Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro lens? Of geen macro lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro lens? Of geen macro lens?

    Goeiedag,

    ik zou graag macro foto's nemen, en dit liefst zonder statief. Waarom? Wel ik wandel graag door het bos terwijl ik foto's neem, en met statief is dit toch iets minder handig.
    Eerste vraag:
    Heb ik een macro lens nodig? Ik lees veel over tussenringen, en ik heb een 50mm f1.8-f16 lens, is dit een volwaardig alternatief voor een macro lens?

    Tweede vraag:
    Ik wil gerust een macro lens kopen, ALS ik ermee kan doen wat ik verwacht, namelijk insecten fotograferen die min of meer de foto vullen.
    Dus dan kom je bij de macro lenzen, deze gaan van -+60mm tot -+100mm (ik heb een toestel met APS-C sensor), de vraag is dan, kan ik met dergelijke lenzen wel foto's nemen uit de hand, of is een statief echt nodig om mooie foto's te maken.

    Mijn ervaring qua macro fotografie beperkt zich tot foto's schieten met een Olympus Zuiko Digital ED 50mm 1:2.0 Macro die ik heb meegekregen met m'n pa z'n oude DSLR. Dit is een (voor mij) toch al redelijk dure lens, dus ik vraag me af of ik met volgende lenzen hetzelfde kan doen(uit de hand):
    - Tamron 60mm F/2.0 Macro SP Di II Nikon
    - Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon
    - Tamron 90mm F/2.8 SP Di VC USD Macro Nikon

    Het antwoord dat ik zoek is dus vooral, kan je macro foto's nemen met een 100mm lens uit de hand?

  • #2
    Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

    ja, als er voldoende licht is en je je camera in burst modus zet en meerdere foto's achter elkaar trekt.

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

      tussenringen, en ik heb een 50mm f1.8-f16 lens, is dit een volwaardig alternatief voor een macro lens
      Niet echt, maar dat begrijp je natuurlijk wel.

      Tweede vraag, statief nodig?
      is wel een pre om met redelijk foto's thuis te komen, je kan het misschien ook af met een "rijstzak"

      macro foto's nemen met een 100mm lens uit de hand
      alles kan, maar of het beoogde onderwerp dan ook als gewenst eruit komt....

      Voor insecten denk ik toch al snel aan meer mm, een 150mm of zelfs 180mm

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

        Ik maak steeds foto's uit de hand met mijn 100 macro(Minolta).Zorg voor voldoende hoge sluitertijd,ik zou zeggen minstens 1/200.Ik zet mijn A580 bijna steeds op 400 iso.Ik zet hem nooit op die zgn.burstmode.Wel op mf en stel dan scherp door langzaam voor of achterwaarts te bewegen met mijn toestel.Zodra ik het onderwerp scherp in de zoeker heb druk ik af.Zo maak ik een aantal foto's,waarna ik er later de beste uitkies.Maar niet in de burstmode je moet telkenmale opnieuw scherpstellen.Slechts eventjes bewegen en het onderwerp is uit de scherpte.

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wouter1988 Bekijk bericht
          Het antwoord dat ik zoek is dus vooral, kan je macro foto's nemen met een 100mm lens uit de hand?
          Natuurlijk kan dat. Het kan zelfs met een 180mm macrolens. Alleen is het vreselijk inefficiënt

          Het aantal missers ligt veel hoger dan op statief. Bovendien lukt het alleen maar als er voldoende licht is, op zich ook geen evidentie want de mooiste macrofoto's van insecten worden gemaakt als de zon nog niet zo fel schijnt. Met statief heb je veel meer controle over de compositie, kun je veel rustiger en preciezer scherpstellen...

          OK, een statief moet je meezeulen, maar al de rest gaat wel gemakkelijker mét. En als je de consistente scherpte van op statief gewoon bent is het moeilijk om terug te keren...
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

            Het is zeer onhandig om met een statief op pad te gaan.Met wat oefening is het geen probleem om uit de hand te fotograferen.Dit gaat niet van de eerste keer.Ik zou als ik u was bv.beginnen met bloemen te fotograferen.Met statief dat gaat niet,tenzij u de insecten bevriest of vastplakt.

            Comment


            • #7
              Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
              Ik maak steeds foto's uit de hand met mijn 100 macro(Minolta).Zorg voor voldoende hoge sluitertijd,ik zou zeggen minstens 1/200.Ik zet mijn A580 bijna steeds op 400 iso.Ik zet hem nooit op die zgn.burstmode.Wel op mf en stel dan scherp door langzaam voor of achterwaarts te bewegen met mijn toestel.Zodra ik het onderwerp scherp in de zoeker heb druk ik af.Zo maak ik een aantal foto's,waarna ik er later de beste uitkies.Maar niet in de burstmode je moet telkenmale opnieuw scherpstellen.Slechts eventjes bewegen en het onderwerp is uit de scherpte.
              waarom zou je bij burstmode telkens moeten scherpstellen? Het is juist om zeker te zijn dat er ten minste een scherp is. Ik stel de focus manueel in, maar omdat je toch altijd een beetje beweegt gebruik ik de burst modus en beweeg licht naar voor en achter. Altijd raak zo.

              Enkele foto's getrokken met tussenringen:
              mos
              groene aardbei
              Dus het is doenbaar, maar zeker niet uit de hand. Je verliest lichtsterkte. Die aardbei is bijv met Iso 1600 getrokken alhoewel overdag.
              Met tussenringen kan je er best ook kopen met contactjes zodat je body toch de lensinfo doorkrijgt. Ik had er eerst zonder maar dat gaf problemen met mn Canon. Sowieso ga je manueel moeten focussen.
              Ondertussen heb ik toch ook de Tamron 90mm. Het heeft toch vele voordelen tov tussenringen.

              Misschien is dit ook wel een alternatief als statief alhoewel je dan enkel zaken kan trekken die laag bij de grond zitten. https://www.amazon.de/Joby-GP3-BHEN-...ilpage_o03_s00
              Last edited by Tonerider; 21 april 2016, 11:03.

              Comment


              • #8
                Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                een ander vraagje: er wordt steeds aangehouden om de sluitertijd best aan te passen aan je brandpuntafstand. Ik bedoel hiermee als je een plaatje schiet op 300 mm, ga je beter niet onder 1/300.

                Is dit ook zo voor een macrolens? En als je met tussenringen neem je dan beter extra stops?

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                  Dit zijn de tussenringen die ik heb: https://www.amazon.de/Automatik-Zwis...ilpage_o06_s00. Is wel voor Canon, maar je vindt gelijke voor Nikon op Amazon.de
                  Last edited by Tonerider; 19 april 2016, 10:20.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                    Met statief dat gaat niet,tenzij u de insecten bevriest of vastplakt.
                    Gewoon op tijd opstaan, dat werkt prima
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                      Akkoord,maar dan zitten de beestjes meestal stil,ik vind het een uitdaging als bv.een vlinder zijn roltong in een bloem steekt voor het opzuigen van nectar.Ik gebruik ook nooit de burstmode,ik stel telkenmale opnieuw scherp door opnieuw voor of achtetuit te bewegen..Beste, het is niet gemakkelijk maar mits oefening lukt dit wel.Verwacht niet dat u van de eerste keer mooie resultaten hebt.Bij eventuele interesse wil ik wel eens voordoen hoe ik tewerk ga.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                        Ik gebruik net dezelfde methode als Jozef13: uit de hand, met oeroude Minolta macrolens (50 of 100 mm), manuele focus, snelle sluiter, eventueel wat bijflitsen, en millimetergewijs vooruit of achteruit bewegen tot je het groene scherpstelvierkantje ziet (uitklapscherm van Sony is uitermate handig daarvoor). Een 50 mm is wel heel kort, dan zit je met je vingers echt bijzonder dicht bij bijen, wespen en andere prikkelbare beestjes :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                          De Nikkor AF-S 105mm micro VR f2.8 is ook een goed alternatief als je niet graag met statief werkt.Het is trouwens ook nog eens een goede portretlens.
                          Ik ben er heel tevreden over.

                          Mvg Yves.
                          What you see is what you get

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                            Bedankt voor de reacties, zowiso een macro lens dus, ergens wel verwacht.
                            Dan zal ik de lenzen eens gaan vergelijken, ik ga toch zeker voor een lens met beeldstabilisatie gaan om eventueel wat licht te kunnen scoren en de statief achterwege te kunnen laten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke macro lens? Of geen macro lens?

                              Het topic is hier al ietwat gevorderd, maar ik voeg nog een paar bedenkingen toe...

                              1. macro lens of niet? -- Ik vind dat dat van de beoogde vergroting afhangt. Als je met 1:4 voldoende hebt, bijvoorbeeld voor bloemen of vlinders die je volledig in beeld neemt, dan zijn er vaak al allround zooms met redelijk wat mogelijkheden. Wil je meer vergroting, zoals in de hierboven getoonde voorbeelden, dan is een macro lens de juiste keuze. Tussenringen en een teleconverter geven ook goeie resultaten maar je bent dan beperkt in je scherpstelafstand en je kan hoedanook niet meer op oneindig scherpstellen. Jaren geleden heb ik met succes een 50/1.8 met een 1.4x teleconverter en een paar tussenringen gecombineerd. Vandaag heb ik ook een echte macro lens.

                              2. statief of niet? -- Voor mijn part is het uit de hand ook goed te doen. Het wordt moeilijker bij kleinere scherptediepte, langer brandpunt en beperkt licht. Een flitser met een diffuser, eventueel off-camera, kan al veel goedmaken. Je behoudt je bewegingsvrijheid, kan beter positie kiezen op moeilijker bereikbare plaatsen, maar je maakt het scherpstellen wel moeilijker. Een statief neemt natuurlijk een aantal moeilijkheden en onzekerheden weg...

                              3. beeldstabilisatie? -- Veel macro lenzen die de voorbije jaren vernieuwd zijn, hebben beeldstabilisatie erbij gekregen. Hou er wel rekening mee dat de geclaimde 3-4-5 stops voordeel eigenlijk grotendeels wegvallen in het macro-gebied. Zodra je bij vergrotingen van 1:3 en meer komt, win je echt niet veel. Denk niet dat je zomaar een 100mm op 1/50s of trager kan gebruiken. Ik heb soms bewegingsonscherpte op 1/160s met VR actief. Naast het mindere effect van stabilisatie bij heel korte scherpstelafstanden heb je bij macrofotografie, zeker in de natuur, vaak geen ideale positie om alles zo stil mogelijk te houden: je zit op een knie, steunt op een elleboog etc. en dat komt allemaal bovenop het feit dat scherpstellen zo kritisch is.

                              4. welke lens? -- Mijn ervaring is dat alle macro lenzen optisch uitstekend zijn. Voor portret moet je er misschien wel op letten dat de constructie een aangename background blur produceert. Nu ik met Nikon fotografeer, heb ik ook vastgesteld dat de 105 VR 3/4 stop sneller is bij maximale vergroting. De andere lenzen die ik getest heb, gaan dicht to f/5.6 bij 1:1 terwijl de Nikkor op f/4.2 blijft. Als je AF gebruikt, kan dat niet anders dan een voordeel zijn. Bovendien heeft die lens een permanent rond diafragma bij eender welke opening, en dat maakt de bokeh zeer romig. Als je foto's gaat vergelijken, zou je vermoeden dat deze lens een stukje heeft meegekregen van het ontwerp van de fantastische Nikkor 200mm f/2. Los daarvan... de Tamrons en Sigmas zijn ook uitstekend.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X