Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje omtrent brandpuntsafstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje omtrent brandpuntsafstand

    Bij de kleinbeeld camera's was een standaard objectief 50 of 55mm.
    Deze objectieven benaderden het dichtst de beeldhoek van het menselijke oog.
    Bij digitale toestellen moet men dikwijls vermenigvuldigen met de factor 1,5 bijvoorbeeld bij Nikon of 1,6 bij Canon.

    Als je nu een 50mm objectief koopt zit je dan in feite met een korte tele van 75mm of meer ?

    Zou een standaard objectief zou dan in feite tussen 28 en 35mm vallen ?

    Dat wat de brandpuntafstand betreft, maar dan is er nog de beeldhoek ook, hoe zit het daarmee ?

    Groetjes
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

  • #2
    Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

    als je brandpuntsafstand vergroot, dan verkleint de beeldhoek, logisch.

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

      Op zich verandert de brandpuntsafstand niet... wel de cropfactor. Komt er in de praktijk op neer dat je eigenlijk een kleiner beeld ziet van wat je zou zien bij een analoge camera...

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

        met andere woorden: een 50mm objectief heeft op een camera met DX-sensor-formaat een beeldhoek te vergelijken met de beeldhoek van een 50 mm lens op een fullframe x de cropfactor wat op een Nikon 75mm geeft

        dus je beelduitsnede van je 50mm lens op een Nikon zal dus dezelfde beelduitsnede zijn als wat je op een full frame camera bekomt met een 75mm lens

        de DOF zal ook te vergelijken zijn met de DOF van de 75mm aangezien je vergrotingsfactor ook een variabele is in de formule om de DOF te berekenen. als je dus je foto van een full frame met 75mm met een bepaald diafragma op A4 print en dezelfde foto met een 50mm met een DX-frame camera met hetzelfde diafragme zal je een vergelijkbare scherptediepte bekomen. wil je het precies narekenen, dan moet je een DOF calculator gebruiken die rekening houdt met je body en alle andere factoren zoals je bv. kan vinden op http://www.dofmaster.com/dofjs.html

        tja de 50mm werd "standaard" genoemd omdat dat de meest natuurlijke beeldhoek/perspectief was op een full frame camera. 't was eigenlijk maar een indeling om een soort scheiding te maken tussen breedhoek en tele .. welke lens je nu uiteindelijk gaat gebruiken hangt af van je locatie en je object, het effect dat je wenst te bekomen .. niet van in welke tabel die lens in de prijslijst staat

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

          Ben het eens met het betoog van Visio wat betreft DOF en uitsnede.
          Interessant is wel erbij te vermelden dat wanneer je een lens op een DSLR gebruikt, de eigenschappen van die lens behouden blijven wat perspectief betreft.
          De foto van een 75mm analoog ziet er dus echt wel anders uit dan die van een 50mm digitaal.
          Groetjes Edwin
          Last edited by smartpics; 10 december 2005, 07:13.
          Mijn Foto's

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

            Hallo

            Bedankt voor jullie interessante uitleg.

            Groetjes
            Spogy
            Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

              Misschien nog even vermelden dat canon nu een dslr heeft met een ccd zo groot als een kleinbeeldneg, en dus de 4:5 verhouding behoudt. Alleen, niet goedkoop en vergt weer andere lenzen...

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                Misschien nog even vermelden dat canon nu een dslr heeft met een ccd zo groot als een kleinbeeldneg, en dus de 4:5 verhouding behoudt. Alleen, niet goedkoop en vergt weer andere lenzen...
                Zo weinig tekst en dan toch zoveel onzin...

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                  Reactie op de Belgische pralinesfabrikant :

                  Mijn zinnetje was wat beknopt omdat ik me vaag iets herinnerde.

                  Maar de eOS 5D heeft een full frame CMOS van 35.8 x 23.9 wat ongeveer een kleinbeeldnegatief is (op enkele tienden na !) ! (12.8 Mpixel)

                  Je kan er geen EF-s lenzen op gebruiken.
                  Dat van die nieuwe lenzen was niet correct, wat ik bedoelde is dat ik in Photo News okt/nov las dat het nadeel van deze camera is "vraagt investering in goede en dus dure objectieven".

                  Die 4:5 klopt ook niet helemaal, maar de kleinbeeldfotografen kunnen nu terug de groothoeken gebruiken, kwasi zoals vroeger.

                  Geef toe dat mijn vorige beknopte uitleg vaag was, maar onzin is een sterk woord. Bovendien vind ik als je iemand in de grond boort je wat uitleg mag geven, goeie kritiek is altijd welkom
                  Last edited by Arousal; 10 december 2005, 08:08.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                    Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                    ...Maar de eOS 5D heeft en full frame CMOS van 35.8 x 23.9 wat ongeveer een kleinbeeldnegatief is ! (12.8 Mpixel) Klopt dus hé vriend !

                    Klopt inderdaad....alleen is 35.8 x 23.9 niet echt een 5 x 4 verhouding maar eerder iets als een 3 x 2....

                    Mvg,

                    Bart

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                      Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                      Geef toe dat mijn vorige beknopte uitleg vaag was, maar onzin is een sterk woord. Bovendien vind ik als je iemand in de grond boort je wat uitleg mag geven, goeie kritiek is altijd welkom
                      Door me zo sterk uit te drukken bereik ik twee doelen: andere lezers zien dat ze je tekst met een korrel zout moeten nemen en ik dwing jou om nog eens goed over het geschrevene na te denken. Dat is een heel oud pedagogisch concept en blijkt ook in dit geval weer te werken. Het werkt beter dan dat ik alles voorzeg.

                      Nu de inhoud: sorry hoor, maar "niet goedkoop" is zo'n beetje het enige dat goed was, hoewel het eigenlijk een subjectief begrip is...

                      Het blijkt dat de uitleg niet nodig was omdat je zelf bijna alles hebt kunnen gecorrigeren. Die 4:5 is inmiddels al door BartD gecorrigeerd, blijft het woordje 'nu' over. Canon heeft al veel langer (jaren) FF-camera's: de 5D is echt niet de eerste.

                      Het forum wordt er beter op als mensen er iets van kunnen opsteken. Teksten die gebaseerd zijn op "vage herinneringen" zijn volgens mij minder zinvol.
                      Last edited by Leonidas; 10 december 2005, 09:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                        Als (mijn) besluit voeg ik hier nog dit aan toe :

                        De originele vraag handelde over brandpuntsafastanden en hoe die varieren naar digitale normen, in die zin voegde ik er eigenlijk gewoon aan toe dat er dus ook CCD's (CMOS) bestaan die de grote hebben van een negatief en zodoende die vergrotingsfactor veel minder of niet hebben. That's all

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                          En verder is het zo dat die "crop factor" ook niks nieuws is van het digitale tijdperk... in de analoge fotografie zijn ook meerdere maten van negatieven gebruikt (behalve kleinbeeld bestaat ook nog het midden-formaat, en die rollen op de Rollei, en die grote platen in een platen-toestel .... )
                          Ieder van die had zijn eigen "standaard" brandpuntsafstand die verschillend was van 50 mm. Maar omdat het negatief altijd groter was als bij kleinbeeld, was de "standaard" ook altijd > 50 mm.
                          Maar om aan te geven dat dit niet nieuw is ...
                          ---
                          darix
                          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                          D70s

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                            Dat was idd niets nieuws, maar veel gebruikers van slr en dslr hadden in begin wel moeite, of moesten tenminste wennen aan die verlengingsfaktor.
                            Vooral als er door een merk benadrukt werd dat je je oude lenzen ook op hun digitale reflex kon gebruiken en ze in het begin niet spraken over de gevolgen voor de brandpuntsafstand !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje omtrent brandpuntsafstand

                              Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                              That's all
                              Je vergeet voor het gemak dat je deed voorkomen of FF-camera's iets nieuws zijn, het onjuiste formaat en het feit dat je er andere lenzen voor zou moeten kopen. En om dan maar op alle slakken zout te leggen: wat bedoel je nu met een vergrotingsfactor?

                              Comment

                              Working...
                              X