Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor portretten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor portretten?

    Dag allemaal,

    Men heeft mij gevraagd enkele portretten te maken voor de familie. Maar nu zit ik een beetje met de vraag welk materiaal ik daarvoor best gebruik. Ik beschik over:

    Nikon D700 (fullframe dus)
    Nikkor 24-70mm 2.8
    Nikkor 50mm 1.4
    Nikkor 70-300mm 3.5-5.6
    Sigma 180mm macro
    Nikon SB-900 Flits

    De vraag is dus tevens een beetje: welk brandpunt is op FF ideaal voor portretten? En gebruik ik flits of niet? Ik probeer deze liefst te vermijden, omdat met 1 flits het licht toch altijd wat hard is vind ik. Maar belangrijkste dus: welke lens best??

    Bedankt alvast voor alle tips!!
    Last edited by Nickvg_; 4 november 2010, 23:15.
    Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

  • #2
    Re: Welke lens voor portretten?

    wat bedoel je met portretten? groepsfoto? of hoofd en shouders?

    je kan portretten maken met elke lens, doch als je een mooi perspectief verhouding wilt hebben (lees: geen dikke neuzen en zo) dan gebruik je voor portretten op een D700 toch minstens een 85mm, maar liefst meer... een 200mm is prima... Je 180mm zou wel eens erg goed kunnen zijn hiervoor...
    flits alleen gebruiken als je ze off-camera gebruikt...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor portretten?

      als je geen of zeer weinig vertekening wil , 85mm of groter
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor portretten?

        Mijn voorkeur zou uitgaan naar de 70-300mm in de stand 85-105mm bij de klassieke portretuitsnede (hoofd volledig en tot op okselhoogte)
        Wil je ten voeten uit: neem dan gerust de 50mm.
        cfgr

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor portretten?

          Lees zeker het volgende draadje eens goed door:
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment

          Working...
          X