Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

    Ik heb momenteel een Tamron 17-50 2.8 lens maar zou graag een EF50 1.8 bijkopen.
    Ik heb echter al eens gelezen dat deze op 2.8 niet veel scherper gaat zijn dan mijn huidige lens (klopt dit?).

    Daarom begin ik te twijfelen want in een studio (portret) stel je je toestel toch niet in op f1.8 of ben ik mis? Gaat deze lens dan bij een hogere diafragma waarde (bv f5.6 )nog altijd merkbaar scherper zijn dan bij mijn huidige lens?

    Buiten het feit dat de 1.8 lichtsterker is, zijn er dan nog andere voordelen waarom ik de lens zou kopen?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

    Ik denk niet dat deze op f5.6 scherper zal zijn. Gebruik in de studio dan ook gerust f2.8 zooms boven mijn 85mm f1.4
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

      de 50 1.8 is scherp, echt wel behoorlijk scherp.
      Als:
      * de scherpstelling in moeilijke lichtomstandigheden
      * gebrek aan manuele focus
      * het meedraaien van de filter (belangrijk bij circ pol filters)

      geen nadelen zijn voor u kan ze interessant zijn. in studio omgeving zal je minder snel last hebben van bovenstaande als je niet vaak manueel focust.
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

        Voor studio zal je daar eigenlijk geen voordeel uit halen met die lens.
        Het grote diafragma is echt bedoeld voor kleine DOF en hoge lichtsterkte, 2 dingen die niet van toepassing zijn in studio en zelfs onwenselijk.

        De 1,8 is een dikke stop (1 stop + 1/3 om juist te zijn) verschil met je 2,8 en da zal je met moeite winst opleveren.

        Comment


        • #5
          Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Buiten het feit dat de 1.8 lichtsterker is, zijn er dan nog andere voordelen waarom ik de lens zou kopen?
          ivm. portretten, koop je een f1.8 lens in de eerste plaats voor z'n beperkte DOF
          Jammer genoeg is dit niet erg bruikbaar in studio, omdat meeste studio lichten niet voldoende gedimd kunnen worden, doch op locatie is het prima...

          voorbeeldje op f2 (85mm)

          Last edited by d_oracle; 5 december 2010, 13:45.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

            Voor portrettenwerk vind ik zelf een brandpuntafstand van 50 mm op een crop camera te kort. Ik zou eerder denken aan een 85 mm/1.8. De AF van dit objectief is meteen veel beter dan de AF van de 50 mm/1.8.

            Success met je keuze.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

              Dank allen voor de duidelijke uitleg.

              Ik heb vandaag voor de eerste maal wat portretjes geschoten op 50 mm en inderdaad je moet echt dichtbij komen wanneer je alleen de uitsnijding van het hoofd wil. Ik ben overtuigd dat het met 85 mm comfortabeler werken is (afstand fotograaf-model).
              Ik denk dat we maar wat langer gaan sparen voor de 85 mm
              Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

              Comment


              • #8
                Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                Ik denk dat we maar wat langer gaan sparen voor de 85 mm
                juist... en 85mm heeft veel minder perspectief vertekeningen... dus geen dikke neuzen, schouders en armen (dit geldt vooral als je dichtbij staat... )
                Last edited by LesC; 9 december 2010, 15:52. Reden: Quote verbeterd
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  juist... en 85mm heeft veel minder perspectief vertekeningen... dus geen dikke neuzen, schouders en armen (dit geldt vooral als je dichtbij staat... )
                  je bedoelt vervorming waarschijnlijk. Perspectiefvertekening is enkel van het standpunt afhankelijk.

                  Ik heb de Tamron 17-50 f/2.8 en de Nikkor 50 f/1.8. De Tamron komt bijna nooit op mijn camera. Met die 50mm moet ik tenminste niet aan een zoomring zitten draaien en kan ik gewoon met een stapje voor of achter mijn beeld componeren .

                  De zoom/prime discussie sleept al aan vanaf er zooms zijn en de eerste 15-20 jaar was dat ook een non-discussie. Ik zou wel eens degelijke tests willen zien tussen het verschil in kleur- en contrastweergave bij zooms en primes. Volgens mij doen de primes het daar toch nog altijd beter.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    je bedoelt vervorming waarschijnlijk. Perspectiefvertekening is enkel van het standpunt afhankelijk.
                    Nee, hij bedoelt vertekening, grote neuzen, dikke armen zijn net zo perspektivisch vertekend als omvallende gebouwen. Vervorming is oa ton- en kussenvormig.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

                      Ff tussen haakjes. Die 50mm 1.8 is geweldig scherp op F4 -en (vooral op) F5,6.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voordeel f1.8 lens t.o.v. f2.8 lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Nee, hij bedoelt vertekening, grote neuzen, dikke armen zijn net zo perspektivisch vertekend als omvallende gebouwen. Vervorming is oa ton- en kussenvormig.
                        vertekening is toch niet van het brandpunt afhankelijk, enkel van het standpunt. Als je met een 85mm verder weg gaat staan heb je idd een andere perspectiefwerking.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment

                        Working...
                        X