Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor portret foto's (communie)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor portret foto's (communie)?

    Ik overweeg om eventueel een nieuwe lens aan te schaffen voor portret fotografie. In eerste instantie voor de eerste communie foto's van m'n dochter. De Nikon 50mm f/1.8 wordt vaak aangeraden als een goede (en betaalbare) portretlens. Is dit inderdaad een goede keuze, rekening houdend met het feit dat ik een Nikon D7000 met volgende lenzen heb:
    • Nikon 18-105mm f/3.5-5,6
    • Nikon 60mm f/2.8 macro
    • Nikon 105mm f/2.8 macro
    • Tokina 10-17mm f/3.5-4.5 fisheye


    Nu gebruik ik gewoonlijk de 60mm voor portretten. Heeft zo'n 50mm veel meerwaarde? Zijn er eventueel andere lenzen die in aanmerking komen?

  • #2
    Re: Welke lens voor portret foto's (communie)?

    Je komt al heel ver met uw objectieven, 60mm en 105mm 2.8.
    Met als reden de communiefoto's van uw dochter maken zou ik niet dadelijk een 50 of 85mm aanschaffen. De genoemde zijn wel lichtsterker en je kan er wat minder scherptediepte mee krijgen.
    Mocht je toekomstgericht je hierin meer gaan verdiepen kun je de objectieven nog altijd kopen en dan weet je voor jezelf wel welke, 50 of 85mm.
    Dus mijn menig : houd uw geld in uw zak, met uw lenzen kan je geweldige portret foto's maken. Lukt het daar niet mee, zal het met een nieuwe 50 ook niet lukken ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor portret foto's (communie)?

      Voor de portretjes kan je de 105mm gebruiken als je een mooie zachte achtergrond wil, voor de "full body shots" zal de 18-105 ook wel goed genoeg zijn (vermijd dan wel het "breedste deel" van de lens om niet teveel vervorming te krijgen).

      Als je al een 60mm f2,8 en een 105mm f2,8 hebt, dan zal je een 50mm waarschijnlijk niet echt veel gebruiken.
      Je kan wel een heel lichtsterke 50mm lens kopen, maar als je dan communiefoto's maakt met het diafragma helemaal open, dan is er een heel grote kans dat er van het gezicht van de communiekant maar een heel klein stukje scherp op de foto staat.
      Voor dat soort fotografie wordt er doorgaans wel met voldoende scherptediepte gewerkt om het gezicht (of de hele communiekant) scherp in beeld te krijgen.
      Als je "kunst" foto's maakt, dan is het gewoonlijk geen probleem als zo weinig scherptediepte in de foto zit dat er maar één oog scherp in beeld is (er zijn er toch die geregeld zo'n foto's maken).
      Maar of de ouders ook zo leuk vinden dat hun kinderen zo geportretteerd worden, dat is een andere zaak (volgens mij vinden de meesten dat niet zo geweldig).

      Gebruik dus het materiaal dat je al hebt, daarmee moet het wel lukken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor portret foto's (communie)?

        Met je fisheye zou je ook iets creatiefs kunnen doen voor een communieshoot
        Voor de rest zou ik je 105mm f/2.8 gebruiken.
        Ikzelf heb de 50mm f/1.8 en moet zeggen dat het een zalige, haarscherpe lens is, zeker voor portretfotografie, maar soms is ie voor mij iets te kort om voldoende afstand te kunnen houden...
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor portret foto's (communie)?

          Ik gebruik op festivals ook wel eens een fisheye voor portretfoto's, je kan er leuke foto's mee maken, maar het is misschien niet wat ze verwachten voor de communiefoto's.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor portret foto's (communie)?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik gebruik op festivals ook wel eens een fisheye voor portretfoto's, je kan er leuke foto's mee maken, maar het is misschien niet wat ze verwachten voor de communiefoto's.
            Niet alle foto's, maar als extraatje als de stemming goed zit


            Sent from my iPad using Tapatalk
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment

            Working...
            X