Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade lens voor wildlife.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade lens voor wildlife.

    Eind augustus begin september, overweeg ik een upgrade uit te voeren van mijn lens,

    Mijn budget zal rond de 2500€ liggen, nu vraag ik me af welke de beste keus zou zijn
    -de sigma 300 mm2.8f 2200€, nieuwprijs,
    -de canon 300 mm 2.8 f +- 2500€ 2e hands
    -de 120-300 mm 2.8 f +- 1500 euro 2e de hands,
    -of een 500 mm sigma 4.5f 3800 nieuwprijs, dus 2e hands rond 2500€

    de lenzen zou ik gebruiken met een 2x of 1.4 extender,
    wat zou hier de beste keuze zijn, of vergeet ik nog een lens?

  • #2
    Re: upgrade lens voor wildlife.

    als het echt voor vogels in België is, een 500mm, plus een degelijk statief+kop...
    Fotogallery
    My Pictureblog

    Comment


    • #3
      Re: upgrade lens voor wildlife.

      Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
      als het echt voor vogels in België is, een 500mm, plus een degelijk statief+kop...
      Echt voor vogels in Belgie.

      Comment


      • #4
        Re: upgrade lens voor wildlife.

        Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
        Echt voor vogels in Belgie.
        En de lens wordt voor niets anders gebruikt?


        Dan zal ik wat meer uitleg proberen geven;

        vogels in België ziten altijd te ver weg, je komt altijd mm te kort,
        en om zo winig mogelijk gebruik te maken van een tc moet je de langst mogelijke basis nemen, hier dus de 500mm.

        300mm x 2 = 600mm f5.6 maar niet die gesoken scherpte meer
        500mm is een 4.5 met wel gestoken scherpte, voorbeelden genoeg te vinden.
        en op die 500 kan nog een 1.4 waar je uitkomt op 700mm 6.3 met minder scherpteverlies.


        Maar uiteraard zijn dit maar mijn 2 centjes.

        Ikzelf zou ook aan het twijfelen omdat een 300mm 2.8 ook zijn nut kan bewijzen...
        Fotogallery
        My Pictureblog

        Comment


        • #5
          Re: upgrade lens voor wildlife.

          de 300F2.8 kun je zowel met 1.4ext als 2.0ext gebruiken en geeft een goede balans tussen lengte, scherpte en lichtgevoeligheid. En alle drie deze parameters heb je nooit teveel, meestal tekort.

          Misschien een beetje sparen en 500F4 IS kopen met de extender(s). Met statief (monopod of tripod) kun jij (bijna) alles net op de plaat vastleggen.
          Weet niet of de lens ergens 2dehands te koop is, nieuw zit je een eind(je) boven je budget.

          En omdat het niet altijd vogeltjes moeten zijn: heb op 20 feb laatstleden met 500mm+ext1.4+ext2.0 (1400mm) prachtfoto's van de maan gemaakt, nagenoeg beeldvullend. En die zit iets verder weg dan de meeste vogeltjes.

          Sparen dus of tevreden zijn met iets minder mogelijkheden.
          1DsII, 1DsIII en L glas van 16 tot 500mm in 4 stappen + Macrospul + Flitsen
          *** A man has to do what a man has to do (Just do it)***

          Comment


          • #6
            Re: upgrade lens voor wildlife.

            Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
            als het echt voor vogels in België is, een 500mm, plus een degelijk statief+kop...
            als (ik zeg als ) ik een langere lens koop dan de 100-400 overweeg ik ook de Sigma 500 f:4.5

            1,25 maal dichterbij, 2/3 stop meer licht en meer scherpte, maar geen IS
            met 1.4 ext 1,75 x, 1/3 stop minder en gelijke scherpte, geen IS

            of de Sigma 120-300 f:2.8 met 2x ext 1,5 x dichter, zelfde licht, scherpte ???, geen IS

            of de Canon 500 f:4 IS natuurlijk, die zal met een 2x extender waarschijnlijk nog de scherpte van de 100-400 geven (2,5 maal dichter, maar 1 stop minder, IS werkt op statief)

            maar als je met die zware dingen je auto (of de kijkhut) niet meer uitkomt, dan zoek ik liever een plek waar ik wat dichterbij kan met mijn klein licht lensje (voor zover we dat nog mogen)

            Comment


            • #7
              Re: upgrade lens voor wildlife.

              Een 500mm is wel zo'n beetje DE lens voor volgels.

              Maar mocht je toch voor een 120-300 willen gaan: het toeval wil dat ik er eentje in de verkoop heb .

              Voorbeeld fotootje (met 1.4x extender) van deze lens op f/6.3:


              Plaatje is een 1:1 crop.

              PB maar als je interesse hebt voor de lens.
              WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: upgrade lens voor wildlife.

                Daniel,

                Als het echt voor vogels is, is die 500mm echt wel een goede keuze. Je moet natuurlijk zelf een beetje zien hoe je wil fotograferen. Ikzelf hou er wel van om zo dicht mogelijk bij mijn onderwerp te geraken (vanuit de schuiltent) en wil toch de nodige flexibiliteit hebben tijdens het fotograferen. Bij mij staat die Sigma 120 -300mm wel op het verlanglijstje eventueel gecombineerd met convertors. Naar't schijnt presteert die ook heel erg goed met convertors, zelfs met de 2X van sigma.
                Hou er wel rekening mee dat je zulke lenzen vooral vanop statief gebruikt. Een 500mm lijkt me niet echt leuk om een hele wandeling mee te zeulen zonder een statief te gebruiken, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

                Alleszins, veel succes met de aankoop!

                groeten,
                Andries
                https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade lens voor wildlife.

                  Rekenig houdend met budget en het gebruik,
                  is het moeilijk kiezen, als ik aleen ben kan ik gerust een uur of 5 op mijn stek blijven, daarbij gebruik ik soms mijn auto, ik heb ondervonden dat veel dieren niet wagenschuw zijn, maar wel dada zijn als ik uitstap,
                  ik ben ook volop op zoek naar een plaats(en) waar ik zeldzamere exemplaren gevogelte kan vinden, en eens ik die stekken heb(ken), zou ik ook daar gerust kunnen vertoeven.
                  -flexibiliteit, is belangrijk, maar de kwaliteit wil ik toch hebben, dat is wat ik nu een beetje mis, ik heb echt wel goed weer nodig om te scoren (bigma), en dat kan je in belgielandje niet kiezen, ik vind het dan ook zonde als ik een halve dag vrij heb, dat dit verpest word door het slechte weer.

                  -aan de reacties te zien ben ik niet de enige die met het probleem worstel,
                  als er een upgrade word overwogen.

                  -kwalitatief is het waarschijnlijk de 500mm f4.0 canon met is , maar een pak €€€€€€€€€€€€€€€€€

                  -flexibiliteit, de 120-300, presteerd goed, maar iets minder dan de 300mm 2.8f prime, van canon . sommige beweren dat de 120-300 beter presteert dan de 300mm 2.8f van sigma, dat zijn allemaal aspecten die je keuze beinvloeden, maar niet gemaklijker maken.
                  want wat klopt met de realiteit?
                  en daar gaat het om, ik denk toch de kwaliteit erg belangrijk is, en dan heb ik het over de kwaliteit van je fotos, het is gewoon een heerlijk gevoel als je een schitterende plaat kunt weergeven.

                  maar wat is primair je lichtsterkte of je mm?

                  -het gebruik van een tri of mono vind ik niet erg.

                  -het blijft moeilijk je keuze maken, het zijn tenslotte grote bedragen om op tafel te leggen.

                  Gelukkig heb ik noch tijd, om na te denken,(eind augustus begin september) en in die tijd vele natuurfotografen hun matriaal te bestuderen, maar er word dikwijls al iets gekocht waar men achteraf spijt van heeft,
                  en dat wil ik ten steligste vermijden.
                  desnoods spaar ik door voor een 500 mm, mocht dit de betere keuze zijn, ik heb tenslotte nog mijn bigma.

                  Aan iedereen die gereageert heeft, thx.
                  Aan iedereen die mischien nog reageert ook thx.

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade lens voor wildlife.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
                    Een 500mm is wel zo'n beetje DE lens voor volgels.

                    Maar mocht je toch voor een 120-300 willen gaan: het toeval wil dat ik er eentje in de verkoop heb .

                    Voorbeeld fotootje (met 1.4x extender) van deze lens op f/6.3:


                    Plaatje is een 1:1 crop.

                    PB maar als je interesse hebt voor de lens.

                    thx voor het aanbod,
                    maar voor mij is het nog te vroeg,
                    deze staat echter wel op mijn lijst, omwille van de kwaliteit en de fexibiliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade lens voor wildlife.

                      voor mij is lichtsterkte niet primair omdat;

                      aan minder dan 5.6 een klein vogeltje op de plaat zetten,
                      resulteert zeer dikwijls in een te klein gebied dat scherp is...
                      Fotogallery
                      My Pictureblog

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgrade lens voor wildlife.

                        Hoi, Des

                        Laat die 2x converter voor wat hij waard is. Ligt beter in de winkel dan in je kast, want gebruiken ga je die toch nooit wegens te veel kwaliteitsverlies.

                        Er zijn weinig goede (betaalbare) vogellenzen.

                        In jouw budget zijn dat:

                        Sigma 500mm en Canon 400mm

                        Nadeel 400mm is dat ze aan de korte kant is. Ik gebruik ze echter met grote voldoening.

                        500mm vind ik veel te zwaar om mee door het veld te trekken. Maar ik ben jou niet hé. Als je niet opkijkt tegen het sleurwerk, ga dan zonder twijfel voor 500mm (2dehands.)

                        Denk eraan dat je statief en bijhorend hoofd in verhouding moet zijn en ook deftig in je geldbeugel graait. (+toename gewicht)
                        http://www.pbase.com/neos_marc

                        www.caridina.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgrade lens voor wildlife.

                          Vraagje,
                          Waarom is de Bigma (50-500) die je blijkbaar hebt niet meer OK?

                          Is het nu 4.5 of 6.3 op 500 is iets maar is dit 2500€ waard?? (nu heb je een zoom om je onderwerp in beeld te krijgen met een 500 fix heb je dat gemak niet...) en voor het gewicht moet je het ook niet doen


                          Al die kleinere met TC's heb ik ook mijn bedenkingen mee...
                          Trouwens bigma + 1.4 tamron TC geeft nog altijd AF en goede resultaten.

                          zou je niet beter wat spenderen aan een goei statief?

                          Comment


                          • #14
                            Re: upgrade lens voor wildlife.

                            Misschien heb je hier iets aan :
                            http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=27005929
                            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                            Comment


                            • #15
                              Re: upgrade lens voor wildlife.

                              Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                              Heel intresant om door te nemen,
                              thx

                              Comment

                              Working...
                              X