Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor welke gelegenheid?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor welke gelegenheid?

    (Beginners)vraagje:
    Bestaat er een soort van lijst van welke (type van) lens te gebruiken bij welke gelegenheid (wetende dat je b.v. voor een landschap zowel een breedhoek als een tele kunt gebruiken, afhankelijk van het resultaat dat je beoogt)? Ik begin iets meer van fotografie te leren, maar toch vind ik die vraag nog moeilijk. B.v.: vanmiddag gaan mijn vrouw en ik fietsen. Zij heeft een bridge, maar welke lens zou ik op mijn 350D plaatsen (en hooguit een tweede lens meenemen)? Begin augustus vertrekken we voor veertien dagen naar zee. Moet ik al mijn lensen meenemen?
    Bestaat er sowieso iets als een lijstje? Of droom ik dit maar?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

    ja dat is moeilijke vraag,

    Voor vanmiddag zou ik alleen de 10-22 opzetten. Dit heeft de bridge niet. De rest zou ik thuislaten. Aangezien je geen tele (meer dan de bridge) hebt.

    Op reis zou ik dan terug meer meebrengen. zorg voor een mooi bereik en neem de lenzen mee die je het meest gebruikt, maar ook hier terug de 10-22.
    persoonlijk laat ik al de prime's thuis omdat ik ze toch nooit zou gebruiken aan zee (maar dat is persoonlijk). voor mij zou de 10-22 de 17-55 en de 55-250 voldoende zijn
    Last edited by ducaudi; 24 juli 2008, 13:36.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

      Je ziet toch in dat zo'n algemene lijstje vrij waardeloos zou zijn? De één is verzot op ultra-wide-angle landschappen, de ander gebruikt liever z'n standaard prime. En nog een derde zweert bij een 18-200mm superzoom.

      Stel jezelf de volgende vragen:
      1. Wat wil ik fotograferen?
      2. Hoeveel gewicht wil/kan ik meezeulen?

      Aan de hand daarvan moet je toch voor jezelf een compromis kunnen maken? En uiteindelijk weet jij toch het best in welke zoomrange je liefst foto's maakt...
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

        @ducaudi. Dank voor je snelle antwoord. Dat stemt min of meer overeen met wat ik zelf dacht: vanmiddag inderdaad de 10-22 (die ik toch een goeie testbeurt wilde geven!), terwijl ik voor de zee dacht aan "zoveel mogelijk" (wel, naast de 17-55, de 10-22 en de 55-250, enkel de 85mm prime, voor het geval mijn kleindochter op bezoek zou komen).
        Je ziet in mijn signature de twee originele kitlensen in lichtblauw. Sinds de aanschaf van de 17-55 f/2,8 gebruik ik nooit de 18-55 nog, terwijl de kittele inmiddels ook vervangen is door de 55-250 (meer bereik, én IS).

        Maar een lijstje zou wel handig zijn, wetende dat dat niet alleen zaligmakend is.
        Zoiets als:
        50mm, 85mm: portretten, binnen (omwille van hun lichtsterkte), soms bloemen (binnen en buiten)
        17-55: staat, ondanks zijn gewicht, bijna altijd op de camera. Binnen, buiten, portretten, kleine taferelen en groepsportretten...
        55-250: natuur en meestal op 200-250
        10-22: landschappen

        @FluKee. Dank voor je snelle reactie (terwijl ik mijn antwoord aan ducaudi voorbereidde). Ik versta jouw antwoord, en geef in deze post ook aan dat het zeker niet alleen zaligmakend is. Jouw vragen zijn essentieel, hoewel: 1) ik dacht inderdaad voor vandaag aan de 10-22, omdat ik specifiek een paar onderwerpen in gedachten had (opgemerkt bij een vorig fietstochtje). Desondanks: wie weet wat we zouden kunnen tegenkomen, en laat ik dan net niet de juiste lens bijhebben. 2) Natuurlijk, zo weinig mogelijk gewicht en vandaar precies dat lijstje. Ik heb aan zee niet mijn hele collectie nodig, maar kan die toch veilig meenemen, omdat ik er toch niet mee op stap ga. (Voor de fiets, of voor een wandeling is het uiteraard wat anders)
        Last edited by LesC; 24 juli 2008, 13:34. Reden: antwoord aan flukee geïncorporeerd
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          (Beginners)vraagje:
          Bestaat er een soort van lijst van welke (type van) lens te gebruiken bij welke gelegenheid (wetende dat je b.v. voor een landschap zowel een breedhoek als een tele kunt gebruiken, afhankelijk van het resultaat dat je beoogt)? Ik begin iets meer van fotografie te leren, maar toch vind ik die vraag nog moeilijk. B.v.: vanmiddag gaan mijn vrouw en ik fietsen. Zij heeft een bridge, maar welke lens zou ik op mijn 350D plaatsen (en hooguit een tweede lens meenemen)? Begin augustus vertrekken we voor veertien dagen naar zee. Moet ik al mijn lensen meenemen?
          Bestaat er sowieso iets als een lijstje? Of droom ik dit maar?


          Probeer je objectieven eens uit in verschillende omstandigheden. Indien je nog een beginner bent, zal dit een leerrijke ervaring zijn.
          Geniet van foto's maken

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

            Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht


            Probeer je objectieven eens uit in verschillende omstandigheden. Indien je nog een beginner bent, zal dit een leerrijke ervaring zijn.
            Alsof ik dit nog niet zou gedaan hebben... Toch dank voor je reactie.
            Ik heb b.v. ook geen kennis van golf, maar neem toch "ergens" aan dat een bepaalde stick (of stok, of wat dan ook) dient om een bepaalde slag mee te maken, afhankelijk van het terrein, de weersomstandigheden, de exacte locatie. Denk je niet dat er toch een soort van algemeen lijstje zou bestaan wat lensen betreft, zoals ik een begin gemaakt heb in een van mijn vroegere posts?
            (Persoonlijk begin ik al spontaan te denken aan een bepaalde lens, als ik een bepaalde foto zie, of een bepaald tafereel dat ik zou willen vastleggen).
            Of is mijn vraag echt zo onzinnig?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

              mischien vind je hier het antwoord op je vraag.



              Groeten, Geert.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Misschien heb je hier het antwoord op jouw vraag gevonden.

                Wat ik je eigenlijk wou duidelijk maken, is dat je je niet te veel mag vastpinnen op het technische. Nu al weer een tijdje geleden werd een SD georganiseerd waar je je moest beperken tot 1 prime. Het was heel boeiend om te zien hoe de lenskeuze er voor zorgde dat er heel verschillende foto's van eenzelfde onderwerp werden gemaakt.
                Ik heb deze oefening al een paar keer voor mezelf herhaald en er beter door leren kijken en de voetenzoom gebruiken.
                Er bestaat imho niet zo iets als de "ideale lens" om de "ideale foto" te maken.

                Brandpuntafstand is één ding, daarnaast kan bvb ook het bokeh van de lens heel belangrijk zijn.

                Bekijk eens de portretten van JR op http://www.jr-art.net/ van zijn face 2 face project , allemaal gemaakt met een 28mm. Misschien wordt het dan duidelijker wat ik bedoel.

                Mvg,
                Chris
                Geniet van foto's maken

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                  Omdat ik niet alle lenzen in de fototas krijg, moet ik ook altijd vooraf een keuze maken (als ik een fototas koop waar wel al mijn lenzen in passen, dan weegt die toch teveel...).

                  Vanavond (gisteren, want het is al na middernacht) heb ik weer foto's gemaakt van optredens, en dan neem ik de 70-200 f2,8 L IS + 17-55 f2,8 IS + 50mm f1,4 mee.

                  Zaterdag is er hier een echte kermiskoers (alleen voor wielertoeristen uit Rijkevorsel), en dan gaat de 70-200 + 24-105 mee.

                  Volgende week zaterdag is er de recreatieve triatlon, en dan gebruik ik de 100-400 voor de zwemmers, de 70-200 voor het wielrennen, en de 24-105 + 70-200 voor het lopen. Dan moet ik weer veel gewicht meesleuren, want dan gaan er ook twee camerabody's mee (20D + 40D).

                  Als ik een wandelingetje maak op de Kievitsheide, dan heb ik vooral de 150mm macro + 300mm f4 L IS + 1,4x TC nodig.
                  (Lang geleden dat ik daar nog eens macro's heb gemaakt, het wordt tijd dat ik nog eens ga wandelen.)

                  Zo is er voor elke soort fotografie de "beste keuze", maar daarvan kan er in veel gevallen ook afgeweken worden ...
                  Voor portretfotografie kan je elke lens gebruiken, naargelang het soort foto dat je wil. Hetzelfde geldt voor landschapsfotografie, daarvoor heb ik de 10-20 tot de 100-400 al gebruikt (bij de foto's van Cap Gris/Blanc Nez zitten landschapsfoto's van 10mm, en ook van 400mm, en alles wat daartussen zit).

                  Voor de meeste soorten fotografie heb je dus de "beste keuze", maar niet in alle omstandigheden is dat ook werkelijk de beste keuze. Alles is afhankelijk van de omstandigheden, maar ook van de creativiteit van de fotograaf zelf.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                    QUOTE=LesC;1927971](Beginners)vraagje:
                    Bestaat er een soort van lijst van welke (type van) lens te gebruiken bij welke gelegenheid (wetende dat je b.v. voor een landschap zowel een breedhoek als een tele kunt gebruiken, afhankelijk van het resultaat dat je beoogt)? Ik begin iets meer van fotografie te leren, maar toch vind ik die vraag nog moeilijk. B.v.: vanmiddag gaan mijn vrouw en ik fietsen. Zij heeft een bridge, maar welke lens zou ik op mijn 350D plaatsen (en hooguit een tweede lens meenemen)? Begin augustus vertrekken we voor veertien dagen naar zee. Moet ik al mijn lensen meenemen?
                    Bestaat er sowieso iets als een lijstje? Of droom ik dit maar? [/QUOTE]

                    De link van Geert is voor het algemene nuttig maar eigelijk geef je zelf al antwoord op jouw vraag.
                    Wat beoog je ? Een portret kun je maken met een groothoek maar ook met een tele. Dat geldt ook voor landschap, journalistiek, macro enz.
                    Dat objectief is alleen maar een middel. Een middel dat je gebruikt om een aansprekende foto te maken. Wat een, voor jouw, aansprekende foto is bepaal je zelf een daarmee ook de keuze voor het te gebruiken objectief. Begrijp de invloed van brandpuntafstand in relatie tot diafragma en maak op basis daarvan je keuze voor wat JIJ nodig hebt om de foto te maken zoals jij die wilt.
                    Laat die foto's hier maar zien dan gaan wij wel roepen.
                    groet, Rik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                      Ik zat zondag in de vroege uurtjes in het bos zit om insecten te fotograferen, en ik zag op een gegeven moment een prachtig "plaatje" met schitterend ochtendlicht en een sfeervolle laag mist. Had enkel de macrolens mee, geen breedhoek.

                      Jammer, maar ik heb wel 5 minuten ter plekke van dat plaatje genoten, en ben dan maar verder gaan zoeken naar insecten.

                      Je zegt: "wie weet wat we zouden kunnen tegenkomen". Helemaal gelijk, maar als je altijd met die gedachte vertrekt, ga je nooit genoeg kunnen meenemen. 't Is uiteindelijk een kwestie van prioriteiten (zoals je zelf ook wel weet), en ervaring. Wees gerust, je gaat nog veel prachtige dingen "missen" omdat je 't "verkeerde gerief" mee hebt. Maar imho mis je ze pas als echt je er niet hebt van kunnen genieten door er gewoon naar te kijken. Da's mijn persoonlijk gedacht uiteraard
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                        Dank voor alle nuttige tips en links. De link naar nandoonline is inderdaad iets dat ik kan gebruiken. De link naar JR: Wauw!

                        Het klopt dat je nooit genoeg kunt meenemen (maar dat dat toch te veel en te zwaar is), maar ook dat je een portret kunt maken met een prime, maar ook met een breedhoek of zelfs een telezoom.
                        Ik ga mezelf toch wat opdrachten geven zoals: vandaag neem je alleen maar je 10-22 mee (of alleen maar je 85mm). Mijn zoon die fotografie gestudeerd heeft, vertelde me iets dergelijks. Hij moest met de 50mm (op een fullframe, en vóór het digitale tijdperk) op stap in Gent, op zoek naar "de verdwijnende stadsmus". Geen wonder dat dat beestje verdwijnt als je weet hoe dichtbij je moet komen om het fatsoenlijk in beeld te krijgen!

                        Toch blij met alle reacties!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          ...Wees gerust, je gaat nog veel prachtige dingen "missen" omdat je 't "verkeerde gerief" mee hebt. Maar imho mis je ze pas als echt je er niet hebt van kunnen genieten door er gewoon naar te kijken. Da's mijn persoonlijk gedacht uiteraard
                          Wijze woorden, FluKee!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                            bij mijn is het ook afhankelijk waar ik naartoe ga...

                            nu mijn voordeel is dat ik nog niet erg veel lenzen heb en dus makkelijk alles kan meenemen :

                            fuiven : body + sigma 18-50 2.8 + sigma 15 2.8 fish + 580ex
                            concerten : body + sigma 70-200 2.8 + sigma 18-50 2.5 + 580 ex (just in case )
                            op wandel : afhankelijk waar maar meestal de hele santekraam :
                            400d body + eos 5 body + 18-50 2.8 + 15 2.8 fish + 70-200 2.8 + 1.4x + 50 1.8 + 580ex

                            alles wat ik heb past netjes in mijn lowepro computrekker aw en die ziet razendlekker op mijn rug zodat er wel wat gewicht in kan...
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

                              Toch weer een paar nuttige tips die in de juiste richting wijzen. Bedankt. Niet erg veel lenzen, zeg je, maar die lichtsterke f/2,8 lensen zijn niet bepaald de lichtste in gewicht, wel?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X