Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk merk protect filter voor Canon lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk merk protect filter voor Canon lenzen?

    Hallo, een vraag: ik heb nood aan 2 protect filters, 82 mm en 77 mm, dit voor mijn 2 Canon lenzen, EF 70-200 1:2.8 L is II en EF 24-70 1:2.8 L II ;
    welk merk raden jullie mij aan en wat zijn de eventuele negatieve effecten?

    mvg,

    Alain

  • #2
    Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

    Met een dergelijke vraag heb je snel een discussie op gang tussen voor- en tegenstanders van z.g. "protect"lenzen. Mijn lenzen zijn allemaal "protected" met een filter; de meeste daarvan zijn B&W of Tiffen UV-filters. Hoewel ik Canon-objectieven heb, heb ik er ook eentje van Nikon, een z.g. "clear" filter.
    De filter gaat van mijn lens:
    - als ik enig negatief effect bemerk (bv onscherpte, flare...); zo zal ik bij avond- en nachtfotografie de filter verwijderen
    - als ik een ander filter wil steken (bv een circ.pol. filter)
    - om de filter te reinigen.
    Strict genomen heb je geen filter nodig, maar wordt wel het gebruik van je lenskap aanbevolen.

    PS: deze topic daarnet nog tegengekomen: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ar-490943.html
    Last edited by LesC; 20 juli 2014, 09:52. Reden: PS toegevoegd
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

      Welke ook zeer goede neutrale filters zijn, zijn deze van Hoya, maar dan de HD (8-layer Anti-Reflective Multi-Coating)
      als je er door kijkt, in gelijk welke richting zou je zweren dat er geen glas in zit, zo helder zijn die.

      Comment


      • #4
        Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

        Ik heb mijn drie lenzen (17-40, 30 Art, 85) voorzien van een filter. De 17-40 heeft daardoor weather sealing en het voelt prettiger dat er geen krassen op mijn lenzen komen. Ik heb twee B&W filters en die bevallen me prima. Voor de 85mm heb ik nu een Hama filter. Beide fabrikanten filters maken zeer heldere filters.

        Ik heb nog geen negatieve effecten gemerkt, maar als het moet kan je zo'n filter natuurlijk gewoon weghalen.

        Comment


        • #5
          Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

          Ik gebruik op dezelfde lenzen B&W clear filters. Wel de mrc xs pro nano. Zeker geen uv gebruiken.
          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

          Comment


          • #6
            Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door northlander Bekijk bericht
            Hallo, een vraag: ik heb nood aan 2 protect filters, 82 mm en 77 mm, dit voor mijn 2 Canon lenzen, EF 70-200 1:2.8 L is II en EF 24-70 1:2.8 L II ;
            welk merk raden jullie mij aan en wat zijn de eventuele negatieve effecten?

            mvg,

            Alain
            Als ik een EF 70-200 1:2.8 L is II en EF 24-70 1:2.8 L II in mijn tas heb, dan ben ik héél voorzichtig. Dat werkt duizend keer beter dan eender wat

            Comment


            • #7
              Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

              allen bedankt voor de info, ik neem alles nog in overweging, thanks a lot

              Comment


              • #8
                Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                Zeker geen uv gebruiken.
                toelichting ?

                Comment


                • #9
                  Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

                  Waarschijnlijk om dat niet nodig is. Nu... met de beste wil van de wereld merk ik geen verschil tussen de Nikon clear (of hoe dat ding ook heet) en een B&W UV-filter.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    toelichting ?
                    Zonder een polemiek te starten maar UV bescherming is niet nodig + de slechtere kwaliteitsfilters geven altijd "iets" extra ongewenst mee. Heb zelfs al met een B&W UV getest en die gaf extra warme kleur mee.
                    Ik heb zeer goede ervaringen met B&W en Tiffen clear/neutral filters. Zie geen verschil. Heb trouwens ook maar op net deze 2 lenzen filters staan omdat ze voor een amateur toch vrij kostelijk zijn.
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                      toelichting ?
                      UV filter was nodig tijdens de analoge periode, films waren gevoelig voor uv licht.
                      Digitale sensors niet meer.
                      MVG. Hugo

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk merk protect filter voor Canon lenzen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                        UV bescherming is niet nodig + de slechtere kwaliteitsfilters geven altijd "iets" extra ongewenst mee. Heb zelfs al met een B&W UV getest en die gaf extra warme kleur mee.
                        Ik heb zeer goede ervaringen met B&W en Tiffen clear/neutral filters. Zie geen verschil. Heb trouwens ook maar op net deze 2 lenzen filters staan omdat ze voor een amateur toch vrij kostelijk zijn.
                        Inderdaad is UV filtering bij een sensor niet meer nodig. De UV coating is niet 100% neutraal ... je kan inderdaad een heeeel klein verschil zien wanneer je hem op een wit blad legt ... maar voor occasioneel gebruik (monteren wanneer nodig) is gewone uv filter goed genoeg

                        Comment

                        Working...
                        X