Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke breedhoeklens voor canon 50d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke breedhoeklens voor canon 50d

    Hallo iedereen,

    Ik fotografeer met een 50d.
    Mijn vraag nu is ik wil een breedhoeklens maar weet niet welke.
    Welke raden jullie aan ?

    Mvg
    Canon eos 1100D , 18-55mm zoomlens, 55-250mm zoomlens, ef 50mm 1.8 , 100mm macro 2.8 usm

  • #2
    Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

    Dat hangt vooral af van hoe breed je wilt en je budget.
    Meest extreme (en ook goede) de Sigma 8-16mm
    minder extreem en goedkoper de Sigma 10-20mm
    Ook de eigen merk lens van canon is natuurlijk vrij goed.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

      Tokina 11-16 blijkt ook zeer goed. Zelf had ik de Tokina 12-24 maar die gaf (de gekende) problemen.
      Nu heb ik de 10-22 van canon: heel goed!
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

        Ikzelf heb de 10-20 van sigma tweedehands gekocht (ook voor een 50D) en ik ben er ontzettend tevreden van! Een robuuste en zeer scherpe lens
        Als het budget geen probleem is, dan zou ik natuurlijk voor de 10-22 van canon gaan, de beste kwaliteit heeft z'n prijs, maar de sigma biedt voor mij goeie kwaliteit aan een kleine prijs

        Comment


        • #5
          Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

          Ik gebruik de Tamron 10-24 (2ehands gekocht) op mijn 50D. Lichtsterk is ze niet, maar dat is geen enkele van de bovenvernoemde lenzen. Ik heb ook nog een Sigma 15-30 die ik op mijn 1DIII gebruik, maar vind deze net iets minder scherp. Het is zelfs zo dat ik al enkele malen de Tamron op de 1DIII gebruikt heb, maar dan moet ik wel oppassen voor vignettering. Op de 50D is er hier geen probleem en ik ben een tevreden gebruiker van deze combinatie.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #6
            Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

            Hier misschien op reageren want bevind me ongeveer in dezelfde situatie:

            Zou me wat meer willen toespitsen op landschapsfotografie en ben dus op zoek naar een breedhoeklens (heb zelf een Canon 550D).
            Momenteel ben ik wat aan het zoeken en kwam op de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM en de Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD uit. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen deze 2 lenzen? Zie dat de F bij de Tamron iets beter is. de Sigma lens zou enkele euro's (20-30 euro) goedkoper zijn. De Canon en de Tokina lens liggen een stuk boven het budget (<400-450 euro).

            Overweeg ook een tweedehands aankoop. Hoeveel zou ik er dan voor betalen?

            Bedankt!

            Comment


            • #7
              Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

              ga niet tè breed.
              gaat snel vervelen en achteraf iedere keer de boel weer rechtzetten in PS ook niet leuk hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                ga niet tè breed.
                gaat snel vervelen .
                Gaat jouw gauw vervelen en anderen niet.


                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                en achteraf iedere keer de boel weer rechtzetten in PS ook niet leuk hoor.
                grt,bouk.

                Je kan natuurlijk ook leren je camera recht te houden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                  En de nieuwe lightroom 5 corrigeert het met één knopje!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                    De Canon 10-22 is een hele mooie lens. Deze heb ikzelf ook en maakt goede foto's. Het corrigeren is met Lightroom 4 erg makkelijk en kost weinig tijd. Als je echt een groot budget hebt lijkt mij de Canon 8-15 f/4 ook een hele mooie, maar die kost ook wel wat ...
                    "The only easy day was yesterday"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                      De Canon 8-15 is een fisheye lens, da's iets heel anders.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                        Gaat jouw gauw vervelen en anderen niet.
                        mij juist niet,
                        heb van andere gebruikers gehoord en gelezen dat het snel gaat vervelen.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                          Ik hoef op mijn 7D zelden breder te gaan dan 17mm (EF-s 17-55 f/2.8 of EF 17-40 f/4), maar als het nodig is, gebruik ik mijn EF-s 10-22. Mooie, trefzekere lens dat helaas te weinig gebruikt wordt.

                          En rechtzetten (op voorwaarde dat je overschot hebt) is geen probleem. Ik gebruik daarvoor DxO:
                          Niet rechtgezet:

                          Rechtgezet:


                          (kleuren kunnen verschillen, foto's zijn op verschillende tijdstippen "ontwikkeld")
                          Last edited by LesC; 2 mei 2013, 13:34.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                            Ik denk dat Bouk een punt heeft. Ik heb zelf ook nog een 10-22 gehad, maar
                            die kwam er na een poosje zelden op. Voor landschappen heb ik altijd graag
                            de 17-55 gebruikt. Nu ja, ieder zijn meug.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke breedhoeklens voor canon 50d

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tim&Elisa Bekijk bericht
                              Hier misschien op reageren want bevind me ongeveer in dezelfde situatie:

                              Zou me wat meer willen toespitsen op landschapsfotografie en ben dus op zoek naar een breedhoeklens (heb zelf een Canon 550D).
                              Momenteel ben ik wat aan het zoeken en kwam op de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM en de Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD uit. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen deze 2 lenzen? Zie dat de F bij de Tamron iets beter is. de Sigma lens zou enkele euro's (20-30 euro) goedkoper zijn. De Canon en de Tokina lens liggen een stuk boven het budget (<400-450 euro).

                              Overweeg ook een tweedehands aankoop. Hoeveel zou ik er dan voor betalen?

                              Bedankt!
                              Ik heb nog niet zo lang geleden ook in zo'n situatie gezeten. Altijd gekeken naar de sigma versie, die leek me beter dan de Tamron. Uiteindelijk gewoon de Canon gekocht, tweedehands. Die vind je voor uw budget hoor. Heb de mijne 460 euro betaald, en nog niet beklaagd. Ik kijk vaak naar de 3rd party lenzen, maar als ik kan, verkies ik merk eigen lens (zelfs tweedehands) boven een 3rd party.
                              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                              Comment

                              Working...
                              X