Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

    ik vond geen antwoord in de FAQ-lijst, vandaar deze shortcut :

    wanneer op een kitlens van een cropcamera ( in casu een D550) 20-200mm staat aangegeven, zijn dit dan FF waarden of heb je in werkelijkheid een (+/-) 30-300mm lens in handen ?
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

  • #2
    Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

    Het brandpunt van een lens in onafhankelijk van op welke camera je die zet. Dus een 20-200 is een 20-200.

    Maar als je op een crop camera een 20-300 lens zet, dan gebruikt die maar een stukje van het beeld. En daardoor lijkt het beeld van je crop camera alsof je op een FF een lens van 30-300 zou zetten en daarvan het volledige beeld gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

      Dat blijft een 20-200mm lens, maar ze gedraagt zich op een cropcamera als een 32-620mm lens. (bij Canon X 1.6)

      Comment


      • #4
        Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

        Wat heeft FF of crop daarmee te maken?
        Het verschil tussen FF en crop of groot formaat is enkel het verschil in sensor grootte en dus ook de grootte die zou zien op uw scherm.
        Velen denken dat je niks bent met een FF voor natuurfotografie omdat eenzelfde lens op een crop het onderwerp "dichter" brengt maar dat klopt niet.
        Dezelfde foto met dezelfde lens op een FF zal precies zijn alsof je verder afstond en dat komt door de sensor afmetingen, crop die en je hebt juist dezelfde foto.
        Meestal ga je minder ruis hebben met een FF sensor (in RAW alleszins want in JPEG zal de camera dat bijstellen maar meestal met scherpte verlies).

        Als je nu een 17-40 op het crop zet of op een FF dan zal de afstand altijd hetzelfde blijven.
        Een EF-S lens past normaal niet op een FF omdat de lens te diep in het toestel zit en daardoor de spiegel zal eraan blijven haperen.
        Hetzelfde probleem stelt zich met sommige analoge lenzen op een FF 5D bijvoorbeeld, daar kan de spiegel ook blijven hangen aan de lens.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

          Het zichtsveld op een crop komt overeen met een 300 mm (op de 200 mm-stand), maar het brandpunt blijft een 200 mm.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

            Het eenvoudige antwoord: lenzen in mm is een commercieel argument en verwarrend (wegens niks zeggend) , voor elk sensor oppervlak geldt echter een andere BEELDHOEK.
            Mijn 210MM lens op mijn 4x5 heeft een diagonale beeldhoek van 42° zijnde het FF equivalent van 60mm.
            Enz

            YMMV
            Last edited by Nerdifant; 29 juli 2021, 10:50. Reden: typo
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

              dank jullie allen. Iedereen heeft een stukje van het antwoord geleverd en daardoor is het geheel me duidelijk geworden.
              Door de verscheidenheid aan antwoorden is het me ook duidelijk geworden dat mijn vraagstelling onduidelijk overkwam ondanks het feit dat het in mijn geest klaar was met welk probleem ik worstelde. Blijkbaar heb ik niet de correcte terminologie gebruikt waardoor jullie op het verkeerde pad werden gezet inzake die knoop in mijn hersenen.

              in elk geval : jullie hebben mijn probleem opgelost. Hartelijk dank voor de inspanningen.
              mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
              nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
              https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

              Comment


              • #8
                Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

                Je hebt één camera en set lenzen, wat maakt de waarde van de brandpuntsafstand of beeldhoek uit? De ervaring leert welke lens je moet/kan gebruiken en wat maakt het dan uit wat erop staat. Ik heb wel 2 135mm lenzen en dat is uit optische overwegingen gemaakte keus, maar had ook een 130 en een 140 exemplaren kunnen wezen, niet de exacte mm's belangrijk maar het verschil in optische eigenschappen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

                  Inderdaad, de ondervinding is de beste leermeester maar maakt een beginner eens wijs welke lens hij best gebruikt met wat hij graag fotografeert.
                  Dan is enige hulp zeker welkom want elke lens heeft een ander beeld.
                  Neem nu een 24mm als voorbeeld.
                  Eentje van het merk X, eentje van het merk y en eentje van het merk z.
                  Ze zullen allemaal een ander beeld geven, de ene zal misschien meer 26mm zijn, de andere heeft een beetje vervorming en de derde zal misschien uw wens vervullen.
                  Ik weet dat ik op een crop een 10mm aanzie als breedbeeld en dat een 85mm een portretlens is en wat is nu de juiste telelens of koop ik beter een zoom enz.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

                    Is dat verhaal over die veranderende mm's dan écht onuitroeibaar ?
                    Met dezelfde lens op een DX (crop) win je niet aan tele, je verliest ivm een FX (FF) aan groothoek want "de randen vallen er af en die beeldinfo ben je gewoon kwijt".
                    Vergelijk het met een dia projecteren op een volledig en op een half scherm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

                      ik vrees dat een wat kort uitgevallen vraag aanleiding heeft gegeven tot brede interpretaties na een te korte lezing van de tekst :

                      wat ik me afvroeg was of de cijferwaarde op het crop-objectief slaagt op de optische (=reële) brandpuntafstand van het lenzenstelsel, dan wel op het equivalent ( in mm) indien de oppervlakte van de sensor 24 x 36 mm zou zijn.
                      Een 100mm lens dekt 24x36mm met een hoek van 20* (20 graden). Een cropsensor heeft slechts 12* nodig. Voor eenzelfde beeld op een cropsensor heb je dus slechts een objectief van een 68mm nodig.
                      Iedereen weet dat het beeld as such niet vergroot wordt, maar dat je een "digitale" uitvergroting te zien krijgt.
                      De vraag was dus : slaat de brandpuntsafstand die afgedrukt staat op het objectief op de optica, dan wel op wat je op beeld krijgt.
                      Uit de antwoorden maak ik op dat de meesten denken dat het getal slaat op optische meting.

                      end of story.

                      Thanks
                      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                      Comment


                      • #12
                        Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

                        Typisch voorbeeld van moeilijk denken......
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

                          tja, denken is wat sommigen te weinig doen hé
                          mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                          nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                          https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                          Comment


                          • #14
                            Re: waarde van de brandpuntsaanduiding op een croplens

                            Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                            ik vrees dat een wat kort uitgevallen vraag aanleiding heeft gegeven tot brede interpretaties na een te korte lezing van de tekst :

                            wat ik me afvroeg was of de cijferwaarde op het crop-objectief slaagt op de optische (=reële) brandpuntafstand van het lenzenstelsel, dan wel op het equivalent ( in mm) indien de oppervlakte van de sensor 24 x 36 mm zou zijn.
                            Een 100mm lens dekt 24x36mm met een hoek van 20* (20 graden). Een cropsensor heeft slechts 12* nodig. Voor eenzelfde beeld op een cropsensor heb je dus slechts een objectief van een 68mm nodig.
                            Iedereen weet dat het beeld as such niet vergroot wordt, maar dat je een "digitale" uitvergroting te zien krijgt.
                            De vraag was dus : slaat de brandpuntsafstand die afgedrukt staat op het objectief op de optica, dan wel op wat je op beeld krijgt.
                            Uit de antwoorden maak ik op dat de meesten denken dat het getal slaat op optische meting.

                            end of story.

                            Thanks
                            Het is zoals je het zelf al opmaakt: de optische waarde van het brandpunt.

                            Enkel bij bridge/compact camera's werd (wordt?) wel eens de equivalente brandpuntsafstand gegeven (of beide waarden).

                            Comment

                            Working...
                            X