Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen voor portretfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen voor portretfotografie?

    Ik ben al een maand bezig met fotografie. Ik heb een Sony Alpha 300, lens 18-70. Maar ik vind hem niet zo goed,ik zou graag betere lens kopen ,maar ik weet niet juist welke. Heeft er mss nog iemand gewerkt met Sony en kunt U mss iets aanraden?

    En welke past dan het best bij portretfotografie?En wat is het verschil tussen groothoek lens,telelens en zoom lens? en welke moet ik kopen?

    Alvast bedankt

    Grts Darina

  • #2
    Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door scarlett-ohara Bekijk bericht

    En welke past dan het best bij portretfotografie?En wat is het verschil tussen groothoek lens,telelens en zoom lens? en welke moet ik kopen?

    a
    heel simpel allemaal. Op jouw camera geeft 35mm ongeveer dezelfde beeldhoek als het menselijk oog, al lijkt dat door de zoeker gezien helemaal anders. Alles wat minder is dan 35 geeft een grotere en is dus een groothoek, alles wat langer is, is tele.

    Voor portret wordt medium-tele 85-200 het meest gebruikt.

    Voor Sony is er de 'Beercan' (Minolta 70-210 f/4 AF) die je met even zoeken wel tweedehands vindt (wordt al een tijdje niet meer gemaakt). De lens is scherp, stevig van bouw en staat bekend om een heel mooie en zachte achtergrondonscherpte.

    Nu gaan er hier waarschijnlijk direct een hoop reageren met f/4 is niet voldoende voor portret. Met f/4 kan je perfect je onderwerp los maken van de achtergrond door de kleine scherptediepte.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

      De Sony 50mm/f1.8 is een uitstekende lens voor weinig geld, veel beter ga je niet vinden. Is ideaal voor portretten. Heb hem ook net besteld.
      Wil je wat meer op een afstand fotograferen dan zou ik naar de Tamron 70-200/F2.8 kijken.
      Vind je de Tamron te groot en te zwaar dan is de Sony 70-300g ook een optie, alleen heb je geen F2.8.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

        Hier een artikel waarbij zaken als beeldhoek uitgelegd worden.


        Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn


        Om een wat krap gekaderd portret te maken vind ik een brandpuntsafstand van 50 mm op een Sony te klein. Ik zou eerder voor 70 mm kiezen.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

          Bedankt iedereen ,nu heb ik nog iets bijgeleerd ))

          Comment


          • #6
            Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door scarlett-ohara Bekijk bericht
            Bedankt iedereen ,nu heb ik nog iets bijgeleerd ))
            Dat is voor iedereen hier de bedoeling denk (hoop) ik

            mvg,
            Bart

            PS: het is misschien niet onbelangrijk om te vermelden welk budget je zo ongeveer wil spenderen aan een nieuwe of 2de hands lens.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

              Ja ,budget is ongeveer 100-400 euro ,omdat ik nog op school zit,en niet veel geld heb ,kan ik geen dure lens kopen.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

                wel een tweedehandslens he

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door scarlett-ohara
                  wel een tweedehandslens he
                  Een 2de hands lens, mits goed zorg voor gedragen, is zeker een optie die het overwegen waard is
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

                    Ik hoop dat ik er eentje goeie zou vinden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door scarlett-ohara Bekijk bericht
                      Ik hoop dat ik er eentje goeie zou vinden
                      Als ik mij niet vergis, dan passen de Minolta lenzen ook op Sony? En deze hebben volledige functionaliteit dacht ik. Kan iemand dit bevestigen?
                      Indien ik juist ben, dan verruimt dit toch enigzins het aanbod waarbinnen TS kan gaan zoeke, hé.
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Als ik mij niet vergis, dan passen de Minolta lenzen ook op Sony? En deze hebben volledige functionaliteit dacht ik. Kan iemand dit bevestigen?
                        Indien ik juist ben, dan verruimt dit toch enigzins het aanbod waarbinnen TS kan gaan zoeke, hé.
                        lees het eerste antwoord eens opnieuw

                        Sony is het Minolta van vroeger. Ik had eerst gelezen dat ze de volledige Minolta optiek mee overgenomen hadden. T zal door de deal die bij de compactjes al bestond dat ze zo nauw met Zeiss samenwerken. Niet dat daar iets mis mee is. ... zeker niet.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                          Als ik mij niet vergis, dan passen de Minolta lenzen ook op Sony? En deze hebben volledige functionaliteit dacht ik. Kan iemand dit bevestigen?
                          Indien ik juist ben, dan verruimt dit toch enigzins het aanbod waarbinnen TS kan gaan zoeke, hé.
                          Alle Minoltalenzen met AF-mount, dat klopt.

                          Ze hebben in het begin inderdaad veel lenzen van Minolta overgenomen. De 24-105 f/3.5-4.5, de 20/2.8, de 28/2.8, de 300/2.8, de 70-200/2.8G, de 18-70, de 75-300 (de 'big beercan'), de 35/1.4G, de 135mm f/2.8 (T4.5) STF, de 100mm en 50mm macrolenzen, de 50/1.4,...

                          Gelukkig hebben ze de laatste drie jaar een aantal zeer goede ontwerpen op de markt gebracht (70-300G SSM, 70-400G SSM, de Carl Zeisslenzen: de 24-70/2.8, 16-35/2.8, de 135mm f/1.8, 85mm f/1.4, 24mm f/2 SSM, 50/1.8, 35/1.8, 85/2.8, enz) .
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            Voor portret wordt medium-tele 85-200 het meest gebruikt.

                            Voor Sony is er de 'Beercan' (Minolta 70-210 f/4 AF) die je met even zoeken wel tweedehands vindt (wordt al een tijdje niet meer gemaakt). De lens is scherp, stevig van bouw en staat bekend om een heel mooie en zachte achtergrondonscherpte.
                            Da's inderdaad een prima zoom-optie voor portret.
                            Een andere is de Tamron 28-75/2.8, en is zelfs nieuw helemaal niet duur.

                            Wat primes betreft, is een 50/1.8 hier al ergens vermeld. Of tweedehands 50/1.7 of 50/1.4 (die laatste vind ik veruit de beste, maar is ook de duurste).

                            Voor jouw maximumbedrag (€400) kan je met wat geluk een tweedehands Minolta 35/2 vinden, maar dan zit je wel aan het brede eind van het spectrum wat gebruik voor portret betreft.

                            Een Minolta 100/2 vind ik voor portret een van de beste die er te vinden zijn, maar die zal toch eerder naar €500 gaan, of een originele Minolta 85/1.4 (beide tweedehands ook).
                            Mocht je een 50/1.4 nieuw overwegen voor portret, dan zou ik zeggen: spaar nog wat langer voor deze 100/2 of 85/1.4 tweedehands. Da's echt wel ruim een klasse verschil hoor (de 35/2 trouwens ook, maar die is naar mijn gevoel te kort om echt handig te zijn voor portret).
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lenzen voor portretfotografie?

                              Ik heb ene Minolta 70-210 mm f4 gevonden op een tweedehandswinkel,maar er staats ook iets van type lensmotage : Bajonet. Wat wilt dat juist zeggen?zou dat gepast kunnen zijn op mijne Sony Alpha 300???
                              Iedereen bedankt voor heel duidelijke uitleg en voor jullie tijd om a;l die reacties te schrijven.

                              Maar ik ben nu ook aan het kiezen tusse twee lenzen.Welke is beter?
                              Minolta 70-210 f4(beercan) of (sony)minolta 70-210 f3.5 -4.5 met autofocus ? of zijn dat mss dezelfde lenzen???

                              Comment

                              Working...
                              X