer vindt.
                      Om ze in volle aktiviteit te fotograferen heb je een lange brandpuntafstand nodig en uiteraard voldoende snelle AF.
                      Met 100mm ben je m.i. niet veel, maar 150 en 180mm makrolenzen worden niet meer gemaakt.
                      Blijkbaar vinden de fabrikanten dat je dan maar een goede zoom moet gebruiken zoals de Canon EF100-400 II of RF 100-500.
                      Naar mijn ervaring zijn "normale" lenzen veel minder scherp in het dichtbij gebied, elke makrolens is veel beter en zo duur zijn ze ook niet.
                      Vlinders is idd. pover. Over libellen en lantaarntjes mag ik niet klagen, in onze tuintje (i/e woonwijk) een vijvertje gemaakt met twee ondiepe gedeeltes (allerhande soorten rietplantjes, enz). Daar zitten nu al maanden veel lantaarntjes + een paar kleine libellensoorten die ik niet ken. Als het een aantal dagen echt warm zonnig weer is dan komen de platbuiken en andere grote libellen erop af.

                      Ik ga toch eens uitkijken naar een 150 Sigma Macro want idd Macro's van +150 zie je niet meer... raar is dat, Macro is nochtans erg populair heb ik de indruk

                      Comment

                      Working...
                      X