Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

volgorde lens, extender , camera koppeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • volgorde lens, extender , camera koppeling

    hallo, volgens de canon handleiding moet de extender eerst op de lens en dan de camera op de combo en andersom wanneer men loskoppelt.

    Maakt het iets uit dat ik het op onderste manier doe ?

    ik vind het eigenlijk beter op deze manier; wanneer ik een bv. een extender 2x moet plaatsen in plaats van de 1,4 lijkt het mij beter om de camera + extender los te koppelen van de lens en de extender daarna verwisselen met de 2x in de tas in verband met zo weing mogelijk met open camera te werken.

  • #2
    Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

    Canon schrijft inderdaad voor om eerst je extender op de lens te plaatsen en dan het geheel pas op je toestel
    Dit zou ergens te maken hebben met het herkennen van de combinatie
    Doch ik heb al verschillende manieren uitgeprobeerd en merk totaal geen verschil !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

      Merk ook geen verschil in beide montagemethoden. Vermits de camera toch altijd "off" staat als je lenzen wisselt, maakt het m.i. weinig uit.
      Langs de andere kant, als Canon het zo voorschrijft, zal het wel een reden hebben. Waarom het dan anders doen ?
      Greetzzzzzzzzzzzz......
      Wonnie
      www.spectare.be

      Comment


      • #4
        Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

        Als je de camera laat aanstaan bij het wisselen (nooit geweten dat dit niet mocht) zou het een verschil kunnen geven, maar ik heb er nooit iets van gemerkt.

        Comment


        • #5
          Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

          Ik zet eigenlijk nooit m'n camera uit bij het wisselen van lenzen en/of extenders

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

            Oorspronkelijk geplaatst door Wonnie Bekijk bericht
            Merk ook geen verschil in beide montagemethoden. Vermits de camera toch altijd "off" staat als je lenzen wisselt, maakt het m.i. weinig uit.
            Langs de andere kant, als Canon het zo voorschrijft, zal het wel een reden hebben. Waarom het dan anders doen ?
            ik zou het anders doen omdat het een betere manier is om stof in de camera te voorkomen denk ik

            Comment


            • #7
              Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Ik zet eigenlijk nooit m'n camera uit bij het wisselen van lenzen en/of extenders

              grts
              Sieg
              Ik ook niet. Ik meen ooit gelezen te hebben dat de reden voor hem uit te zetten zou zijn dat de sensor meer stof zou aantrekken in de on-stand. Geen idee of dat zo is, en indien zo of we eigenlijk niet gewoon over theorie spreken (het verwaarloosbaar is).

              Comment


              • #8
                Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                Ik ook niet. Ik meen ooit gelezen te hebben dat de reden voor hem uit te zetten zou zijn dat de sensor meer stof zou aantrekken in de on-stand. Geen idee of dat zo is, en indien zo of we eigenlijk niet gewoon over theorie spreken (het verwaarloosbaar is).
                Ik heb me al dikwijls afgevraagd waarom ze eigenlijk nog geen neutraal tussenstuk hebben uitgebracht om de sensor af te schermen voor het stof. Zeg maar een stof extender.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                Comment


                • #9
                  Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                  Je hebt toch een dop om je body af te sluiten als er geen lens op zit ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                    U bedoelt een bodydop?
                    gat in de markt, die was er nog niet....

                    Comment


                    • #11
                      Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Je hebt toch een dop om je body af te sluiten als er geen lens op zit ?
                      Blijkbaar heb je het niet goed begrepen wat ik bedoel. Hetgeen ik in gedachte had is een soort tussenring, al dan niet verwijderbaar, met neutraal glas.
                      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                      Comment


                      • #12
                        Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                        Ik plaats altijd eerst de extender op de camera en dan pas de lens ( Nikon ) nog nooit een probleem mee gehad.

                        Mvg Yves.
                        What you see is what you get

                        Comment


                        • #13
                          Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                          Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                          Blijkbaar heb je het niet goed begrepen wat ik bedoel. Hetgeen ik in gedachte had is een soort tussenring, al dan niet verwijderbaar, met neutraal glas.
                          Als zoiets wordt gebruikt, zou het achter de lensmount moeten zitten. Zoniet verander je de registerafstand door een ring te plaatsen en kan je niet meer tot oneindig focussen.

                          Ik snap wel waar je naartoe wil, maar is stof dan echt zo een probleem? Werk je in erg stoffige omgevingen, dan kan je een doorzichtige plastic zak gebruiken om je lenswissels te doen. Bij alle normale gebruik kan je verder gewoon regelmatig eens de behuizing uitblazen met een blaaspeer. Als je ook af en toe eens de body in sensor cleaning stand zet, kan je ook de ruimte van de sensor eens uitblazen. Ik weet niet wat er precies veranderd is tegenover een jaar of 10 geleden, maar ik moet mijn sensors helemaal niet meer swabben met vloeistof. Er blijft niks meer aan vasthangen.

                          Stof wordt ook naar binnen gezogen bij de meeste zoomlenzen, en in mindere mate ook bij primes als de focus-groep vrij veel lucht moet verplaatsen. Hoe goed de dichtingen van de lens ook zijn, er komt altijd wel stof naar binnen. Dat is een gegeven waar je altijd mee te maken krijgt, tenzij je in een steriel labo fotografeert. het hoeft niet noodzakelijk een gevolg van lenswissels te zijn. Bekijk het van de positieve kant: bij een systeem met verwisselbare lenzen heb je tenminste de mogelijkheid om stof weg te blazen als het zichtbaar wordt op je foto's. Met een bridge of compact toestel mag je voor de rest van de levensduur stofjes wegclonen eens ze op de sensor zitten
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                            Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                            Blijkbaar heb je het niet goed begrepen wat ik bedoel. Hetgeen ik in gedachte had is een soort tussenring, al dan niet verwijderbaar, met neutraal glas.
                            Kan je dan er meteen geen filter van maken? Gedaan met 10 formaten filters kopen? (en meteen ook mogelijk op mijn 14-24 zonder zo'n achterlijk duur systeem te moeten kopen).

                            Comment


                            • #15
                              Re: volgorde lens, extender , camera koppeling

                              Sigma had dit vroeger in de SD 10 http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd10/4 zie laatste foto, maar ze zijn er toch terug van af gestapt voor zover ik weet. Mss omdat er uiteindelijk toch stof achter kwam, want zelfs als alles hermetisch van de buitenwereld is afgesloten kan er toch stof 'ontstaan' als bewegende onderdelen zoals de sluiter of spiegelmechanisme heel lichtjes beginnen te slijten.
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X