Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlekken op fotos met sommige objectieven (fotos zie bijlage)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vlekken op fotos met sommige objectieven (fotos zie bijlage)

    Hallo,

    Trok vandaag wat fotos opt strand en had zwarte vlekken op sommige fotos. Heb nochthans m'n objectief regelmatig schoongemaakt, met dat zeewater zijn er snel vochtige druppeltjes op.

    De zwarte vlekken verschenen zowel in de richting van de zon als met de zon langs achter. Sommige fotos hebben ook geen.
    Wat zou dit kunnen zijn, en hoe kan ik dit voorkomen? Zonnekap ofzo?

    Denk dat er geen stof op de sensor zit (wel wat in de zoeker maar geen last van), is nieuwe cam, en op andere fotos heb ik dit niet. Heb dit ook al gehad met breedbeeldlens in zonnig weer.
    Meestal is dit dus ongeveer in het midden boveneen de foto, een vlek van zo'n halve cm.

    Kan niet direct een foto posten, maar misschien zijn er mensen die dit ook soms hebben en weten wat dit is en hoe te voorkomen.
    Dacht aan vlekken door de zon ofzo, maar had dit ook bij fotos met de zon langs achter of opzij.

    Ook beter een UV filter erop zeker in het vervolg, met dat zeewater...

    Thanks,
    Innovator
    Last edited by Innovator; 30 juni 2008, 18:54.

  • #2
    Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

    Welk diafragma heb je gebruikt bij de foto's die de vlekken vertonen?

    Dat je camera nieuw is, wil niet zeggen dat er geen stof op de sensor zou kunnen liggen.
    Mijn 40D is nog heel jong en 't is al van datte
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

      Door het feit dat het meestal bij zonnige opnames voordoet, waarbij naar alle waarschijnlijkheid met een klein diafragma gewerkt wordt, is de kans groot dat het inderdaad stof is op de sensor. Een voorbeeldfoto kan hier natuurlijk uitsluitsel brengen.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

        Hier zijn de fotos met de zwarte vlekken.




        Sensor vol stof zeker? Pas een nieuwe 40D uit Konijnenberg...
        Raar dat ik dit niet op andere fotos heb (klik op de gele bar met uitroepteken om de foto te vergroten, zodat de vlekken zichtbaarder zijn).

        Die sensorreiniging werkt maar half zeker bij het aan/uitschakeling?
        Het stof wordt dan waarschijnlijk verplaatst, maar niet verwijdert, zo kun je bezig blijven natuurlijk.

        Zag dat er zo'n cd bijzat met program om softwarematig de stof te verwijderen. Iemand dit al getest met succes?
        Wat is de makkelijkste methode om zelf te doen, zo'n Artic Butterfly ofzo?

        Thanks,
        Innovator
        Last edited by Innovator; 30 juni 2008, 18:14.

        Comment


        • #5
          Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door Innovator
          Sensor vol stof zeker? Pas nieuwe 40D uit Konijnenberg...
          Raar dat ik dit niet op andere fotos heb.

          Die sensorreiniging werkt maar half zeker bij het aan/uitschakeling?
          Het stof wordt dan waarschijnlijk verplaatst, maar niet verwijdert, zo kun je bezig blijven natuurlijk.
          Vol stof is een beetje overdreven natuurlijk, maar dit zijn idd typische stofvlekjes (zwarte vlekken zou ik het niet noemen). In-camera sensorreiniging verricht geen mirakels, die dingen hebben vooral een zekere marketing waarde

          De vlekjes vallen vooral op bij kleinere diafragma's en op +/- egale oppervlakken zoals lucht, daarom zie je ze niet op elke foto.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

            Dat is stof.
            Ik zie dat je foto's gemaakt zijn op F18 en dan vallen ze inderdaad veel beter op.
            Op F8 zal je deze waarschijnlijk niet zien.


            Ik heb mijn 40D begin april gekocht en heb ook last van stof.
            Ik maak me er geen zorgen over. Eventjes clonen en 't is weg.
            Mocht het te erg worden dan reinig ik hem wel even.
            Mvg Tim

            Comment


            • #7
              Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

              Zou dit niet gaan zo : de spiegel opklappen en zo'n mini-stofzuigertje die voor pc bestaat voorzichtig bij de spiegel houden, om effectief het stof op te zuigen ?
              Welke methode gebruiken jullie? Weet dat er van die scotch-tape methodes enzo bestaan, maar wat is het meest simpel en effectief?

              Comment


              • #8
                Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

                Tests hebben uitgewezen dat al die stof-reinigings tril-features in moderne cams nergens toe dienen. Marketing gimmick. Ik geloof dat alleen het pentax systeem een beetje soelaas brengt, en dan nog.

                Voor al die denken dat hun sensor clean is, neem eens een foto met een pinhole (f128 of f256). Dan praten we nog eens.

                Eclipse en swabs.The only solution.

                Dpaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Vlekken op fotos met sommige objectieven (fotos zie bijlage)

                  Eerst proberen met een statisch borsteltje, zoals Artic Butterfly of Sensor Sweep(Brush). Dit geeft over het algemeen goede resultaten. Als het stof echter vast zit kun je enkel terecht met Magic Tape of Eclipse en swabs(mijn voorkeur).
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

                    [QUOTE=DPaul;1901255]Eclipse en swabs.The only solution.QUOTE]

                    Tja... van de week mijn 20D en 1D Mark II fijn met een stukje Scotch tape gedaan. Ging weer prima.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      Tests hebben uitgewezen dat al die stof-reinigings tril-features in moderne cams nergens toe dienen. Marketing gimmick. Ik geloof dat alleen het pentax systeem een beetje soelaas brengt, en dan nog.

                      Voor al die denken dat hun sensor clean is, neem eens een foto met een pinhole (f128 of f256). Dan praten we nog eens.

                      Eclipse en swabs.The only solution.

                      Dpaul.
                      Dat het puur gimmick is zou ik niet durven zeggen, na een dik half jaar met m'n 1DIII nog niet één stofje te bespeuren ( gisteren nog eens gecheckt ) en ik wissel vaak lenzen aangezien ik zo goed als alleen met primes werk. M'n 5D heeft er toch veel meer last van ( als je het last kan noemen, in 5 minuten is ie weer proper maar voor mij werkt die marketing gimmick toch heel behoorlijk )
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        ...maar voor mij werkt die marketing gimmick toch heel behoorlijk )
                        Voor mij werkt die ook. En ik kan vergelijken tussen 3 body's waarvan twee zonder en één met sensor cleaning. Marketing gimmick, tja, dat zal wel zeker volgens diegenen die dit niet op hun toestel hebben.
                        DigiCam

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwarte vlekken op fotos met sommige objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                          Voor mij werkt die ook. En ik kan vergelijken tussen 3 body's waarvan twee zonder en één met sensor cleaning. Marketing gimmick, tja, dat zal wel zeker volgens diegenen die dit niet op hun toestel hebben.
                          Bwa, ik weet het niet: mijn 40D blijft inderdaad erg proper, ik heb hem nog niet moeten proper maken in de tijd dat ik hem heb (2 maanden). Mijn 5D daarentegen trekt veel meer stofjes aan. Maar sinds de laatse kuisbeurt is de 17-40 er niet meer af geweest, en blijft hij ook proper.
                          En mijn 20D, dat moet al van verleden jaar zijn dat ik hem nog gekuist heb, en dat is nochtans de camera met de meeste lenswissels.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vlekken op fotos met sommige objectieven (fotos zie bijlage)

                            Jongens,

                            Jullie moeten lezen wat ik schrijf:

                            a) Ik vind niets uit, er stond een dust removal shootout op pixinfo:
                            The final conclusion: keep your air blower handy, it is still your best tool against dust.

                            Ik heb trouwens gezien dat het Olympus is, dat het minst slechte systeem heeft.(en niet Pentax).

                            En het is al zovele malen gezegd, ding trilt, stofjes vallen naar beneden, je neemt een foto in portretstand en stofjes dwarrelen terug. En zelfs als ze daar een kleefstrook of zoiets hebben onderaan, gelooft toch niemand dat dit nog effecteif is na verloop van tijd.

                            b)"Mijn sensor is proper" : wie van jullie heeft na de cleaning al eens een foto gemaakt met een f128 of f256 ? ipv. een subjectieve visuele controle of een foto op f16.

                            Dat is zoiets als : "lekker scherp lensje", tot we gaan vergelijken met een echt scherpe lens.

                            Dpaul.
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vlekken op fotos met sommige objectieven (fotos zie bijlage)

                              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                              a) Ik vind niets uit, er stond een dust removal shootout op pixinfo:
                              The final conclusion: keep your air blower handy, it is still your best tool against dust.

                              Ik heb trouwens gezien dat het Olympus is, dat het minst slechte systeem heeft.(en niet Pentax).

                              En het is al zovele malen gezegd, ding trilt, stofjes vallen naar beneden, je neemt een foto in portretstand en stofjes dwarrelen terug. En zelfs als ze daar een kleefstrook of zoiets hebben onderaan, gelooft toch niemand dat dit nog effecteif is na verloop van tijd.

                              b)"Mijn sensor is proper" : wie van jullie heeft na de cleaning al eens een foto gemaakt met een f128 of f256 ? ipv. een subjectieve visuele controle of een foto op f16.
                              Jamaar dat zijn allemaal vooral theoretische vergelijkingen met de bedoeling aan te tonen dat er toch stof achter blijft na cleaning. Een theoretische vergelijking mag van mij best, maar ik vind de praktijk van het dagdagelijks gebruik ook niet onbelangrijk :

                              Ik gebruik dezelfde lenzen door elkaar op twee body's. Eén met en één zonder dust removal systeem. Ik wissel even vaak van lens op de ene als op de andere body in ongeveer dezelfde omstandigheden. In de praktijk (en voor mijn gebruik) valt op dat ik op de foto's genomen met de body zonder dust removal af en toe het resultaat van stof zie, op deze met dust removal tot nu toe nog nooit. Dus voor mij, in de praktijk, werkt dit.

                              En neen, ik neem niet alle foto's op f128 om te testen of mijn twee body's stofvrij zijn. Dus ik wil best wel geloven dat er stof achter blijft, doch op de foto's gemaakt met dust removal met gangbare openingen zie ik dat niet en op de andere wel af en toe (en moet ik de sensor kuisen)
                              DigiCam

                              Comment

                              Working...
                              X