Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaste F waarde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vaste F waarde

    Op het gebied van lenzen ben ik nog een behoorlijke leek. Wat is nou precies het voordeel van een lens met een vaste F waarde, bv F4 ofzo. Is een lens een variable F waarde niet veelzeidiger?

  • #2
    Re: Vaste F waarde

    Bestaan deze uberhaupt? Eigenlijk nog nooit van gehoord, of ben ik nou zo dom?
    :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

    Comment


    • #3
      Re: Vaste F waarde

      Het lijkt me raar dat een lens met een vaste F4 bestaat.
      Er bestaan (of bestonden) lenzen met vaste F-waarde, maar dat waren (volgens mij) altijd Spiegel lenzen. Deze zijn kwalitatief (de spiegellenzen) totaal af te raden.

      Die spiegellenzen die ik ooit bekeken heb waren allemaal tele lenzen, en hadden F-8 of F-11.

      Nick

      Comment


      • #4
        Re: Vaste F waarde

        Oorspronkelijk geplaatst door Robbert1978
        Op het gebied van lenzen ben ik nog een behoorlijke leek. Wat is nou precies het voordeel van een lens met een vaste F waarde, bv F4 ofzo. Is een lens een variable F waarde niet veelzeidiger?
        iedere lens heeft normaal een instelbaar diafragma...
        als men spreekt van 'n vaste F waarde is dat altijd van toepassing voor zoomlenzen...
        ttz: goedkopere lenzen zijn meestal minder lichtsterk op de telestand...
        zoomlenzen met 'n vaste F waarde/grootste opening, zijn meestal duurder, zwaarder, groter...en meestal optisch beter

        Comment


        • #5
          Re: Vaste F waarde

          Oorspronkelijk geplaatst door Robbert1978
          Op het gebied van lenzen ben ik nog een behoorlijke leek. Wat is nou precies het voordeel van een lens met een vaste F waarde, bv F4 ofzo. Is een lens een variable F waarde niet veelzeidiger?
          Bedoel je zoiets als bijvoorbeeld Sigma 100-300 F4?

          F4 over het hele bereik is toch wat lichtsterker dan ipv bijv F6,3 zoals bij de 28-300 van tamron. Dit laat je toe een kortere sluitertijd toe te passen, waarbij je in omstandigheden met minder licht bijgevolgd wat minder kans hebt op bewegingsonscherpte.

          Superleuk en snel lensje, maar zoals aangehaald door w00ha ook stukken groter en zwaarder!

          Comment


          • #6
            Re: Vaste F waarde

            Als men het heeft over een "vaste f-waarde" heeft men het over:
            1. Zoomlenzen
            2. De MINIMALE f-waarde die vast is.

            Voorbeeldje: een "prosumer" 28-70 zoom heeft vaak de vermelding f4-5.6. Dit wil zeggen dat bij 28mm de minimale f-waarde 4 zal zijn en dit bij 70mm 5.6 wordt. Je kan maw geen foto's op f/4 trekken als de lens op 70mm staat. Duurdere zooms (bvb Tamron SP of Canon L) hebben een vaste (MINIMALE) f-waarde van 2.8. Dit wil zeggen dat je altijd op f/2.8 kan fotograferen, of je de lens nu op 28, 50 of 70 mm zet.

            Het voordeel hiervan is natuurlijk dat de lens over het ganse bereik lichtsterk is, terwijl er bij goedkopere zooms algouw 2 of meer stops verschil zitten tussen de minimale en maximale brandpuntafstand.

            Dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze duurdere lenzen geen hogere f-waarde aankunnen; de meeste gaan tot f/22 of hoger. Je moet het interpreteren als "de minimale f-waarde is vast over het ganse zoombereik".

            Hopelijk schept dit wat duidelijkheid

            Comment


            • #7
              Re: Vaste F waarde

              Oorspronkelijk geplaatst door Robbert1978
              Op het gebied van lenzen ben ik nog een behoorlijke leek. Wat is nou precies het voordeel van een lens met een vaste F waarde, bv F4 ofzo. Is een lens een variable F waarde niet veelzeidiger?
              Als je bij een zoom objectief ziet de de F waarde vast is dat wil zeggen dat he over het ganse bereik van de zoom dezelfde waarde kan gebruiken. Als die waarde dan ook nog is F2.8 is het maximum bereik van de lens niet over de 3 x gaat. Dan ben je aan de goede optiek begonnen.

              Dus met een vast maximale openig ben je steeds beter af.

              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Vaste F waarde

                Oorspronkelijk geplaatst door Robbert1978
                Op het gebied van lenzen ben ik nog een behoorlijke leek. Wat is nou precies het voordeel van een lens met een vaste F waarde, bv F4 ofzo. Is een lens een variable F waarde niet veelzeidiger?
                Om een einde te maken aan de verwarring: als je het hebt over een "vaste F waarde" i.c.m. f/4, dan denk ik dat je bedoelt: een zoom objectief met een maximum diafragma dat niet verandert over het hele zoombereik. Een 70-200/f2.8 bijvoorbeeld kun je instellen van f/2.8 tot f/32 over het hele bereik. Een 70-300/f4-5.6 heeft een maximaal diafragma f/4 bij een brandpuntsafstand van 70mm en f/5.6 bij 300mm; het is niet zo dat dat objectief slechts instelbaar is tussen f/4 en f/5.6, over het hele zoombereik varieert het minimale diafragma namelijk van f/32 tot f/38.

                Er zijn overigens wel objectieven met een vast diafragma, maar, zoals al eerder aangegeven is, dat zijn voornamelijk spiegellenzen waarbij het diafragma eerder in de buurt van de f/11 of zelfs f/16 ligt. Met een spiegellens kun je relatief goedkoop lange brandpuntsafstanden realiseren, maar een diafragma instelling is er moeilijk in te bouwen en de kwaliteit is over het algemeen, laten we zeggen, minder (dan die van een "normaal" teleobjectief).

                Comment


                • #9
                  Re: Vaste F waarde

                  Ik snap toch niet waarom 2 mensen nog eens moeten herhalen wat ik gezegd heb... Zonder enige toegevoegde waarde. Dit gebeurt vaak op dit forum en is totaal nutteloos. Waarom doen jullie dit? Gewoon om aan te tonen dat je het ook weet? Vind het een beetje zielig om eerlijk te zijn...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vaste F waarde

                    Oorspronkelijk geplaatst door mmg
                    Ik snap toch niet waarom 2 mensen nog eens moeten herhalen wat ik gezegd heb... Zonder enige toegevoegde waarde. Dit gebeurt vaak op dit forum en is totaal nutteloos. Waarom doen jullie dit? Gewoon om aan te tonen dat je het ook weet? Vind het een beetje zielig om eerlijk te zijn...


                    welcome to BD....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vaste F waarde

                      Oorspronkelijk geplaatst door Robbert1978
                      Op het gebied van lenzen ben ik nog een behoorlijke leek. Wat is nou precies het voordeel van een lens met een vaste F waarde, bv F4 ofzo. Is een lens een variable F waarde niet veelzeidiger?
                      Weet iemand het antwoord op deze vraag ?

                      Ik vermoed dat het voordeel is dat met een vaste F waarde na het bijstellen van de zoomstand de sluitertijd niet moet aangepast worden.

                      Jan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vaste F waarde

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                        Ik vermoed dat het voordeel is dat met een vaste F waarde na het bijstellen van de zoomstand de sluitertijd niet moet aangepast worden.
                        Dat zie je toch verkeerd hoor. Als je bvb met een bigma (50-500) op 50 mm de sluitertijd gaat instellen voor het correct belichten van een hele kamer, gaat bij maximale zoom, wanneer alleen het peertje van de leeslamp beeldvullend is geworden, je toch een flinke overbelichte plaat krijgen als je de sluitertijd niet gaat aanpassen.

                        Volgens mij is het voordeel van een vaste maximale F waarde relatief. Een zoom lens met vaste F ga je meestal vinden bij lichtsterke zooms. Variabele F bij minder lichtsterke (lees goedkopere) zooms. Het feit dat de F in dat geval niet vast is is minder een nadeel dan de absolute waarde van de F.

                        Bij dergelijke zooms is het maximale diafragma meestal een groter F getal bij de hoogste brandpuntafstand en net in dat gebied kan je alle licht gebruiken om een hogere sluiterdijd te bereiken. Dus de waarde van het diafragmagetal is belangrijker dan het feit of het vast is of niet.
                        DigiCam

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vaste F waarde

                          Oorspronkelijk geplaatst door mmg
                          Ik snap toch niet waarom 2 mensen nog eens moeten herhalen wat ik gezegd heb... Zonder enige toegevoegde waarde. Dit gebeurt vaak op dit forum en is totaal nutteloos. Waarom doen jullie dit? Gewoon om aan te tonen dat je het ook weet? Vind het een beetje zielig om eerlijk te zijn...
                          Kijk eens naar de tijd waarop die dingen gepost zijn... ik klik altijd eerst "nieuwe berichten" aan, klik daarvandaan in 1 keer alles open wat ik wil lezen en antwoord dan. Er zit zo maar eens een half uurtje tussen het openen van de thread en het tikken van een antwoord...

                          Maar goed, als je je hier al aan ergert, dan hoop ik 't beste voor je in de toekomst . Terug on topic maar weer!?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vaste F waarde

                            Oorspronkelijk geplaatst door mmg
                            Ik snap toch niet waarom 2 mensen nog eens moeten herhalen wat ik gezegd heb... Zonder enige toegevoegde waarde. Dit gebeurt vaak op dit forum en is totaal nutteloos. Waarom doen jullie dit? Gewoon om aan te tonen dat je het ook weet? Vind het een beetje zielig om eerlijk te zijn...

                            Dit kan ik ook van Uw posting zeggen!
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vaste F waarde

                              Mag ik vragen on topic te blijven en vooral niet naar elkaar te roepen?

                              Danku.

                              seppuku [mod]

                              Comment

                              Working...
                              X