Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor een sony a 390

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor een sony a 390

    hey,

    ik ben pas begonnen als fotograaf, ik heb me een sony a 390 aangeschaft met de kit lens
    nu wou ik eens vragen of dit voldoende is om landschappn en mensen te fotograferen en eventueel heel soms optredens
    of welke lens zouden jullie me aanraden om zulke zaken te fotograferen.

    Groetjes
    Glenn

  • #2
    Re: Welke lens voor een sony a 390

    Kun je gewoon proberen toch, alleen het laatste onderwerp is meestal problematisch met een kitlens.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor een sony a 390

      Optredens zijn inderdaad niet evident met een kitlens, gewoon omdat ze niet voldoende licht door laat... De rest kan zeker, maar er is natuurlijk altijd nog beter (en meestal duurder) materiaal te vinden.

      Als je graag voor weinig geld toch iets meer wil, kijk dan eens naar de volgende :
      - Sony 50/1.8 DT: prima portretlens voor aps-c sensorformaat (dus zoals jouw toestel heeft)
      - Sony 85/2.8: ook een uitstekende portretlens tegen democratische prijs
      - Minolta 135/2.8: tweedehands voor nog redelijke prijs te koop (<200).

      Deze zouden het ook goed moeten doen bij optredens.

      Voor landschap is je kitlens zeker geschikt. Mooi scherpe beelden en helemaal geen last van flare (vandaar ook geen zonnekap meegeleverd).
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor een sony a 390

        Bovengenoemde lenzen zijn zeker geschikt, maar een langere zoomlens wordt ook vaak gebruikt voor portretten. Door van een grotere afstand te fotograferen kan je de achtergrond beïnvloeden wat vaak handig kan zijn als je bepaalde delen wilt isoleren. Ik denk aan een 70-300 of 70-200. Je kan terecht bij zowel Sony, SIgma of Tamron.
        Voor landschappen, de kitlens gewoon houden, die is prima.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor een sony a 390

          Thnx en is een minolta lens goed?

          Groetjes
          Glenn

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor een sony a 390

            Als je erg dichtbij staat en je hebt weinig licht...kijk dan ook naar de 35mm f/1.8 SAM .
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor een sony a 390

              Oorspronkelijk geplaatst door glenn-dc Bekijk bericht
              Thnx en is een minolta lens goed?

              Groetjes
              Glenn
              ja, elke Minolta AF lens zal werken op je a390; sommige zijn goed/beter/identiek aan de (latere) Sony lens/slechter

              goede klassiekers zijn de 70-210 F4 of F3.5-4.5; de 50 F1.7 of F1.4 mm en een reeks andere primes; kijk daarvoor eens op Dyxum.com
              Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor een sony a 390

                thnx

                ik denk dat ik voor deze ga

                Minolta 70 - 200 lens met F: 4.5
                en een minolta 35 - 70 lens met F 4.0

                is dit een goede keuze of toch maar niet

                Groetjes
                Glenn

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor een sony a 390

                  voor concerten ga je lenzen met een grotere opening nodig hebben.

                  Zelfs als de genoemde lenzen heel goed zijn ga je er met de lichtomstandigheden tijdens een optreden weinig mee kunnen doen. Tenzij natuurlijk je camera astronomische iso waarden aankan.

                  Kijk naar lenzen met een diafragma van minimaal 1/2.8 en liefst nog groter 1/2, 1/1.8 of 1/1.4. Iedereen wil natuurlijk altijd zoomlenzen om flexibel mee te kunnen werken, maar voor sommige omstandigheden zijn lichtsterke primes een betere oplossing.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor een sony a 390

                    Inderdaad. Vandaar mijn suggestie hierboven.
                    En als het wat meer mag kosten, dan zou ik bv. eerder een Minolta 100/2 of 85/1.4 zoeken dan een Sigma 70-200/2.8 te kopen.

                    ps: 70-200/4.5 bestaat niet dacht ik...
                    De kwaliteit van een Minolta 70-200/4 is op zich OK, maar wordt ook wel eens overroepen. Scherpte en kleur zijn goed, maar contrast en weerstand tegen flare en CA zijn heel wat minder. Ook AF is niet van de snelste of stilste...
                    Een 100-200/4.5 presteert gelijkaardig maar kost minder.
                    Als je iets in die klasse zoekt, kijk dan ook eens naar recentere lenzen: een tweedehands 70-210/3.5-4.5, die het minstens even goed doet als een 70-210/4 en enkel geen vaste f/4 heeft, of Sony 55-200 DT die in verhouding tot wat ze biedt (nieuwste lensontwerp) ook nieuw niet zoveel kost... Beide zijn ook een stuk lichter en dus praktischer dan de "beercan" generatie.
                    Last edited by K-2; 15 november 2010, 14:55.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment

                    Working...
                    X