Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    En dan zal de shutterspeed ook wel omlaag moeten, zeker?
    Ik zie voorlopig niet veel verschil tussen de twee opnames, maar wie ben ik?
    Is "het blote" oog echt de enige manier om scherpte te meten?
    Wat ik tegenwoordig doe is de foto openen in Photoshop (nu nog v. 7.0) en inzoomen tot 100% en dan echt goed bestuderen, maar misschien zijn er andere manieren?
    Ja, shutterspeed moet omlaag, maar dat is nu juist waar die IS zijn nut bewijst. Enne... pixelpeepen in Photoshop heeft geen nut, want op die manier ga je een foto nooit bekijken.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

      Test gedaan met filter en zonder filter, beide fotoots zijn genomen op iso = 100. Aan jullie om de foto eruit te halen die genomen is zonder de filter... :-)

      foto 1:


      foto 2:


      Met vriendelijke groet,
      Dimitri
      Canon & Tamron

      Comment


      • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Ja, shutterspeed moet omlaag, maar dat is nu juist waar die IS zijn nut bewijst. Enne... pixelpeepen in Photoshop heeft geen nut, want op die manier ga je een foto nooit bekijken.
        Dank, SP, van jou heb ik al heel wat opgestoken. Niet pixelpeepen, zeg je, maar hoe "kijk" je dan wel? Ik weet dat een foto (meestal) niet op 100% zal worden afgedrukt, maar daar zie ik pas tenvolle of een foto scherp is of niet, en waar eventueel de onscherpte zit. Is het bij jou, of bij alle "geoefende fotografen" uitsluitend met het blote oog?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

          Dank je, Dimi! Voor mij is foto #2 zonder filter, misschien niet echt scherper (maar zie daarvoor mijn vraag aan SimplePhotography), maar zeker helderderderderder...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

            Vrienden,

            Wat vinden jullie van de volgende? of

            Filter gebruikt, iso=100 + flits, en een ... statief...



            Met vriendelijke groeten,
            Dimitri
            Canon & Tamron

            Comment


            • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

              Een statief lijkt nog altijd beter te zijn dan IS, zou ik zeggen. Netjes!
              (vanop hoeveel meter ongeveer genomen?)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                Lijkt mij dus ook ...

                Van ongeveer 5 meter, aja van die fotoots boven, nummer 1 is zonder filter...
                Canon & Tamron

                Comment


                • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                  Met men Tamron dia: 72, 28-200mm op 200mm, iso 100, flits, B+W filter...
                  Terug ongeveer 5m van het object en op statief.



                  Met vriendelijke groeten,
                  Dimitri
                  Canon & Tamron

                  Comment


                  • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri1974 Bekijk bericht
                    Test gedaan met filter en zonder filter, beide fotoots zijn genomen op iso = 100. Aan jullie om de foto eruit te halen die genomen is zonder de filter... :-)


                    Met vriendelijke groet,
                    Dimitri
                    Beide foto's zijn genomen met een verschillend diafragma, dus je vergelijking gaat niet op.

                    Comment


                    • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                      hier nog een foto is wat gecropt maar niets aan bewerkt alleen verkleint met bdsizer



                      sluitertijd 1/200
                      F/10
                      iso/400
                      focuslengte/250mm

                      afstand van de hommel zo'n 1.5meter


                      hieronder zelfde foto maar dan bewerkt alleen wat verscherpt.

                      Comment


                      • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Dank, SP, van jou heb ik al heel wat opgestoken. Niet pixelpeepen, zeg je, maar hoe "kijk" je dan wel? Ik weet dat een foto (meestal) niet op 100% zal worden afgedrukt, maar daar zie ik pas tenvolle of een foto scherp is of niet, en waar eventueel de onscherpte zit. Is het bij jou, of bij alle "geoefende fotografen" uitsluitend met het blote oog?
                        't Spel is dat de foto scherp moet zijn op kijkafstand. Uiteraard is het zo dat als je op 100% ziet dat de foto mooi scherp is, die op normaal formaat zéker prima zal zijn, maar 't is niet omdat de foto op 100% niet perfect scherp is, dat die op een kleiner formaat niet zouden voldoen. Zelfs als je een foto fullsize uitprint (zeg 1m20 op 80cm om eens lekker groot te doen), dan ga je daar niet met je neus op staan, maar sta je er minstens een dikke twee meter vandaan. Want we kijken naar een FOTO, en niet naar pixels. Ga maar eens naar reclameposters kijken. Dat zijn geen gladde afbeeldingen hoor.

                        dus ja, ik beoordeel mijn foto ook op 100%, maar dan als ik USM gebruik, om te zien of bijvoorbeeld haren nog steeds goed zijn en niet overscherp. Aan haar zie je dat namelijk uitstekend, of je niet teveel verscherpt. Ook om bijvoorbeeld alleen ogen scherper te maken ga ik naar 100% view. Maar als niet alles vlijmscherp is op 100%, vind ik dat persoonlijk geen ramp als het op het formaat waarop ik het print wél OK is. Scherpte is namelijk geen objectief gegeven: 't is voor iedereen anders. Het ene paar ogen onderscheidt het anders dan de anderen.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                          Dank voor deze uitleg, SP, stof voor mij om over na te denken...

                          Ik neem aan dat je met USM hier niet UltraSonic Motor (bij Canon) bedoelt, maar eerder iets dat te maken heeft met een fotobewerkingsprogramma?

                          Toevoeging: gevonden via Acronymfinder: UnSharp Masking.

                          (binnenkort zal ik me eens deftig in Photoshop verdiepen: gisteravond CS3 besteld, samen met een ultrasnelle iMac )
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Dank voor deze uitleg, SP, stof voor mij om over na te denken...

                            Ik neem aan dat je met USM hier niet UltraSonic Motor (bij Canon) bedoelt, maar eerder iets dat te maken heeft met een fotobewerkingsprogramma?

                            Toevoeging: gevonden via Acronymfinder: UnSharp Masking.

                            (binnenkort zal ik me eens deftig in Photoshop verdiepen: gisteravond CS3 besteld, samen met een ultrasnelle iMac )


                            Stuur me gerust een bericht als je ergens hulp bij nodig hebt.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                              Dank voor je aanbod, SP! Reken er maar op dat ik jou zal weten te vinden!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • Re: voorbeeld scherpte canon EFS 55-250

                                Helaas moet de test die ik wil doen met de 70-200 en de 55-250 nog even wachten.. Door omstandigheden is er gister en vandaag niets van gekomen...
                                Maar het komt goed... die test ga ik zeker eens doen !
                                Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                                Comment

                                Working...
                                X