Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief aanschaffen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk objectief aanschaffen

    Ik ben van plan een 2de hands zoom lens voor mijn Canon 7D aan te schaffen.
    Het is de bedoeling om racende rallywagens te fotograferen.
    Mijn oog is gevallen op de L reeks van Canon omdat er regelmatig toch wel wat stof vliegt op een rally.
    Ik heb op 2de hands.be meerder lenzen zien staan.
    Ik wil minstens 300mm brandpuntsafstand maar twijfel over 400 en/of een extender van 1.4

    canon 70-200 f4 l usm zonder IS ! € 395
    canon ef l 70-300mm is usm f:4-5.6 € 700
    Canon EF 100-400mm zonder usm € 680
    canon 100-400mm l i usm f4.5-5.6 € 850,00


    Wat raden jullie aan voor een beginner als mezelf ?

  • #2
    Re: Welk objectief aanschaffen

    Wel je kan natuurlijk zelf ook al strepen en dan zal het een keuze worden tussen
    canon ef l 70-300mm is usm f:4-5.6
    canon 100-400mm l i usm f4.5-5.6

    en dan gaat het voornamelijk om of de 70mm "voordelig" is voor de manier waarop jij een rally vastlegt of dat juist de 400mm de voorkeur daarin heeft.

    Comment


    • #3
      Re: Welk objectief aanschaffen

      is de usm een voordeel ?

      Comment


      • #4
        Re: Welk objectief aanschaffen

        Er zijn van de 100-400 L maar twee versie, de oude was altijd met USM scherpstelmotor, er is nooit een andere versie geweest.
        De oude versie was toen die uitkwam heel goed, maar ondertussen zijn de sensors veel beter geworden en dan zie je dat die 100-400 niet de gewenste beeldkwaliteit levert om het beste uit de sensor van een recentere camera te halen.
        Daarom is er ondertussen de 100-400 L IS II, die is heel goed, maar ik begrijp dat de prijs van die lens te hoog is voor het budget dat je ervoor ter beschikking hebt.

        Voor mij is het beste alternatief een tweedehands 70-300 L IS, die heb ik zelf verschillende jaren gebruikt en daar ben ik altijd heel tevreden over geweest.
        Ik heb die zelf ook tweedehands gekocht, en toen ik die weer verkocht heb ik er eigenlijk niet veel minder voor gekregen dan wat ik ervoor had betaald.

        Een ander alternatief is een nieuwe Canon EF 70-300 f4-5,6 IS USM II, volgens alle tests die ik er van heb gezien heeft die een heel snelle autofocus, en dat is heel belangrijk bij actiefotografie.
        Met de autofocussnelheid van de 70-300 L IS heb ik eigenlijk ook nooit problemen gehad bij actiefotografie, en ik heb die lens daarvoor toch het meeste gebruikt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Welk objectief aanschaffen

          Bedankt voor de info.
          Is een extender 1.4 de moeite waard ? bvb een 70-300 met 1.4 geeft ook 420

          Comment


          • #6
            Re: Welk objectief aanschaffen

            de 70-300mm is volgens mij niet toebedacht op extender, zal vast wel mogelijk zijn maar dan met dermate beperkingen dat het voor actie niet resulteert.

            Comment


            • #7
              Re: Welk objectief aanschaffen

              Ik heb de 70-300 L IS ooit gebruikt in combinatie met een Kenko 1,4x teleconverter en dat ging redelijk.
              De scherpte verminderde wel (de scherpte was dan vergelijkbaar met die van de oude 100-400), en ook de AF-snelheid was minder (niet echt geschikt voor actiefotografie).
              De Kenko teleconverter is de enige die er op past, bij andere teleconverters komt het glas tegen het achterste lenselement.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Welk objectief aanschaffen

                Hangt er wat vanaf wat je wilt fotograferen.
                Ik gebruik meestal een 300 mm f4,ofwel een 70-200.
                Provinciale rally's zijn minder streng ( lees verder)wat veiligheidsnormen.Dan kun je perfect in de veilige zones (10 m van de baan op rechte stukken,in bochten wordt het moeilijker met meer en meer uitgebreide verboden zones))weg met een 70-200.
                Anders 300 mm.
                Is het Europees;Ieper bv,dan zijn de normen veel strenger en heb je min een 300 mm nodig.
                Ik heb ook een 400 mm,maar die gebruik ik zelden of nooit.
                Veel hangt af van je voorbereiding,waar iets te zien is en of je er moogt komen etc.
                Had ik nog niet al mijn lenzenarsenaal,dan zou ik zeker naar een 100-400 neigen.
                Lap je alles aan je voeten en kruip je in de gracht,dan kun je met een 35 mm al een heel eind weg.Maar dan riskeer je ook dat door jouw gedrag de proef wordt stilgelegd.
                Let opok in provinciale wedstrijden zijn de veiligheidszones sterk uitgebreid om alles veilig te houden.En de rijkswacht vliegt over om alles in de gaten te houden en soms ook proeven stil te leggen.
                Als je natuurlijk beelden bekijkt van de Sezoens of wedstrijden in Wallonie,dan stel je als rallyliefhebber, je enorm veel vragen.Maar dit heeft niets met fotografie te maken,maar met het gezond verstand van de mensen.
                Besluit:Ik zou naar een 100-400 kijken.
                (Voor iemand er kritiek opgeeft:Ieper is niet meer europees,en zakt wat verder af wat niveau betreft.)
                Last edited by demuro; 31 mei 2019, 13:54. Reden: correctie Ieper

                Comment

                Working...
                X