Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk merk objectief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk merk objectief?

    Hallo Allemaal,

    Ik ben nieuw hier, maar niet in de fotografie. Ik heb een hele tijd met analoge spiegelreflexcamera's gewerkt en daar hele goede ervaringen met Sigma (op een Minolta 5xi) en de standaard lenzen van Canon (28-70 en 75-300) op een EOS 300 (geen D). Ik heb nu 2 jaar een Sony DSC-W1 (met Carl-Zeiss lens), waar ik lekker plaatjes mee kan schieten, maar ik mis het spiegelreflex-gevoel, de snelheid van zoomen enz.

    Ik sta op het punt een Nikon D50 aan te schaffen met het originele 18-55 objectief. Welk merk lenzen zouden jullie mij kunnen adviseren om aan te vullen in het tele-bereik (55-200) of om te vervangen in het groothoek-bereik (17/18-55). Kan ik hier het beste gebruik maken van Nikon lenzen of zijn er misschien zelfs betere lanzen van bijvoorbeeld Sigma, Tamron of Tokina? Ik weet namelijk dat de Sigma 28-70 destijds beter was dan dezelfde lens van Minolta. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Een Macro-optie op één van de lenzen zou mooi zijn.

    Groeten,
    Mischa
    Last edited by mischa; 30 juli 2006, 13:35.
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

  • #2
    Re: Welk merk objectief?

    Er zijn zeker lenzen van verschillende merken die soms beter zijn dan de nikon variant. Persoonlijk zou ik enkel de D50 kopen met de Tamron 28-75 f2.8 lens. Naar het schijnt is dat een dijk van een lens. Mss is het enige nadeel aan die lens wel de beperkte groothoek (geen 18mm ofzo) , maar dat zal het enigste minpuntje zijn. Ook heeft de Tamron een macro functie van 1:3,9 wat mooi meegenomen is. Verder is de Sigma APO 70-300 ook de beste prijs/kwaliteit en die heeft ook een macro van 1:2. Met de Tamron en Sigma zou je een mooie set hebben.
    Om op de hoofdvraag "Welk merk objectief?" te antwoorden : Het hangt af van wat je precies wil. Als je bv een 70-300mm lens wil kan je kiezen tussen Tamron, Nikkor, Sigma enz en daar blijkt de Sigma de betere te zijn. Als je bv een 28-75 nodig hebt, kan je ook kiezen tussen Sigma, Nikkor, Tamron enz en daar blijkt de Tamron beter te zijn. Het hangt dus allemaal af van wat je precies in je gedachten hebt. Een merk waarvan elke lens een topper is bestaat (nog ) niet denk ik.

    Jochen
    Nikon D50

    Comment


    • #3
      Re: Welk merk objectief?

      Bedankt voor je reactie. Die Tamron 28-75 f2.8, is dat een analoge lens? Ik bedoel dus eigenlijk of die voor een analoog of een digitaal toestel gemaakt is. Het bereik van 28-75 doet me denken aan analoog, vandaar.

      Zijn er overigens bezwaren om bijvoorbeeld een lens die ontworpen is voor een 'analoge' camera tegen een digitale aan te schroeven?

      Ik zou in eerste instantie de standaard kitlens willen vervangen door een betere, aangezien ik toch geen vakantie of iets dergelijks meer voor de boeg heb. Het bereik vind ik minder belangrijk, als ik de dichtbij-foto's maar goed kan vastleggen. Voor in de vakantie overweeg ik om een 18-200 erbij te kopen, lekker alles-in-één.

      Ik wordt namelijk in januari 2007 voor de 2e keer vader en wil dan eigenlijk een goede combi van toestel en lens hebben klaarstaan om mijn nieuwe spruit vast te leggen. De eerste foto's van mijn dochtertje heb ik mogen maken met een D70 (omdat mijn DSC-W1 een langere levertijd had) en daarmee ook meteen weer verslingerd geraakt aan de spiegelreflex.

      Groeten,
      Mischa
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

      Comment


      • #4
        Re: Welk merk objectief?

        Oorspronkelijk geplaatst door mischa
        Bedankt voor je reactie. Die Tamron 28-75 f2.8, is dat een analoge lens? Ik bedoel dus eigenlijk of die voor een analoog of een digitaal toestel gemaakt is. Het bereik van 28-75 doet me denken aan analoog, vandaar.

        Zijn er overigens bezwaren om bijvoorbeeld een lens die ontworpen is voor een 'analoge' camera tegen een digitale aan te schroeven?

        Ik zou in eerste instantie de standaard kitlens willen vervangen door een betere, aangezien ik toch geen vakantie of iets dergelijks meer voor de boeg heb. Het bereik vind ik minder belangrijk, als ik de dichtbij-foto's maar goed kan vastleggen. Voor in de vakantie overweeg ik om een 18-200 erbij te kopen, lekker alles-in-één.

        Ik wordt namelijk in januari 2007 voor de 2e keer vader en wil dan eigenlijk een goede combi van toestel en lens hebben klaarstaan om mijn nieuwe spruit vast te leggen. De eerste foto's van mijn dochtertje heb ik mogen maken met een D70 (omdat mijn DSC-W1 een langere levertijd had) en daarmee ook meteen weer verslingerd geraakt aan de spiegelreflex.

        Groeten,
        Mischa
        De Tamron 28-75/2.8 heeft een speciale coating voor digitale toestellen en is inderdaad een zeer goede lens voor zijn prijs. Ik vind het bereik bovendien zeer handig om kleine kinderen binnen te fotograferen.

        Comment


        • #5
          Re: Welk merk objectief?

          Het bereik van de Tamron 28-75, doet inderdaad denken aan analoog tijdperk. Dat is meteen ook het grootste nadeel, de groothoek is niet aanwezig op digitaal. De coating is aangepast aan digitaal, maar de lens is wel geschikt voor full-frame sensoren, indien Nikon, Fuji dus ooit een full-frame op de markt brengen, is de lens daarvoor bruikbaar. Op de D50 geeft die lens heel mooie resultaten, gisteren nog een stuk of 280 foto's genomen, bij weinig licht, en die resultaten vallen zeer goed mee, zeker voor een lenske van die prijs.
          Welk merk het beste is voor lenzen? Wel, dat hangt af van lens tot lens, er is veel beschikbaar, zowel Nikon, Tamron, Sigma, Tokina bouwen lenzen met Nikon-vatting, en elk van die merken heeft zwakkere en betere lenzen. De Tamron 28-75 is bijvoorbeeld beter dan de Nikon kitlens 18-55. De regel is denk ik het volgende als je de topkwaliteit neemt van Nikon, zullen die vaak beter zijn, dan de third party lenzen, maar die topkwaliteit betaal je duur bij Nikon, wil je een betaalbaar alternatief, dat toch beter is, dan de instaplenzen van Nikon, dan kom zal je zeker terecht komen bij de third party lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Welk merk objectief?

            Ik denk zelf eigenlijk op zoek te gaan naar een 18-200 voor de vakantiefoto's en een goeie 18-55/28-80 (of in die regio) voor de thuisfoto's.

            Als ik een lens voor een analoog toestel zou gebruiken, heeft dat nadelige gevolgen voor het fotoresultaat?

            Welke lens in een betaalbare klasse (tot € 300,-) is aan te bevelen boven de standaard kitlens? Zou dit bijvoorbeeld de reeds genoemde 28-75 kunnen zijn? Dit staat dan eigenlijk tegenover de 18-55 digitaal? Waar moet ik ongeveer aan denken voor prijs voor zo'n lens?

            Welke alternatieven zijn er nog meer?
            Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

            Comment


            • #7
              Re: Welk merk objectief?

              Wat betreft een 18-200 kan ik je niet echt veel raad geven, geen ervaring mee.

              Als ik een lens voor een analoog toestel zou gebruiken, heeft dat nadelige gevolgen voor het fotoresultaat?
              Lenzen voor digitale fotografie zijn daarvoor natuurlijk aangepast, maar dat wil niet zeggen dat alle lenzen uit het analoog tijdperk slecht zouden zijn op digitaal. Bijvoorbeeld een Nikkor 50, f/1.8 is een lenske uit het analoog tijdperk dat het zeer goed doet op digitaal.

              Welke lens in een betaalbare klasse (tot € 300,-) is aan te bevelen boven de standaard kitlens? Zou dit bijvoorbeeld de reeds genoemde 28-75 kunnen zijn? Dit staat dan eigenlijk tegenover de 18-55 digitaal? Waar moet ik ongeveer aan denken voor prijs voor zo'n lens?
              Hangt ervan af in welk bereik je het meest fotografeert, ik maak heel veel foto's met de 28-75, dat is een bereik dat ik frequent gebruik, maar je hebt af en toe toch wat groothoek te kort, zelf vul ik de Tamron daarom aan met het gebruik van de kitlens voor alles tussen 18-28. Moest de Tamron bestaan in een 18-75 uitvoering en zo goed zijn als de huidige 28-75, ik zou ze direct kopen. Als je veel groothoek gebruikt zou ik op zoek gaan naar een 18-55 alternatief met f/2.8. De Tamron 28-75 kost nieuw tussen 300-360€, weet het niet exact, en is tweedehands ook wel te vinden.

              Comment


              • #8
                Re: Welk merk objectief?

                Zijn er dan nog verschillende types in de Tamron 28-75? Of heeft iedereen het over dezelfde lens als hij het heeft over die beruchte of beroemde 28-75?

                Bedankt voor de info.
                Mischa
                Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                Comment


                • #9
                  Re: Welk merk objectief?

                  Ik denk dat iedereen het over deze heeft :
                  http://www.tamron.de/index.php?id=111&kc_prid=20&L=2

                  De 18-200 heeft voor mij een ander doel, en heeft een aantal beperkingen waar je best rekening mee houdt (vooral: te gebruiken bij helder weer, en niet meteen voor de snellere actiefoto's want daarvoor is de AF te traag).
                  Maar daar staat als voornaamste positieve element de zoomrange tegenover (analoog: 27-300) die deze lens enorm handig maakt voor de lichtgewicht daguitstap (zowel landschap als portret en tele in één lens).

                  De lens is zeker scherp genoeg voor afdrukken op normaal formaat, en de kleuren zijn OK, maar als je op 18 mm gebouwen (of andere rechtlijnige structuren) gaat fotograferen, dan zal je natuurlijk meer vervorming zien dan bij bv. een 18-50-lens...
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment

                  Working...
                  X