Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuile lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuile lens

    Hallo iedereen,

    ik had een vraag in verband met mijn vuile lens.
    Ik ben redelijk nieuw in de fotografiewereld dus dit is de eerste keer dat ik mijn lens kuis.

    Er zaten wat spatten op mijn lens, die ik eerst had schoon gemaakt met mijn blaasbalg en vervolgens wat lensreiniger op mijn microvezel doekje.
    De lens zag er vervolgens perfect proper uit.

    Nu is het zo dat ik daarna even op de lens ademde waardoor deze aandampte, en zodra deze volledig was aangedampt zie je toch nog duidelijk strepen, niet alleen van de microvezeldoek maar ook strepen in verschillende richtingen die niets met het kuisen te maken had. Zodra de damp wegtrekt is de lens weer perfect proper en niks te zien.

    Nu vroeg ik mij af of dit kwaad kan voor de foto's? en hoe ik dit eventueel weg zou krijgen?

    Het volgende wat ik probeerde was te werk gaan met mijn lenspen, ik ging hier voorzichtig over de lens maar kreeg ook hier de strepen niet mee weg. Nu is het zo dat het voor de eerste keer was dat ik deze lenspen gebruikte, en ik merkte dat er eigenlijk nog een soort van mousse plakte op de pen. Als ik dan filmpjes bekeek zag ik dat deze mousse niet op de lenspen bij andere plakte, dus had ik deze er af gehaald om met het zwarte deel over de lens te gaan, ook hier gaan die strepen niet mee weg.

    Nu was ik al in paniek dat ik met die mousse over de lens was gegaan en misschien ook nog eens extra krassen getrokken in de lens, enig idee of dit kwaad kan?

    Het is nogal moeilijk uit te leggen zonder foto's, dus misschien dat iemand het ziet zitten om mij even te helpen via whatsapp? Dan kan ik het visueel tonen.

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Mich

  • #2
    Re: Vuile lens

    Ik kuis al mijn lenzen als volgt:
    - met zachte borstel het stof en zand afvegen.
    - flesje isopropanol mengen met gedistilleerd water 50/50% (beiden te koop bij de apotheek voor een prikje)
    - tissue met mengsel op een talkvrij tissue doen en alles opkuisen (insmeren)
    - vers droog tissue gebruiken om alles op te drogen.
    - herhaal indien nodig.
    - eventueel stof van tissue dat achter blijft wegblazen met peer.

    Comment


    • #3
      Re: Vuile lens

      Een frontlens kan wel wat hebben voor dat je het ziet op je foto's.Maar bij groothoeklenzen is dat echter veel minder het geval.
      Mogelijks is er een lichte beschadiging van de coating,maar dat zul je niet zien op een foto,tenzij het zeer uitgesproken is.

      Wat ik niet begrijp is die mousse.
      Normaal zit er op de lenspen een klein viltje van ongeveer 1.5 mm.
      In het opzetkopje,ja daar zit een mousse.Dat hoeft in het kapje te zitten en dient om,met een draaibeweging van het kapje,het viltje terug van product te voorzien.
      Normaal moet ,als je de lenspentip over je vingertop wrijft,deze wat zwart worden.Indien niet (geen product op de tip),dan ga je met die lenspen alles maar verslechteren.
      (NB:ik heb er zo een,waarvan het product opgebruikt is.)

      Voor lensreiniging;cfr. hierboven.Werkt goed.
      Last edited by demuro; 26 oktober 2020, 12:03.

      Comment

      Working...
      X