Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzenset voor de 6D MKII?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzenset voor de 6D MKII?

    Een financiële meevaller stelt me eindelijk in staat om mijn lang gekoesterde wens te vervullen om van mijn Canon 60D over te stappen naar FF (Canon 6D mkII). De mogelijkheden met scherpte/diepte en het beter om kunnen gaan met lastig-licht-situaties zijn de belangrijkste drijfveren.

    Naast de aanschaf van de camera blijft er ongeveer 2000 euro over voor glas. Zelf wil ik sowieso de 50mm 1.4 halen. Op wat kortere afstanden fotograferen met primes is me tot nu toe goed bevallen.

    Daarnaast wil ik tweedehands een oud model van de 70-200mm 2.8 zonder IS toevoegen. Voor de standaard lens twijfel ik tussen de 24-70 2.8 MKII, de 24-70 2.8 MKI en de 24-70 f4 IS. Alledrie tweedehands overigens.

    Twijfel zit vooral in het feit dat ik al een 30mm 1.4 ART van Sigma heb liggen en in situaties waar het echt ingewikkeld wordt met licht vermoedelijk de 50mm of de 30mm pak. En dan vraag ik me wel af of het de meerprijs van die MKII waard is. Denk dat ik het er niet aan af fotografeer. Daarnaast kun je volgens mij met de MKI 2.8 ook prima resultaten boeken.

    Wellicht rekt het totaalbudget nog wat op en de 100-400 lonkt toch ook wel een beetje.

    Te fotograferen situaties zijn overigens behoorlijk allround. Voornamelijk familieaangelegenheden, vakanties en sportende en spelende kiddo's. Ik zou mezelf omschrijven als wat gevorderde amateur.

    Ik heb overigens al een 1.4 extender liggrn, waar ik erg tevreden over ben.
    Last edited by Dexter29; 10 april 2018, 19:07. Reden: Camera vergeten te benoemen
    Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

  • #2
    Re: Welke lenzenset voor de 6D MKII?

    Oorspronkelijk geplaatst door Dexter29 Bekijk bericht
    Een financiële meevaller stelt me eindelijk in staat om mijn lang gekoesterde wens te vervullen om van mijn Canon 60D over te stappen naar FF (Canon 6D mkII). De mogelijkheden met scherpte/diepte en het beter om kunnen gaan met lastig-licht-situaties zijn de belangrijkste drijfveren.

    Naast de aanschaf van de camera blijft er ongeveer 2000 euro over voor glas. Zelf wil ik sowieso de 50mm 1.4 halen. Op wat kortere afstanden fotograferen met primes is me tot nu toe goed bevallen.

    Daarnaast wil ik tweedehands een oud model van de 70-200mm 2.8 zonder IS toevoegen. Voor de standaard lens twijfel ik tussen de 24-70 2.8 MKII, de 24-70 2.8 MKI en de 24-70 f4 IS. Alledrie tweedehands overigens.

    Twijfel zit vooral in het feit dat ik al een 30mm 1.4 ART van Sigma heb liggen en in situaties waar het echt ingewikkeld wordt met licht vermoedelijk de 50mm of de 30mm pak. En dan vraag ik me wel af of het de meerprijs van die MKII waard is. Denk dat ik het er niet aan af fotografeer. Daarnaast kun je volgens mij met de MKI 2.8 ook prima resultaten boeken.

    Wellicht rekt het totaalbudget nog wat op en de 100-400 lonkt toch ook wel een beetje.

    Te fotograferen situaties zijn overigens behoorlijk allround. Voornamelijk familieaangelegenheden, vakanties en sportende en spelende kiddo's. Ik zou mezelf omschrijven als wat gevorderde amateur.

    Ik heb overigens al een 1.4 extender liggrn, waar ik erg tevreden over ben.
    Waarom niet de 70-200 F4 IS inplaats van de 70-200 F2.8 non IS?

    De 24-70F2.8 Mark 2, is heel erg duur. Zal heel goed werken. De 24-70 F2.8 Mark 1 is best ok. Als enige met mooie effectieve zonnekap. De 24-70 F4 IS ik volgens mij wel eens getest. Was ook ok. En je hebt IS.
    Ik denk persoonlijk dat de 24-70 F4 IS + 70-200 F4 IS een erg mooie set is. Zelf zou ik niet de Canon 50mm 1.4 aanraden. Deze is best wel oud en er zijn betere lenzen op de markt. Misschien eerder de 50mm 1.8 STM nemen. Of juist de 45mm pancake. En neem ook een mooie flits in je pakket op + bounch.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Welke lenzenset voor de 6D MKII?

      24-70II is echt super goed, heb je budget is dit een no brainer, scherp en snel (redelijke mooie bokeh). de tamron g2 versie zou ook in de buurt komen. 1ste versie van de tamron raad ik niet aan, AF is niet zo super.

      als 70-200 zou ik echt wel een versie met IS nemen. desnoods weer een tamron. tenzij je echt super stabiel bent is het boven de 135mm niet simpel om bewegingsonscherpte te vermijden.(tenzij je sluitertijd sterk te verhogen).

      de canon 50 1.4 is best ok maar afhankelijk van je exemplaar is de 1.4 niet zo scherp vol open. De sigma 50 1.4 zou wel top zijn, hoewel de focus bij sommige exemplaren kuren verkoopt. de 1.8 stm is wel goed, en een pak goedkoper.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Welke lenzenset voor de 6D MKII?

        De EF 50 mm f1.8 STM zou idd zeker niet aan je lenzenarsenaal mogen ontbreken met een EOS 6D MkII.
        Kost slechts een habbekrats en is echt wel goed (vergeet er geen zonnekap bij te bestellen).
        Maakt al een paar jaar deel uit van mijn lenzenarsenaal (icm. met een EOS 6D MkI).
        Lekker veel lichtsterkte als je het nodig hebt.
        En zoals eerder al geopperd: vergeet geen (opzet-)flitser aan te schaffen als je naar FF gaat bij Canon, want deze is bij Canon nooit ingebouwd met een FF DLSR.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #5
          Re: Welke lenzenset voor de 6D MKII?

          Dank voor de tips. Als ik de MKII zou pakken moet ik even gaan schuiven met budget. Mooi dat jullie aangeven dat de 50mm 1.8 van Canon ook oké is, want dat scheelt behoorlijk. Dat geld zou dan in een F4 van 70-200 kunnen.

          Flitser is een goede tip. Ik heb er al één liggen gelukkig.
          Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

          Comment


          • #6
            Re: Welke lenzenset voor de 6D MKII?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dexter29 Bekijk bericht
            Dank voor de tips. Als ik de MKII zou pakken moet ik even gaan schuiven met budget. Mooi dat jullie aangeven dat de 50mm 1.8 van Canon ook oké is, want dat scheelt behoorlijk. Dat geld zou dan in een F4 van 70-200 kunnen.

            Flitser is een goede tip. Ik heb er al één liggen gelukkig.
            Waarom zou je al die lenzen tegelijk kopen? Ik bedoel: als je al twee primes binnen de 24-70 hebt, waarvoor heb je die zoom dan nog nodig?
            Ik fotografeer professioneel, en eerlijk: mensen geven veel te veel geld uit aan lenzen die ze nauwelijks gebruiken. Ik wil ook best een 100-400... maar ik zou hem bijna nooit gebruiken. Ik zou echt kijken wat je fotografeert en in welke stijl en daar je lens of lenzen naar kopen.
            Ik sta bijvoorbeeld altijd midden in de actie bij mijn professionele activiteiten. Moet ik dan een lange lens kopen om de kiddo's op het strand te fotograferen? Nee: ik gebruik ook dan mijn 35mm.

            Ga dus heel goed na wat je echt zou gebruiken, en pas daar je lenzen op aan. Vermoedelijk kan je het overgebleven geld dan wel gebruiken om die mooie vakantie te betalen waar je de foto's van je kiddo's maakt.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Welke lenzenset voor de 6D MKII?

              Oorspronkelijk geplaatst door Vue.photo Bekijk bericht
              Ik fotografeer professioneel, en eerlijk: mensen geven veel te veel geld uit aan lenzen die ze nauwelijks gebruiken.
              Dat is nu het verschil tussen een amateur en een pro: bij jou is het een investering, die je afschrijft en geld op moet brengen en bij mij is het een hebbedingetje, dat geld mag kosten.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Welke lenzenset voor de 6D MKII?

                Eens. Maar mijn ervaring met mijn cropcamera is juist dat ik nu de 17-55 én de 30mm vaak pak. De lengte af en toe, maar vooral op momenten die je echt niet wilt missen (als ze op het strand bezig zijn en je niet wilt storen, bijvoorbeeld).

                Vandaar die keuze. 100-400 zou inderdaad een hebbedingetje zijn en daarom heeft die een lagere prio.
                Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

                Comment

                Working...
                X