Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

    Hallo,

    Begin deze week heb ik mezelf een nieuw cadeautje gedaan en een sigma 150 mm 2.8 macro gekocht. Na een paar tests blijkt dat ik echt wel geen slecht aankoop heb gedaan ... Echt scherp lensje en al prachtfotos mee kunnen trekken.

    Maar,
    Nu dacht ik dat dit een prime lens met max opening 2.8 is, wat waar is... als ik hem op oneindig focus... Telkens wanneer ik dichterbij focus zie ik mijn diafragma oplopen (in stand A, diafragma voorkeuze...) Dit loopt zo tot 5.6 (tussen 0.4 en 0.45 meter) en blijft zo totaan de 0.38 cm (meest dichte scherpstelfafstand).

    Nu heb ik dit ook gecheckt met mijn ander primelensje (nikkon 50 mm 1.8) en hierbij heb ik hier geen last van.

    Is dit nu normaal voor een macrolens zoals de sigma 150 mm? Ik dacht dat het diafragma los stond van het scherpstellen... Iemand die hier wat meer verduidelijking kan brengen, ik ben één en al oor!

    Groetjes,

    Ben
    Wat nikon materiaal

  • #2
    Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

    Aan je handtekening te zien werk je met een nikon?

    Ik dacht dat je de diafragmaring op de lens op een bepaalde stand moet zetten bij nikons,niet?
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

      Dag Jo,


      Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
      Aan je handtekening te zien werk je met een nikon?

      Ik dacht dat je de diafragmaring op de lens op een bepaalde stand moet zetten bij nikons,niet?

      Dit is zo bij de 50 mm lens, waar je je diafragma moet vastzetten op f22. Bij de sigma lens echter heb ik geen diafragma ring, enkel een 'scherpstel ring'. Toch echter bedankt voor het antwoord!

      Misschien dat iemand anders met dezelfde lens zijn mening hierover kan geven?

      EDIT: heb net op het net wat meer info hierover gevonden bij blijkt dat dit het geval is bij alle macrolenzen, dus dit is perfect normaal hier is een linkje met meer info linkie (als het ok is om linken te geven tenminste)

      Groetjes

      Ben
      Last edited by blvermeu; 8 januari 2011, 09:50. Reden: update info
      Wat nikon materiaal

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

        hallo,

        was er redelijk zeker van dat dat met m'n 180 van sigma niet zo was, even getest en..
        neen hoor mijn diafragma blijft mooi op 3.5 staan.... (werk wel met pentax maar denk niet dat dat verschil zou mogen geven)

        groeten,
        michiel
        love and happiness!
        pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

          Proficiat met je aankoop.
          Heb deze lens ook en blijkbaar is dit helemaal normaal.
          De 2.8 bekom je zelden. Raar maar waar.
          Toch ook een zeer tevreden gebruiker.
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

            Hoi Ben,

            Dat wat je beschrijft komt alleen om de een of andere reden voor bij de Nikon variant.

            Ik heb een Sigma 150mm met Nikon mount op de S5pro gehad, die had hetzelfde "probleem" als dat jij hier beschrijft.

            Nu heb ik een 150mm met Canon mount op een 7D en is er geen "probleem". Hij blijft netjes op f2.8 staan.

            Misschien dat iemand weet waarom de Nikon variant dit wel doet?

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

              Hoi,

              Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
              Hoi Ben,

              Dat wat je beschrijft komt alleen om de een of andere reden voor bij de Nikon variant.

              Ik heb een Sigma 150mm met Nikon mount op de S5pro gehad, die had hetzelfde "probleem" als dat jij hier beschrijft.

              Nu heb ik een 150mm met Canon mount op een 7D en is er geen "probleem". Hij blijft netjes op f2.8 staan.

              Misschien dat iemand weet waarom de Nikon variant dit wel doet?
              Dat is inderdaad wel raar... Nuja, ik moet ook zeggen dat ik deze 2.8 wrsch nooit zal gebruiken voor mijn macrofoto's dus daar heb ik geen gemis aan die 2.8, maar misschien voor een eventueel portretje binnenshuis...

              Groetjes,

              Ben
              Wat nikon materiaal

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

                Het is nog maar de vraag of het diafragma werkelijk sluit ofdat het slechts een bug in de camerasoftware is.
                Mogelijk is het ook gewoon een inspelen van de camera op de verlenging van de tubus , hetgeen zoals bekend lichtveries tot gevolg heeft...en je het effectieve diafragma krijgt te zien.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

                  Ding ding ding! We have a winner!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Mogelijk is het ook gewoon een inspelen van de camera op de verlenging van de tubus , hetgeen zoals bekend lichtveries tot gevolg heeft...en je het effectieve diafragma krijgt te zien.
                  Dit is zo'n vraag die om de x-aantal maanden terugkomt.

                  Het is perfect normaal, je Nikon camera corrigeert naar het effectieve f-getal. Alle micro nikkors hebben dit fenomeen ook. Met Sigma lenzen is het niet zo rechtlijnig. Mijn Sigma 180mm wordt ook niet gecorrigeerd. Van de 150mm heb ik al gehoord van exemplaren die het wel doen en andere niet.

                  Canon camera's corrigeren niet, je kunt met een MP-E65 bij wijze van spreken op f/2.8 fotograferen op 5:1 vergroting, maar het effectieve f-getal zal stukken lager liggen. Dit is misschien niet de meest correcte manier, maar het is wel minder verwarrend.

                  En nu terug zorgeloos foto's maken
                  Last edited by ThierryM; 8 januari 2011, 16:50.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Ding ding ding! We have a winner!

                    Canon camera's corrigeren niet, je kunt met een MP-E65 bij wijze van spreken op f/2.8 fotograferen op 5:1 vergroting, maar het effectieve f-getal zal stukken lager liggen. Dit is misschien niet de meest correcte manier, maar het is wel minder verwarrend.
                    Ik zie het gewoon weergeven van de feitelijke lensopening wel als correct, omdat in het formuletje nu eenmaal de brandpuntsafstand zit en die is gedefinieerd op oneindig....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      <knip>

                      Canon camera's corrigeren niet, je kunt met een MP-E65 bij wijze van spreken op f/2.8 fotograferen op 5:1 vergroting, maar het effectieve f-getal zal stukken lager liggen. Dit is misschien niet de meest correcte manier, maar het is wel minder verwarrend.

                      En nu terug zorgeloos foto's maken
                      je zal maar met een externe lichtmeter werken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje over de max diaframa opening Sigma 150 mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                        je zal maar met een externe lichtmeter werken.
                        Daarom moest je vroeger ook weten hoe alles werkte en de omrekenfactor weten van macrobalg, pola filter, teleconverter enz.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X