Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat maakt een lens een macro lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat maakt een lens een macro lens?

    Wat is het verschil tussen een prime lens van bv 150 mm en een macro lens van 150 mm?

    Beide lenzen zouden op dezelfde camera hetzelfde moeten laten zien, aangezien deze beide 150mm zijn.
    In theorie is er dus geen verschil op een foto te zien.
    Maar ik vermoed dat de macro lens nauwkeuriger is en dichterbij kan scherp stellen?

    Of zijn er nog andere verschillen?
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: wat maakt een lens een macro lens?

    Met een macrolens kun je 1:1 foto's maken en met een gewone lens niet.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: wat maakt een lens een macro lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
      Maar ik vermoed dat de macro lens nauwkeuriger is en dichterbij kan scherp stellen?
      Of zijn er nog andere verschillen?
      Inderdaad, 150mm blijft 150mm, maar een macro heeft een ingebouwde verlengingsfactor, (al dan niet
      ondersteund door een lenzengroep) waardoor scherpstellen op korte afstand mogelijk is.
      vergelijk het met een gewoon objectief met balg.
      Van het moment dat deze verlenging intreed, zal je op sommige camera's kunnen aflezen dat
      het diafragma kleiner wordt, dus zal je niet meer aan je grootste bv. f2.8 geraken.
      Bij de meeste macro's is het macrogebied een verlengde van de scherpstelling, waar je in wezen
      lenzen voor nodig hebt met een hoog scheidend vermogen.

      Comment


      • #4
        Re: wat maakt een lens een macro lens?

        Dat houdt dus in:

        Stel dat sensor het formaat van een euro heeft, dan kun je met een lens zo dichtbij komen dat deze beeldvullend is en nog kan scherpstellen?

        Als ik met mijn 70-200 zoomlens insecten wil fotograferen heeft een macrolens dus geen nut?
        Deze krijg ik immers niet beeldvullend, want dan vliegen ze weg.
        De minimale scherpstel afstand bij die lens is 1,3 meter.
        Op die afstand is er dus geen verschil tussen beide lensen indien ik dezelfde brandpunt afstand heb?
        Beelduitsnede is hetzelfde en beide zijn door middel van AF scherp gesteld.

        Is er dan geen verschil meer op die afstand en groter?
        www.dpix.nl event photography

        Comment


        • #5
          Re: wat maakt een lens een macro lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
          Dat houdt dus in:

          Stel dat sensor het formaat van een euro heeft, dan kun je met een lens zo dichtbij komen dat deze beeldvullend is en nog kan scherpstellen?

          Als ik met mijn 70-200 zoomlens insecten wil fotograferen heeft een macrolens dus geen nut?
          Deze krijg ik immers niet beeldvullend, want dan vliegen ze weg.
          De minimale scherpstel afstand bij die lens is 1,3 meter.
          Op die afstand is er dus geen verschil tussen beide lensen indien ik dezelfde brandpunt afstand heb?
          Beelduitsnede is hetzelfde en beide zijn door middel van AF scherp gesteld.

          Is er dan geen verschil meer op die afstand en groter?
          Neen, geen verschil, wil je beeldvullend, dan moet je dichter, en net daarvoor heb je een macro nodig.

          Comment


          • #6
            Re: wat maakt een lens een macro lens?

            Om de insecten (in volle dag) niet te laten wegvliegen is een lange brandpuntsafstand nodig.
            In de praktijk ga je met een 180mm tot op ongeveer de helft van de 1,3 meter naargelang de grootte van de juffer, libel of vlinder (als je geen kleinere beestjes op het oog hebt).
            Je zou een tussenring kunnen zetten voor je 70-200 zoom om wat dichter te komen, maar croppen kan ook, met het voordeel van een grotere DOF.
            Zeker de moeite om te proberen, alhoewel een echte macro scherpere beelden zal geven (als je ze stil kan houden zonder stabilisatie).

            Comment


            • #7
              Re: wat maakt een lens een macro lens?

              Nog niet genoemd:
              Een macro objectief werkt optimaal op 1:1. Met een gewoon objectief werk je optimaal op oneindig.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment


              • #8
                Re: wat maakt een lens een macro lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                Nog niet genoemd:
                Een macro objectief werkt optimaal op 1:1. Met een gewoon objectief werk je optimaal op oneindig.


                Ook niet te vergeten: een macro-objectief is symmetrisch opgebouwd tov het diafragma. Dwz dat een lens voor het diafragma de tegenovergestelde lens is achter het diafragma. Dus een bolle lens voor is een holle lens achter enz. Dit houdt in dat vervorming die optreed in de ene lens automatisch wordt gecompenseerd door de tegenoverstaande lens.

                Comment


                • #9
                  Re: wat maakt een lens een macro lens?

                  Welke koop je dan het best bv.Canon 100 of 180 ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat maakt een lens een macro lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door canon50 Bekijk bericht
                    Welke koop je dan het best bv.Canon 100 of 180 ?
                    Wanneer je uit de hand werkt houd je een 100 mm beter stil dan een 180 mm die ook veel zwaarder is. Ik werk nu met een 100 mm maar binnenkort komt daar de Sigma 150mm bij. De 180 mm vind ik te zwaar.
                    Macro-fotografie verlangt veel ervaring en bij insecten of spinnen kennis van de beestjes die je fotografeert o.a het gedrag en onder welke omstandigheden of tijdstip bv vlinders en libelle even stil blijven zitten.
                    Zo gebeurd het dat je na een hele dag met niets naar tevredenheid thuiskomt en een andere dag met een hele verzameling.

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat maakt een lens een macro lens?

                      Een macro lens is vaak wel zo scherp dat een crop van een foto van een iets grotere afstand nog steed heel mooie resultaten geeft!

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat maakt een lens een macro lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                        Een macro lens is vaak wel zo scherp dat een crop van een foto van een iets grotere afstand nog steed heel mooie resultaten geeft!
                        resultaat zou wel eens beter kunnen zijn dan combinaties van lenzen of lens+TC.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment

                        Working...
                        X