Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

    Voor portret fotografie op buitenlocatie gebruik ik voor het ogenblik 2 FF camera's (Nikon) en 2 lenzen: 24-70mm f2.8 en 70-200mm f2.8 (om wisselen van lenzen op locatie te vermijden)
    2 prachtige haarscherpe lenzen, maar samen met de camera's loodzwaar (met harnas)
    In de studio geen probleem maar op locatie een ganse namiddag rondzeulen met een dergelijk gewicht begint stilaan toch lastig te worden.
    De 70-200mm gebruik ik graag voor closeup maar ook veelal als portretlens , de 24-70 mm als ik ook iets van de omgeving erbij wil.

    Nu ben ik op zoek naar een FF lens die zowat 50 tot 120/150mm aankan , f2.8 met stabilisatie

    Bij Nikon vind ik niets in die richting , bij Tamron wel : 35-150mm f2.8-4.0 FF met stabilisatie.
    Sigma had een 50-150mm maar is een APS-C

    Ik zou echter niet graag inboeten op beeld kwaliteit en scherpte.
    Ik vraag mij af of deze Tamron lens geschikt zou zijn
    Eventueel een alternatief zou zijn 1 camera: 70-200mm voor de meeste foto's erg geschikt (zelfs 2 pers. full body is geen probleem als je voldoende afstand neemt) en de 2de camera: een vaste 50mm f1.8
    De combinatie zou al een stuk minder zwaar zijn.
    Graag jullie advies
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

    ik gebruik een 40mm f1.2, 85 mm f1.4 en een 70-200 f4 met 2 bodys in een schoudertas. tussen door gewoon op de grond zetten. soms mis ik wel iets breeder dan 40mm voor wat meer drama.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

      Portretfotografie is in mijn beleving geen activiteit waarbij elke seconde telt. Is het daarom geen optie om met 1 body en 2 objectieven op stap te gaan en naar gelang de behoefte de 24-70 of 70-200 op je camera te zetten? Zelfs als je zorgvuldig van objectief wisselt kost je dat hooguit een half minuutje werk en dat lijkt me niet onoverkomelijk tijdens een portretsessie.

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

        Hmm ik wissel af, afhankelijk van de locatie met 1 of 2 body's (mega gewichtsverschil uitt)
        Zelf werk ik liefs voor portret met primes omwille van de dof en bokeh-kwaliteiten

        Gewoon gewichtsbesparend zou bvb een nikon 85mm 1.8 zijn, mss nog een 28 of 35mm erbij?

        Tenzij beperkte scherptediepte je koud laat en dan is die tamron idd een leuke kandidaat!

        Heb met tamron een lenzentestdag mogen dien voor zoom.nl en alhoewel ikzelf niet met de 35-150 gespeeld heb waren álle testers enorm lovend over deze lens en verbaasde het hen hoe goed die presteerde en hoe ideaal dit bereik was

        Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

          Vroeger gebruikte ik ook altijd de AFS 28-70 en DE AFS 70-200 lenzen.
          Een aantal jaren geleden de Nikon 24-120 F4 VR aangeschaft en sindsdien is dat mijn primaire lens voor portretfotografie. De anderen gebruik ik bijna niet meer.


          Ik vind de 24-120 een ideaal bereik voor locatiefotografie met F/4 over gans het bereik. (Als ik echt een groter diafragma nodig heb dan schakel ik wel over op een prime 1.4 lens.)
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            50 tot 120/150mm aankan , f2.8 met stabilisatie
            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            bij Tamron wel : 35-150mm f2.8-4.0 FF met stabilisatie.
            Bij Tamron is die lens er ook niet: F4 is geen f2.8.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

              Ja, die Nikon 24-120mm f4 lijkt mij wel wat.
              Om 1 body mee te nemen en de 24-70 en 70-200 om te wisselen , zoek ik eigenlijk niet, los van het risiko op stof op de sensor , is de gewichtswinst niet zo groot enkel een body minder maar de lenzen wegen het zwaarst.
              Alhoewel die tamron 35-150 2.8 op zijn kortste brandpunt , toch wel een mooi bereik heeft voor portret .
              Ik zal ze eens moeten vergelijken. Ik twijfel een beetje als ik met 120mm genoeg heb voor closeup. Hangt er van af wat zijn kortste focusafstand is.
              Last edited by Beertje2; 5 juli 2020, 13:37.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

                Ik ga meestal op stap met 1 lens. En dan in 90% van de gevallen een prime.
                De laatste shoot heb ik gedaan met enkel de 85mm 1.4 en dat is me heel goed bevallen.
                Als ik wat meer van de omgeving erbij wil dan ga ik wat verder staan, of dan neem ik de 50mm mee ipv de 85mm.
                De 24-120 f4 gebruik ik vrij zelden, maar ik heb seffes een shoot op een vrij krappe locatie dus dan ga ik die nog eens meenemen.
                Meer als 2 lenzen neem ik nooit mee, dan wordt het teveel een gesleep.
                Groetjes,
                Dominic

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

                  Ja, ik twijfel toch, een f 2.8 is meestal wel leuk voor portret fotografie , als je de omgeving wilt uitschakelen.
                  Ik zal eens moeten testen hoe een f4 zich in dit geval gedraagt , een 2de body met een 50mm 1.8 zou dit probleem oplossen, of de 50mm gewoon in mijn tas , die is niet groot en gewoon omwisselen, maar dat komt er meestal niet van, omwisselen op locatie vind ik niet echt leuk, het onderbreekt de mood van het ogenblik, ik wil gedurende de shoot zo weinig mogelijk met techniek bezig zijn.
                  Een nadeel van 2 bodies is dat je foto's van dezelfde serie- opname op 2 verschillende plaatsen in de fotofile van die shoot staat. Het sorteren is een stuk lastiger
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                    Een nadeel van 2 bodies is dat je foto's van dezelfde serie- opname op 2 verschillende plaatsen in de fotofile van die shoot staat. Het sorteren is een stuk lastiger
                    Heb dat probleem ook gehad nu controleer ik dat de uur/datum setting van beide cameras op hetzelfde staan, dan kan je dit mooi op datum sorteren



                    Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

                      Waarom portretfotografie met zoomlenzen van 1 en 1,5 kg??? Die beide maar 2.8 zijn??
                      Neem een 50, 85 en 180mm. Altenatief: zet het materiaal gewoon op de grond. Ander alternatief: neem twee Sony body's met bv de Tamron 28-75 en 70-180mm. Of de Sony's met een paar goede primes 1.8... gewicht genoeg te besparen en betere output.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        ... voor portret met primes omwille van de dof en bokeh-kwaliteiten
                        Gewoon gewichtsbesparend zou bvb een nikon 85mmm
                        Ik volg hier.. nooit begrepen wat een zware zoomlens aan meerwaarde biedt voor portretten.
                        Ik gebruik een 85mm en een 105mm meer heb ik niet nodig. Door het mindere gewicht zijn mijn benen de zoomlens.
                        Ymmv
                        Na herlezen stel ik vast:
                        Ik heb maar 2 FF zoom lenzen: nikkor 14-24/2.8 en 24-120/4. De laatste nog nooit voor portret gebruikt. Go figure.
                        Last edited by Nerdifant; 6 juli 2020, 21:26. Reden: Extra bedenking
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor fotoshoots buitenlocatie

                          Ik ben ook een fan van primes voor portretshoots op buitenlocatie. Er is geen snelle actie waarvoor je moet kunnen in-en uitzoomen, dus je kan perfect 1 toestel met een 35 of 50mm en een ander toestel met 85, 100 of 135mm gebruiken. Je hoeft zelfs geen twee toestellen gebruiken, je kan perfect met 1 toestel een een 85mm ofzo werken. Voor mij werkt het vaak bevrijdend om met een beperkte focal length te werken, dan heb je één ding minder om over na te denken.

                          Comment

                          Working...
                          X