Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarop let je bij tweedehands?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarop let je bij tweedehands?

    Ik doe ongeveer alles met canon 5D mk IV en tamron 24-70 F/2.8 VC USD G2. Ik droom al lang van een 70-200mm en wellicht door de overgang naar systeemcamera's, lijken er nogal wat 70-200 f/2.8 IS II en III op de tweedehandsmarkt te komen. In de fotozaak in mijn buurt staat er een II van een professionele fotograaf voor 1100 euro met 6 maand garantie en op CameraOccasion.com staat de II aan 1285 en de III aan 1685 euro telkens met 12 maand garantie. Die in mijn buurt kan ik eens proberen, op mijn 5D zetten, vastnemen... Voor die op CameraOccasion moet ik naar Nederland daarvoor en dat gaat nu niet.
    Zijn hier nog tweedehandsdeskundigen of ervaringsdeskundigen, die me misschien kunnen zeggen waarop ik moet letten. Ik bedoel vooral zaken die niet meteen voor de hand liggen en waar ik misschien niet aan denk.
    Ik verkies de II boven de III, want blijkbaar is het verschil minimaal, of vergis ik me.
    Heeft iemand ervaring met tweedehandse objectieven kopen die je niet in de hand gehad hebt, dus online?
    Ik stel de vraag gewoon om wat weerwerk te krijgen. Alle opmerkingen welkom en bedankt bij voorbaat.

  • #2
    Re: Waarop let je bij tweedehands?

    zelf ben ik helemaal geen liefhebber van een 70-200, ik vind dat noch mossel noch vis.
    Het is een zoom objectief met onvoldoende bereik, want wat is nu 200mm?
    Ik zie veel meer in een 135mm op een FF dan een 70-200mm op een FF.
    Die professionele fotografen vragen wel heel veel voor hun afgedankt materieel.
    Een lens kopen bij een particulier, een beroeps fotograaf of in een foto zaak zou ik nooit kopen zonder die lens gezien te hebben en uitgeprobeerd te hebben.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Waarop let je bij tweedehands?

      Ik heb vorige maand de Canon ef 24-70 f2.8II gekocht bij Camera Occasion. Op de website stond nieuwstaat. Nieuw kost deze €1850 (toen bij kamera express zelfs over de €2000!).
      Bij kamera occasion €1285. Even getwijfeld maar toch de lens besteld na vele positieve ervaringen te lezen. Het is inderdaad verboden de grens over te steken dus laten afkomen via DHL.
      Ik had de lens tijdig, en heb hem uitgebreid getest, ook op scherpte.
      Buiten een heel minimaal gebruiksspoor op de zonnekap, niet van nieuw te onderscheiden. De zoom- en focusring draait vlot, maar ook niet te soepel. En haarscherp. Wel geen doos en hoesje bij maar ach, wel een lens quasi nieuw voor een €600 minder.
      Ik had eerst een tweedehands exemplaar gezien bij een particulier voor €1000, maar het risico toch niet genomen. Daar heb je geen garantie moest er toch een defect zijn bij zo'n dure lens.
      Last edited by jochenvde; 5 februari 2021, 04:50.
      Jochenvde Photography
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Waarop let je bij tweedehands?

        Ik koop regelmatig 2ehands maar enkel bij winkels met een goede reputatie. Meestal bij MPB photographic maar ook bij Cameranu, Kamera express, e.d..
        Ik koop enkel als ze in 'zo goed als nieuw' staat zijn.
        Bevalt het toch niet dan kan je ze nog altijd terugsturen. Geen enkele van die winkels doet daar moeilijk over.

        Comment


        • #5
          Re: Waarop let je bij tweedehands?

          Bedankt voor de reactie. Een goede ervaring geeft toch wat vertrouwen.

          Comment


          • #6
            Re: Waarop let je bij tweedehands?

            Ik heb al redelijk wat tweedehands gekocht via de BD koopjeshoek en tot nu toe enkel positieve ervaringen ...

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Waarop let je bij tweedehands?

              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Ik heb al redelijk wat tweedehands gekocht via de BD koopjeshoek en tot nu toe enkel positieve ervaringen ...

              Jaja
              idem dito.
              Soms vragen ze wat teveel, maar ik kijk voor alle zekerheid uit wie het verkoopt.
              Maar nog nooit slechte waar gekregen!
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Waarop let je bij tweedehands?

                Op de website van Shoot vind je een artikel (2 februari) met heel wat tips.

                Comment


                • #9
                  Re: Waarop let je bij tweedehands?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                  Ik heb al redelijk wat tweedehands gekocht via de BD koopjeshoek en tot nu toe enkel positieve ervaringen ...

                  Jaja
                  Idem hier. De enkele zaken die ik hier gekocht heb waren steed in orde zoals beschreven in het postje. En de prijs was ook elke keer correct.

                  De paar lenzen die ik tweedehands in winkels heb gekocht waren ook steeds prima in orde. Zowel in binnenland als in buitenland. Hier in België telkens in de winkel zelf, buitenland online. Altijd was de lens/toestel beter dan de omschrijving als er een was. Een winkel geeft naar mijn gevoel wel enige garantie. Zowel in tijd als dat zij het artikel in handen gehad hebben en hoop ik getest.

                  Tweedehands via verkoopsites... Het is enkele keren al wat minder geweest, maar eigenlijk nooit bedrogen geweest of spijt van gehad (*). En ik ben soms eerder geneigd om van een particulier te kopen dan van een professioneel fotograaf. Bij particulieren heb je vaak hobbyisten zitten die altijd het laatste nieuw willen, professionals die gebruiken een gereedschap tot het op is voor hun. Niet altijd, maar vaak toch.

                  (*) ok, soms spijt gehad dat ik iets gekocht hebt waarvan achteraf blijkt dat ik het eigenlijk niet gebruik of kan gebruiken. Maar daarom is er met de koop zelf niets mis...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarop let je bij tweedehands?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Op de website van Shoot vind je een artikel (2 februari) met heel wat tips.
                    Heel goede tip. Moet juist passen dat er nu zoiets op staat. Bedankt, pol

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarop let je bij tweedehands?

                      Ik koop nooit tweedehands in een winkel omdat ze spelen met de BTW. Als je koop als consument je ziet het niet (in feite ze maken meer geld uit de tweedehands soms dan een nieuwe), maar als je koop professioneel het is vaak minder duur nieuwe dan tweedehands.
                      Last edited by thefoodtraveller; 10 februari 2021, 11:41.
                      I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
                      Some of my photos at www.pessolano.net

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarop let je bij tweedehands?

                        Oorspronkelijk geplaatst door thefoodtraveller Bekijk bericht
                        maar als je koop professioneel het ie minder duur nieuwe te kopen vaak.
                        Kan hier Googletranslate nog eens een keertje overheen of is dit het resultaat ervan?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarop let je bij tweedehands?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Kan hier Googletranslate nog eens een keertje overheen of is dit het resultaat ervan?
                          Nope ik ga gewoon niet meer posten hier.
                          I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
                          Some of my photos at www.pessolano.net

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarop let je bij tweedehands?

                            Dat stuk in Shoot lijkt wel erg veel op het artikel over hetzelfde onderwerp dat ik 8 jaar geleden voor Shoot schreef
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarop let je bij tweedehands?

                              Shoot 23.
                              Blijkbaar heeft Melania Trump sommigen geinspireerd.

                              Comment

                              Working...
                              X